Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 1184 ggr
Faxlin
2006-02-17 12:49
0

Indiskt

Har ju pippi här hemma på att laga indisk mat. Och blev tidigare i en annan tråd ombedd att lämna ifrån mig recept. Här kommer jag läga ut några lättgjorda recept. Hoppas ni kan hjälpa mig med fler.

Kerala Curry (2-3 portioner)
1 msk matolja
400 g kycklingfilé ( grovt tärnade)
1 påse Santa Maria India Kerala Curry Spice Mix
1 burk (400 ml) kokosmjölk

Tillagning:
Bryn kycklingen i olja tills de får färg, tillsätt sedan kryddmixen och rör om. Häll i kokosmjölken och låt puttra i ca 5 minuter. Servera med ris och gärna Mango Chutney som tillbehör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-02-19 16:20
0

Ingen mer som har något idiskt att komma med?

Audiatur et altera pars

precis
2006-02-21 23:05
0

jag gjorde en tandoori-variant när jag höll på att leka med flera variationer på hederlig butiksköpt pytt-i-panna en gång i tiden… men minns inte hur jag gjorde eller om det var gott…

har också lagat en satay-sås för nötallergiker och hällde rikligt över samma fryst-tinade köpe-pytt… det  receptet bör jag ha nedtecknat nånstans :) för det var helt fanatiskt gott…

Faxlin
2006-02-21 23:13
0

Då ser jag fram emot att du gräver fram receptet och delar med dig till oss andra. hihi

Audiatur et altera pars

precis
2006-02-25 13:42
0

receptet är en aning slarvigt o kladdigt… kommer om några timmar.

jag har också hållt på att söka på nätet efter info om nötallergi. är det nån som vet vad sesamfrön o sesamolja klassas som?

precis
2006-02-25 14:45
0

Ungefär såhär då:

bryn en finhackad röd lök i sesamolja + en liten klyfta vitlök. i m 4-5 tärnade champinjoner (fler än 8 om det är små "button mushrooms") + lite vitpeppar o salt.

efter 2-3 minuter i m en burk kokosmjölk, lite ingefära, lite curry, ett par stänk soja.
ca 1 matsked farinsocker eller råsocker? minns inte vilket, jag kanske testat med båda varianterna…
några droppar citron el. lime. (konc. från plastflaska)
småputtra i 2-3 minuter till…

testa den här goda såsen till andra saker än bara grillade kycklingspett. :) överdosera gärna :)

och så måste jag erkänna att satay inte riktigt är indiskt, utan indonesisk/malay/thai-style.

man kan såklart lyxa till detta genom att ta lite riven ingefära och currypasta istället för de vanliga burk-pulvren.
riv skal från citron el. lime istället för den flytande koncentrerade. i vissa recept är det cayennepeppar i o i andra chilipulver… lite onödigt tycker jag, lätt att smaken försvinner i hettan.

oops! är kokosmjölk nåt som nötallergiker reagerar på? eller tål dom det? Kokos-nöt? :)
jag lattjade fram det här receptet bara för att dom skulle få smaka den här goda såsen…
vi andra får ju njuta av det lilla crunchet av hackade jordnötter :)
Tamarind, vad är det för växt? för det kan man också ha i enligt originalrecepten.
Nu finns det vissa wok- o nudel-såser som innehåller både tamarind, ingefära, soja o salt, så då kan man ju lätt ha i lite av den.
Jag testade en av märket Eldorado en gång, men bästföredatumet gick ut så jag hoppade över det o det blir lika bra ändå.

try it, you'll like it. J

www.precis.to/johan
www.flickr.com/photos/leafstream