Fläsklägg
Hur tillagar ni fläsklägg? Vad äter ni helst till?
Då affären reade ut fläsklägg för ett tag sedan (9,90:-/kg) köpte jag en på drygt 1,8 kg och sen dess har det legat i frysen. Aldrig ätit eller tillagat det förut.
Med vänliga hälsningar
Chess
vi kokar den tillsammans med lagerblad å kryddpeppar, på låg värme, sen tror jag den ska upp till 70-75 grader, är osäker på graderna just men de är ju som med vilket fläskkött som helst, sen brukar vi oftast ha hemgjort potatismos till rotmos de gånger man orkar göra rotmos då de är lite mer som ska i:
Är den färsk eller rimmad?
Jag gillar rotmos med fläskägg (både rimmad och färsk)
Jag brukar koka den med lök, morötter, kryddpeppar och lagerblad. Den brukar få koka länge så en på 1,8 kilo skulle jag nog koka (sjuda) i två timmar minst.
/Maria
#2 Rimmad.
Har satt den på spisen redan (efter att ha googlat lite) och hade i lagerblad, kryddpeppar, morot, vitlök och gul lök. Hoppas att det blir gott nu..
Med vänliga hälsningar
Chess
#3 det blir det garanterat
blev sugen på fläsklägg nu hum det var längesen. får nog se om det finns nå billigt i affären 
#3 Det blir säkert fantastiskt
/Maria
Jag kokar den ibland helt färdig och rensar den sen från svål, fett och ben, sen gör jag en senapssås eller pepparrotssås på en del av kokspadet, kokar potatis och fräser strimlad lök och surkål. Resten av kokspadet låter jag kallna och tar bort fettkakan som har bildats ovanpå. Den lägger jag i en burk och använder som stekflott eller att smörja ugnsformar med. En annan variant är att blanda finstrimlad lök och surkål och lägga i botten av en ugnsform, därpå lägger man sen läggköttet skuret i mindre bitar och överst lägger man potatismos blantat med creme fraiche och kryddat med senap, gratinera i ugnen tills moset fått fin färg. Ännu en variant är att koka läggen drygt halvfärdig, torka av den noga och sen steka den färdig i ugnen, serveras med fräst surkål och kokt potatis eller potatismos. Istället för potatismos kan man göra blomkålsmos. Man kan också göra en fin liten sylta av fläskläggen. Ja jag gillar fläsklägg och surkål 
/Désirée
Åh, fläsklägg är en av mina favoriträtter 
#6 Åt en fantastisk fläsklägg när jag var ute med Bergspuman i somras. Den serverade med bl.a surkål till.
Jag kan tänka mig att den var kokt och sedan färdiggriljerad i ugnen för den hade en ljuvligt god yta.
/Maria
*Aaahhh* fläsklägg! En favvo på bordet här!
Kokar den som #2 fast jag kokar upp kitteln o ställer sedan in den i ugnen, 175 grader. Där får den stå till köttet nästan faller av benen.
9.90 kr/kg…jag hade fyllt upp en hel frysbox…*lätt*! 
Fläsklägg! Mina tyska gener får spader så otroligt gott.
Synd bara att det är så svårt att få tag på och sambon tycker det smakar grytbit