Morgonbröd
Sitter just nu i soffan och väntar på att mitt bröd skall bli färdigbakt. Har "fikadag" på jobbet och då käkar vi bröd och pålägg som vi turas om att bjuda på. Jag ville så klart baka och inte köpa. Lite sent igår kväll kom jag på att jag hade glömt det hela så jag satte igång att göra deg. Det jag hade glömt var att det skulle skållas mjöl och frön i det här brödet och det skulle stå en timme innan man kunde göra degen.
Summa summarum: klockan blev riktigt sen innan jag hade en färdigjäst deg.
Orkade inte baka brödet då utan satte plastfolie och en kökshandduk över det färdigformade brödet och ställde in i kylen direkt det var färdigformat.
Sambon fick ta ut brödet när han gick upp (och ta bort plasten samt lägga tillbaka handduken) och sätta på ugnen. Brödet blev alltså rumstempererat och jäste under tiden som jag sov klart.
Jäsningen gick suveränt!
Nu bakas brödet och det ser jättefint ut - skall bli spännande att se hur smaken blev. Men det vet jag inte förrän på jobbet. Fint ser det ut i alla fall!

Jag letar och letar efter ett bra recept på "vanligt bröd" men det går inte bra. Tips eller recept skulle vara trevligt 
Hoppas det smakade gott 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med vanligt bröd, men jag råkar vara brödälskare och har en del brödrecept på min sida. Några jobbiga med surdeg och annat, men en hel del enkla också.
Och ja- det smakade jättegott. Jag blev väldigt poppis på jobbet när jag kom med nybakt bröd. Och det var ett bröd som heter Rofans bröd och som jag tror är ett ganska vanligt bröd.
Om du med vanligt bröd menar vitt bröd har jag ett superrecept på det också. Ett som jag fått av en kompis.
3 länkar borttagna då de var brutna /DesK