Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 4161 ggr
mikal
3

Grönsaker i vattenkokare

Tjena!

Förut när jag jobbade borta och ofta bodde på hotell eller vandrarhem
då brukade jag koka korv och nudlar i min vattenkokare på rummet.

Men jag undrar om nån har provat koka broccoli och blomkål i vattenkokare?
Jag tänkte att det skulle gå fort på morgnarna när jag vill ha det till frukost.

Jag äger ingen vattenkokare nu, annars hade jag väl bara testat istället för att fråga. Tungan ute

Av nån anledning tycker jag jättemycket om blomkål och broccoli nu men förut tyckte jag verkligen inte om det. Tror det vände när jag fyllde 25 tack och lov.

Tack på förhand.
Ha det gott!!
Micke

[TrevorS]
3

Vattenkokare har jag inte hört men kan förstöra en hel del, men man kan göra det mesta i en kaffekokare, finns några massor av recept i någon kokbok för just kaffekokare. Någon student som skrev den kan jag tänka mig.

http://kaffekokarkokboken.blogg.se/

mikal
1

Hehe ja du det finns då bloggar om allt! Cool

Jag ska glutta lite där och kanske låna en kokare.

[TrevorS]
1

#2. Fast det finns en kokbok om den, var egentligen inte bloggen men de hade skrivit om det, det första jag hittade när jag sökte på det. Men läst i boken. Oskyldig

Har dock gjort i riskokare allt från pasta, färsåser till quinoa till ångkokt aubergine och grönsaker. Oskyldig

mikal
0

Ok! Vad är en riskokare? Kokar den på nå annat sätt än en vattenkokare?
Slutet kärl?

[TrevorS]
0

Det här är en riskokare. Den används flitigt i asiatiska resturanger som exempelvis, brukar finnas på NETTO för 99 kr, det köpte jag min för.

mikal
0

Ja men en sån där har jag nog sett på thairestaurangerna som dom serverar ris ur! Glad

DesK
0

Det beror på hur vattenkokaren är utformad. Om den har synliga värmeelement i botten kan man bara koka vatten i den, men om värmelementen är dolda då kan man även koka nyponsoppa och grönsaker i den. Personligen kokar jag dock alltid ris och grönsaker i micron, så jag ser ingen direkt nytta med en riskokare Glad

/Désirée

[Tassy]
0

koka ris i micron, hur då? Tungan ute

DesK
0

I en plastbunke med tätt lock. Lägg i riset i bunken, häll på vatten eller buljong, kolla koktiden för riset, ställ in micron på 5-10 minuter kortare tid och kör. Stanna micron och rör om i risen nån gång och öka koktiden och fyll på vatten, om det behövs Blir utmärkt och bränner aldrig fast Glad Jag har 2 sånna där ångkokningsbunkar till micron som jag använder när jag kokar ris, men då använder jag alltså bara bottenbunken och locket och inte själva den perforerade ångkokningsinsatsen Glad Jag har inte kokat ris på spisen sen jag köpte min första micro i början av 1990-talet.

/Désirée

[Tassy]
0

hmm, ska burken alltså vara helt sluten, inget pyshål nånstan, alls? Smäller det inte då? Tyst

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

He he nej det smäller inte, ris är inte så explosivt Glad Min nuvarande micro har ångkokningsprogram, men den förra hade inte det och det gick bra att koka ris i den ändå.

Så här ser mina båda ångkokningsbunkar ut. Den större svarta följde med min nya micro och den gröna följde med min första micro Glad

/Désirée

[Tassy]
0

aha Glad

jag har en helt vanlig ofancy micro utan specialbunkar Tungan ute tror inte jag törs prova. Cool finns inga specialprogram eller nåt, bara tid/styrka.

DesK
0

Fast mina 2 förra microugnar var sånna enkla modeller och som sagt jag har kokat ris i dem också. (Den från 1990-talet stannade kvar i huset när vi flyttade, sen köpte jag en bra micro till nästa hus, men den var det något fel på så den sa upp sig rätt snart, då köpte jag den som jag sen hade med mig till detta hus och den pajade min far, men han hade med sig en micro från sin tidigare bostad, så då tog vi in den, men den visade sig vara sönder, då köpte jag den jag har nu)

/Désirée

[Tassy]
0

vilken microhistoria du har DesK, haha Glad

Sist jag försökte göra något annat än att värma mat i micron så fick jag storskura hela köket Obestämd brända exploderade ägg överallt! Det var det vidrigaste jag nånsin känt stanken av.. huffa Tyst hade köpt äggkokare för micron och följde jag anvisningarna så blev äggen typ råa men varma.. Så jag försökte att upprepa proceduren på samma ägg, men av någon anledning tog vattnet slut (trots samma mängd/tid) och så small det i händerna på mig. Jag är evigt tacksam att jag höll det mellan grytvantar!

DesK
0

Hela ägg i micron är en historia för sig och bör helst undvikas! Många har gjort liknande försök med liknande resultat som du Tassy. Ähum fast nu är vi rätt långt från ämnet koka grönsaker i vattenkokaren Flört

/Désirée

[Tassy]
0

men om man ploppar ett ägg i kokaren så är vi nästan back to topic, väl? Oskyldig

Anterrabae
1

äggen är däremot utmärkt att laga i vattekokaren. Lägg i ägg och vatten, koka upp och låt stå i 10-20 min för önskat resultat.

Jag kokar riset som man kokar pasta. I mycket vatten,  och passar så det inte blir överkokt. Inget som bränner då heller.

Gällande grönsaker i vattenkokaren säger jag som DesK, det funkar utmärkt, om man har en med värmeagregaten osynliga. Vet dock inte hur lång tid det tar..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mikal
0

Jag hade synlig doppvärmare i kokaren jag använde förr.
Just det i sig är inget problem att den är exponerad. Jag tänkte mest på koktiden.

[TrevorS]
0

Tar väl 2 minuter räknat att koka upp vatten, då borde snabbmakaroner gå rätt bra, bara låta den efter kokat upp stå i någon/några minuter till. Men vågar inte säga något eller stå för något. Så jag har det osagt.

Anterrabae
3

Tja, beror på hur välkokt du vill ha dina grönsaker, jag skulle tro att det räcker med att lägga i grönsaker och vatten, koka upp och låta stå i varmvattnet några minuter, ev ett uppkok till. Då bör man komma ganska långt.

Jag gör typ så på plattan. Lägger i, låter koka upp och häller av. Då blir de krispiga, men inte råa. Eftersom vattenkokaren är snabb så kanske de behöver ligga i en stund extra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade