Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 13261 ggr
Stephanie
33

Juicepress/råsaftcentrifug

Hej! Jag fick en bok i julklapp med en massa recept på olika smoothies och juicer. Till en del recept behöver man en juicepress, men tyvärr har jag ingen sådan. Jag hänger inte riktigt med på skillnaden mellan en juicepress och en råsaftcentrifug, juicepress trodde jag var för apelsiner, citroner och sånt, men i boken står det att man ska använda den till äpplen och annat också.

Även om jag verkligen är sugen på att testa dessa recept fullt ut så vet jag inte om det är värt att lägga en massa pengar på en värsting-maskin, inte heller plånboken jublar över tanken. Men är det värt att köpa en billigare, eller måste det vara en dyrare variant för att vara värt pengarna? Jag vill ju inte sitta där sen med en maskin som kostade ett antal hundralappar, men som jag inte kommer använda mer än ett par gånger på grund av krånglet.

Finns det någon här som är insatt i detta och kan vägleda mig lite?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zabbio
1

Har också för mig att pressen är till citrusfrukter främst?

Jag har en råsaftcentrifug. Medeldyr, väldigt bra Glad Vi köpte först en billigare men den var inte bra. Försökte jag hälla i bär och annat mjukt så rann det ut en massa, läckte och kom ut på undersidan vid sladden! Så den körde vi tillbaka med och bytte mot en lite dyrare. (800 kronor på första och 1200 kronor på andra, så en slant)

Det är värt det om du använder den ofta. Kom ihåg att det alltid blir disk - visserligen lätt att skölja av om man gör det direkt, men ändå, det gör ju att man inte använder den så gärna alltid. Och det är svårt att spara  juicen, håller sig nån dag kanske..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
0

Det är tyvärr sällan som de allra billigaste modellerna är riktigt bra. Jag har en gammal Kenwood Major som har en råsaftcentrifug som tillbehör och den använder jag i perioder. Den är bra men precis som Zabbio säger så blir det en hel del disk och sån här färsk juice ska drickas omedelbart, den förlorar tyvärr mycket av sina vitaminer när man sparar den.

Anterrabae har nyligen skaffat en juicepress, hon kan nog ge dig ett mer utförligt svar Glad

/Désirée

[Aquelegia]
1

Min sambo köpte en Råsaftcentrifug till mig för knappa 800 och jag vart rädd för att den skulle vara urdålig men sambon var duktig och hade frågat sig fram. Har en av märket Philips. Det har kommit så ofantligt många olika märken och varianter därav det finns bra centrifuger för lågt pris. Men visst kan man falla i träsket av icke fungerande. Rekommenderar absolut den jag fick! Sambon köpte från media markt.
Juicecentrifug

DEN ÄR UNDERBAR! 

Oj, googlade precis och det står på pihilips hemsida att den kostar nästan 7000:- Förvånad Har kvittot bredvid mig och det är EXAKT den juicern jag har men för 799:-. Fattar inget! Kollade och det var en HR1858/90 Philips jag har.

Men jisses vad försiktig man måste vara när man diskar filtret har redan skurit mig 2 gånger i fingertopparna och det svider galet mycket.

Den är extremt lättdiskad och tar inte alltför mycket plats.

Använder den 2-3 gånger dagligen. Det är så gott! Trodde jag skulle vara för lat för att använda den varje dag men icke. Den står precis bredvid frukten och diskhon så inga ursäkter dugerTungan ute

Stephanie
1

De där 6 995:- verkar vara i indisk valuta Tungan ute Men det låter ju väldigt lovande att du använder den så ofta! Hade det varit för bökigt hade man ju inte gjort det. Ska absolut fundera på den Glad

Vad brukar du göra förresten?

[Aquelegia]
2

På morgonen gör jag någon juice full med cvitaminer så jag slipper morgonsegheten. Sedan så blandar jag hej vilt. Jag köpte frukt och grönt för 400:- i förrgår däribland: ananas, sparris, gurka, apelsiner, clementiner, citron, äpplen, kiwi, morötter, druvor, päron, vitkål, bladpersilja, ingefära, chili,tomater, paprika, spenat, rödbetor med mera.

Då blir det aldrig tråkigt. Använder storleksmässigt ungefär 5 äpplen per gång och får då ut nästan 2 glas juice.

Blandade en ofantligt god till lunch idag med: Äpplen, druvor, ananas, clementiner, apelsiner och päron.

Paprika är jag försiktig med för det tar väldigt lätt över all smak.

Ikväll skall jag testa: morot, tomat, citron, vitkål och persiljejuice.

Det viktigaste med juicern är att man diskar den DIREKT annars blir det nog inget roligt att rengöra filtret. Ställer alltid iordning den innan jag dricker upp juicen för då slipper jag pyssla ihop den varje gång jag vill göra juice. Lite mera lockande när allt redan står klartTungan ute Jag har googlat fram några fina recept och med instruktions-dvdn kommer även recept så man känner sig inget osäker på själva användandet.

[Aquelegia]
2

Just det angående diskandet så går min diskning till enligt instruktionerna.

Den delen där skräpet samlas upp lägger man en påse i så den delen behöver man aldrig diska, om det inte råkar hamna skräp i medans man plockar ur påsen. Påsen låter jag vara i under hela dagen så blir det miljövänligare än att använda en påse för varje glas juice.

När juicen är pressad: Drar jag ut sladden och väntar tills skivan slutad helt att snurra. Tar ut matningsröret och sköljer av, ställer i torkställ ovanför element, tar loss "locket" skrapar ur det som fastnat i locket i skräpväg, sköljer av och ställer i torkstället, tar loss droppröret/ skålen med filtret, tar loss filtret och blötlägger medans jag sköljer ur droppskålen/ röret och ställer i torkstället. Detta har tagit mig 3 minuter, filtret tar ungefär 3minuter då man måste vara nogrann så att inget sitter kvar, då försämras filtreringsförmågan, men detta är busenkelt bara skrubba ordentligt med diskborste (AKTA FINGRARNA SUPERVASST). Torkar filtret och sätter ihop maskinen. Från att ha kört igång tills allt är klart med disk /ihopsättning och 2 glas juice tar mig 10 minuter och jag är inte van vid råsaftcentrifuger. Eftersom det bara är frukt /grönsaker man kör behövs ingen direkt disk i diskmaskin och kan därför direkt göras klart för nästa användning.

Jag varken skalar eller kärnar ur någon av grönsakerna /frukterna och den centrifugerar även chili /ingefära i små bitar.

[sakring]
0

Vi har en Kenwood, fristående, utan något filter. Det går utmärkt att pressa diverse frukter i den. Och den går att diska i maskinen. Vi har haft den så länge så jag vet inte vad den kostade när vi köpte den.

Namiko
0

Jag fick precis hem en sån här och har testat att göra äppeljuice. Måste säga att jag är helnöjd. Den är tyst, enkel att plocka isär och sätta ihop, lättdiskad och den kostade mig bara 800:- med frakt. Alla andra jag kollat på (juicepressar, inte centrifugvarianter) kostade minst det tredubbla med frakt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

pyromanen
1

Har en centrifug. Använder den väldigt lite. Det visade sig att vi tycker bättre om mixade smoothies. Brukar köra smoothie i en plasttillbringare med mixarstav. Snabbt, enkelt och inte så mycket disk.

När centrifugen var nyinköpt testade vi en massa olika. Tanken med att köpa den var nog mycket att använda trädgårdens och skogens bär och frukt i högre grad istället för att köpa en massa juice medan t.ex. större delen av äpplena låg o ruttnade på gräsmattan. Men det funka inte riktigt så. Dels blir den snabbt full av "skrutt" och man  får avbryta för att tömma av, den är inte gjort för att ta rätt på stora mängder frukt. Och för småportioner så blir det väldans mycket disk.

Lite exklusivare bär typ hallon o blåbär känns det som slöseri, då mycket av bären ligger kvar som skrutt. vilket är onödigt tycker jag när man kan mixa det istället och ta vara på allt.

Päron som är en sån grej som är lagomt mogna i typ 3 dagar och sen övermogna testade vi centrifugera, men det blev så sötsliskigt att ingen tyckte om det.

Så.. senaste åren har den använts några få dagar om året för att köra lingonjuice av färska lingon, vilket jag är vansinnigt förtjust i.

Stephanie
0

#9 Undrar om det där är precis vad jag behöver ta åt mig av just nu.. Det får räcka med smoothies för tillfället helt enkelt. Glad

dolfen
0

Jag har ännu inte använt min, som står diskad och klar.

Undra vad jag kommer att göra först?

En sak som jag eventuellt tänkt att testa är att göra lite cider. (Om det inte är för krångligt förståss.)

Stephanie
0

#11 Varför har du inte använt den? Glad

dolfen
0

Dels så har jag inte haft den så länge och dels så har det inte blivit tillfälle att tänka ut något + att jag nog är lite disk-lat. Skäms

Jag vill ju inte köra exempelvis endast tre äpplen. Det skulle vara alldeles för mycket diskjobb för alldeles för lite saft. Skrattande

[Aquelegia]
3

Trodde jag skulle tröttna men har kört den en vecka nu och MÅSTE verkligen ha juicen morgon och kväll för annars är jag superseg. Har orkat gå upp när klockan ringer istället för att sova till 14 tiden Glad

Testade en ny juice igår med fänkål, apelsin, äpple, kiwi och sellerie. SÅ GOTT!

Kan ännu inte se att det är jobbigt att greja med maskinen annat än att jag har alldeles för litet kök, men har klämt in kaffemaskinen i ett hörn, min juice går före kaffe Tungan ute