Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2261 ggr
MonisN
0

Vilken espressomaskin?

Jag funderar på att skaffa en ny enklare espressomaskin, en med pods. Det finns ju en uppsjö av dessa idag så jag vet inte vilken man ska välja. Ni som har en, vilken rekommenderar ni?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anterrabae
1

har ingen själv, men jag hoppas du får bra svar! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
1

På konsumentguiden.se hittade jag det här testet, kanske kan det ge nån vägledning Glad Personligen känner jag mig tveksam till maskiner med kapslar, jag vill helst bestämma själv vilket kaffe jag ska dricka Flört

/Désirée

MonisN
1

Jo, det finns massor av tester, men tänkte om någon har erfarenhet av någon så skulle det vara kul att höra vad dom tycker. Idag finns så mycket olika smaker på dom här kapslarna och jag har druckit det vid ett par tillfällen och tycker det är gott. Känner ingen skillnad från vanliga espressomaskiner. Kanske inte det billigaste kaffet, men jag gör heller inte espresso varje dag, så det spelar ingen roll. Jag har en proffsig maskin nu, men det är bökigt och går inte att göra flera koppar på en gång, därför står den bara där utan att jag använder den. DET blir dyrt kaffe!

Gunlog
0

Jag har hela köket fullt av OBH Nordica Chili-serien. Vad ni än gör: köp inte deras produkter. Min kaffekokare har gått sönder 3 gånger. Sista gången lagade min sambo den!

Gällande espressomaskinen så får du inte tömma den från vatten när du kokar en espresso, då bränner du motorn. Det gjorde jag. Typiskt var att vi hade blivit av med kvittot. Den var bara 4 månader gammal och jag hade använt cirka 30 kapslar. Vi köpte en ny på rea och nu har jag lärt mig: fyll upp med mycket vatten. Låt den koka den mängden espresso du önskar och stäng därefter av den - Jättekorkat och jättedumt! Du får stå och vakta den, annars skakas espressokoppen ner från maskinen.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
0

#4 Det var ju inte så bra att koka den torr. Tror inte det blir en OBH. Tycker du annars att kaffet är gott från pads?

Jag har tittat lite snabbt idag på en Nespresso som även ångkokar mjölken själv i en separat behållare. Praktiskt när man inte vill joxa med det själv längre. Har också kikat lite på nätet på bland annat Siemens som har dubbelbryggare.

Gunlog
0

Ja. Det är faktiskt helt okej. När man köper en maskin så får man några smakprover med i lådan. Så var det med OBH i alla fall. Jag gillar starkt kaffe. Den som jag har är snarlik vanligt grönt Zoegas, fast lite mustigare och mörkare. Men, fick jag välja igen så blir det ingen dubbel som du tittat på. Det blir den som liknar ett O med mynningen i mitten. Siemens har nog bättre kvalisort, eller om Melitta alternativt MoccaMaster har någon. Det du ska tänka på också är vad kapslarna kostar. Mina kostar 10 kr styck, 30 stycken per påse.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
0

Det var ett hutlöst pris, 10 kronor per kapsel till OBH. Normalpriset brukar ligga på 3-5 kronor Förvånad