Idétorka
Jag vill äta mer grönsaker, mer varierad kost och inte bara den standard svensk husman jag äter.
Kan inte ni hjälpa mig att komma på förslag på mat man kan äta, hur man kan blanda och knåpa, vilka grönsaker frukter och anant som kan ätas med mat kanske tillagas och allt sånt.
Är superdålig på linser och bönor men vill försöka lära mig tycka om det.
Jag behöver äta bättre tider och äta bra medan sambon utöver detta behöver gå ner i vikt.
Så släng masor med idéer på mig, vanliga råvaror eller hela recept, altl tas emot tacksamt!
Linssoppa på röda linser, med gul eller röd lök, vitlök, cocosmjölk (light) och chili/sambal i är supergott. Gillar man saffran så är en linssoppa på röda linser med saffran (stött) och potatis super- väldigt mättande också. Jag "höftar" lite när jag gör soppor, följer inget direkt recept.
Så här på hösten är det rätt lätt att få tag på mycket bra rotsaker och grönsaker
Gör till exempel en rotsaksröra av så ånga olika eorsaker u hittar + lök och itlök. Skär i små bitar koka i buljong och krydda efter behag, denna kan sen ätas som den är eller som tillbehör till kött eller kyckling och den passar också till pasta istället för köttfärssås. Försök tänka så här: Ingen måltid utan minst en, helst flera grönsaker och ät gärna färsk frukt efter maten. Våra svenska äpplen är ännu fina och finns i mång butiker 
/Désirée
Tack för tipsen.
Kan säga att jag inte klarar av kokosmjölk men annars är det en bra idé med linsoppan.
Både jag och sambon gillar potatisklyftor i ugnen så det ska utökas med fler rotsaker 
Frukt är vi dåliga på att äta.
Eller jag älskar bananer men dom blir alltid bruna så snabbt och jag tycker om dom när dom är gröngula.
Går utmärkt att göra linssoppa /gryta utan kokosmjölk! Jag gör min på morötter, potatis, röda linser, buljong, krossade tomater och kryddor efter smak
Mindre vatten ger tjockare gryta, och kan användas istället för köttfärssås till exempel.
Wok är ju väldigt gott också! Bara köpa fryst påse, blanda med kyckling /korv eller vad man nu gillar och servera med ris, pasta eller nudlar.
JA wok köpte vi några olika förut men dom låg i frysen mest då ingen av oss riktigt gillade allt i dem. Men ska se om jag inte kan hitta en som vi kan tycka om 
vad är det för skillnad på de olika linserna? och hur tillagar man dem?
Idag kokade jag upp ris och linser, tillsammans, små linser går ganska fort, ungefär som basmatiriset som jag använder.
När de var klara hettade jag upp lite olivolja i en stekpanna och fräste en vitlöksklyfta (ta fler om man vill ha mer smak) och sambal oelek. När de goat runt sig lite hällde jag i lins- och risblandningen och fräste runt den Smakade av med örtsalt och lite soyasås. Hackade ner en tomat och lite zucchini bara så de blev lite varma.
serverade med morotsstavar, grönsallad och vindruvor. det passar även utmärkt med en råkostsallad på vitkål och rivna morötter till, med en dressing av olja, vitlök, vinäger, salt och peppar.
Det är lite olika smak på linserna, annars är det storlek och koktid som är störst skillnad. Man kokar linser. Antingen i buljong/örtsalt/vatten med salt och annan smaksättning, och mixar till linsfärs. Av detta kan man göra linsfärssås, tacofärs eller vad man nu vill. Mixa ihop med kryddor, potatismjöl och lite olja och gör biffar som man steker. Annars kan man lägga dem direkt i grytor och soppor, som huvudingrediens eller som "redning"
Det finns många sorters linser, gula och gröna är större, röda, svarta, beluga och andra är mindre och har kortare koktid. Här är en artikel om linser.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tycker man att linser smakar för "baljigt" så är stora vita bönor lättare, de är inte så mjöliga. Lika så borlottibönor. Finns att köpa färdigkokta.
Man kan med fördel byta linserna i receptet ovan mot valfri baljväxt. (orginalrecptet ska visst vara med kidneybönor, men de gillar inte jag så dem byter jag mot vad helst jag är sugen på.)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade