Bönrecept
Har ni några goda recept som innehåller bönor? Helst recept som inte innehåller alltför många råvaror för då blir det aldrig av att laga maten, lat som jag är 
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Gör goda grytor med bönor. Använd en bas på krossade tomater. Ha i lök, vitlök, paprika, sötpotatisk eller vilka andra grönsaker du tycker om. Krydda sedan och låt puttra ganska länge. Ha i bönorna mot slutet (om de är färdigkokta på konserv). Servera med ris, bulgur eller quinoa.
Annars kan man göra olika biffar, men kräver lite pill förstås och att man orkar ta upp köksmaskinen. Falafel är annars jättegott! jag brukar äta mina falaflar (plural?) med bulgursallad och vitlökssås.
Jamie oliver gjorde en grej igår som verkade väldigt smaskig:
Koka ett gäng borlottibönor (eller annan sort) tillsammans med en tomat (delad på hälften) en potatis (delad), en hel vitlök, ett knippe kryddor som består av: En selleristjälk, timjan, persilja, lagerblad (man kan ta vilka kryddor man vill). Allt i en stor gryta och koka försiktigt cirka 40 min (60 min för blötlagda torkade). Ta sedan upp potatisen, tomaten och vitlöken. kläm ut vitlöksklyftorna, ta bort skalet på tomaten och mosa ihop vitlök och tomat med potatisen till en krämig röra.
Häll sedan av bönorna men spara en bottenskyla av vattnet. Blanda i vitlöks gegget i bönorna och krydda med salt och peppar. Servera som Jamie: Med stekta pilgrimsmusslor inlindade i bacon. Eller kanske på rostat bröd? Man kan ju ha vad man vill till.
Glömde skriva I Jamies recept: Ta bort kryddbuketten när bönorna är färdigkokade och släng bort den. Inte så gott att äta