Indiskt
Har ju pippi här hemma på att laga indisk mat. Och blev tidigare i en annan tråd ombedd att lämna ifrån mig recept. Här kommer jag läga ut några lättgjorda recept. Hoppas ni kan hjälpa mig med fler.
Kerala Curry (2-3 portioner)
1 msk matolja
400 g kycklingfilé ( grovt tärnade)
1 påse Santa Maria India Kerala Curry Spice Mix
1 burk (400 ml) kokosmjölk
Tillagning:
Bryn kycklingen i olja tills de får färg, tillsätt sedan kryddmixen och rör om. Häll i kokosmjölken och låt puttra i ca 5 minuter. Servera med ris och gärna Mango Chutney som tillbehör.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ingen mer som har något idiskt att komma med?
Audiatur et altera pars
jag gjorde en tandoori-variant när jag höll på att leka med flera variationer på hederlig butiksköpt pytt-i-panna en gång i tiden… men minns inte hur jag gjorde eller om det var gott…
har också lagat en satay-sås för nötallergiker och hällde rikligt över samma fryst-tinade köpe-pytt… det receptet bör jag ha nedtecknat nånstans :) för det var helt fanatiskt gott…

Då ser jag fram emot att du gräver fram receptet och delar med dig till oss andra. hihi
Audiatur et altera pars
receptet är en aning slarvigt o kladdigt… kommer om några timmar.
jag har också hållt på att söka på nätet efter info om nötallergi. är det nån som vet vad sesamfrön o sesamolja klassas som?
Ungefär såhär då:
bryn en finhackad röd lök i sesamolja + en liten klyfta vitlök. i m 4-5 tärnade champinjoner (fler än 8 om det är små "button mushrooms") + lite vitpeppar o salt.
efter 2-3 minuter i m en burk kokosmjölk, lite ingefära, lite curry, ett par stänk soja.
ca 1 matsked farinsocker eller råsocker? minns inte vilket, jag kanske testat med båda varianterna…
några droppar citron el. lime. (konc. från plastflaska)
småputtra i 2-3 minuter till…
testa den här goda såsen till andra saker än bara grillade kycklingspett. :) överdosera gärna :)
och så måste jag erkänna att satay inte riktigt är indiskt, utan indonesisk/malay/thai-style.
man kan såklart lyxa till detta genom att ta lite riven ingefära och currypasta istället för de vanliga burk-pulvren.
riv skal från citron el. lime istället för den flytande koncentrerade. i vissa recept är det cayennepeppar i o i andra chilipulver… lite onödigt tycker jag, lätt att smaken försvinner i hettan.
oops! är kokosmjölk nåt som nötallergiker reagerar på? eller tål dom det? Kokos-nöt? :)
jag lattjade fram det här receptet bara för att dom skulle få smaka den här goda såsen…
vi andra får ju njuta av det lilla crunchet av hackade jordnötter :)
Tamarind, vad är det för växt? för det kan man också ha i enligt originalrecepten.
Nu finns det vissa wok- o nudel-såser som innehåller både tamarind, ingefära, soja o salt, så då kan man ju lätt ha i lite av den.
Jag testade en av märket Eldorado en gång, men bästföredatumet gick ut så jag hoppade över det o det blir lika bra ändå.
try it, you'll like it. J