Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2890 ggr
Anterrabae
3

Glaserade Rödbetor - recept

Ja, jag lovade ju ett rödbetsrecept eller flera. Här kommer en som var supergod. Förlåt att det dröjde.

6-8 portioner

Skrubba och ansa nio rödbetor, koka eller ugnsbaka tills de är klara. Behåll skalet på och skrapa av det i kallt vatten när betorna är klara. Dela i lagom stora "chunks".

Glaze:
Blanda 1,25 deciliter färskpressad apelsinjuice med 1 tesked majsstärkelse, 1,5 tesked cidervinäger och 1 tesked honung eller råsocker. Koka upp försiktigt på ganska låg värme tills det tjocknar.

Blanda glazen med rödbetorna och servera!

Variation: Byt apelsinjuicen mot 1,25 deciliter äppeljuice och 1 matsked pressad citron.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag som är tokig i grönsaker skall testa detta imorgon! Tipsa vad man kan äta till!

DesK
1

Toppenbra recept! Glad Fårost eller getost passar fint till rödbetor.

/Désirée

Anterrabae
1

Någon form av potatis och grönsallad, råkost. Eller bönbiffar kanske?

Pepparrot och rödbetor är super också.

Annars något lite saltare, rimmat eller rökt borde ge en bra brytning. Grillat typ revben eller kyckling.

//Ida

[Aquelegia]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har getost hemma. Vilken brakmiddag det kommer bli idag. Kött undviker jag när jag är ledig då jag tröttnat enormt på det.

Anterrabae
1

Har man tid, eller i alla fall kommer på det i tid är det kanongott att baka rödbetorna med skal och allt i ugnen, 175 grader tills de är klara, det blir mer koncentrerad smak då.

Jag vet att jag skrev det i #0 men jag vill liksom slå ett extra slag för ugnsbakade betor.

Receptet är även kanoners att göra med gulbetor, de blir så soligt fina.

//Ida

DesK
0

Var hittar man gulbetor? Det är kanongott att ugnsbaka rotfrukter, gärna på grov saltbädd Tungan ute

/Désirée

Anterrabae
1

Vi har dem på ica, och så har jag sett dem på Willys. Icas är eco-variant på willys finns både eco och vanliga. Har även sett på coop.

Ser ut som ljusa rödbetor, eller som polkabetor i skalet. Sådär lite ljust brunröda. Och alldeles solgula inne. Samma färg som mango.

De är nåogt sötare än vanliga rödbetor, eller om det är för att de inte har den där lilla beskan som de röda kan ha. Det där som smakar lite vasst.

//Ida