Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2122 ggr
[Tassy]
2011-09-16 16:07
0

Aptitretare?

Nu behöver jag hjälp och tips på aptitretare, bokstavligt talat!

Jag har nämligen tappat all min aptit och får knappt i mig näring, vilket såklart gör mig matt och svag. Jag brukar normalt sett äta i stora lass gladeligen, men då jag har börjat med en ny medicin nu så försvann all matlust totalt. Inte ens godis triggar hungern. Obestämd

Chestnut
2011-09-16 16:38
0

Ajdå, vad är det för någon värstingmedicin Obestämd Hoppas att det är övergående..

Kallt och krispigt brukar man väl rekommendera, har själv väldigt dålig aptit för tillfället så allt som kan tänkas vara gott testas. Satt förut och gnagde på en rå morot till exempel.

Men känner du dig väldigt svag är nog det bästa att tvinga ner en näringsdryck så att du får upp energin lite grann. Man hamnar ju liksom i en dålig spiral när man blir svagare, äter mindre, blir ännu svagare… Den fortsätter gärna tills man hamnar på akuten med vätskebrist och undernärd har jag märkt. Rynkar på näsan

Krya på dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-16 17:20
0

Har försökt få i mig sallad och liknande, men det går i så lite innan jag mår jätteilla. Provade att göra en matigare kräftsoppa, slutade med att jag fick kasta min portion. Jättetråkigt! Rynkar på näsan

ska försöka få i mig varma koppen lite senare, men det är ju bara en nödlösning. Vätskan är det dock inga problem med, dricker bättre än vanligt.

dolfen
2011-09-16 17:50
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske göra ett gäng snittar och förvara dem i kylen och ta en snitt lite då och då när du känner att du kan få ner en sådan? (Exempelvis leverpastej och paprika.)

Det kanske bara är i början som medicinen har denna negativa effekt?

Hoppas att det fixar sig.

Chestnut
2011-09-16 17:51
0

Då skulle jag köra på flytande några dagar helt enkelt. Strunta i maten och se om det ger med sig.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-16 18:26
0

Hmm, småplock i kylen var en god idé i kombo med flytande som fasta måltider. Då kanske det går lättare under dagen. Glad

DesK
2011-09-16 20:42
0

Småplock av alla tänkbara slag är ofta bra vid aptitlöshet. Man kan faktiskt bygga hela måltider med bara småplock Glad Vattenrika grönsaker och frukter är ett bra komplement till många olika slags måltider. Finn Crisp eller andra små kex med något gott pålägg är ett annat förslag. Skär exempelvis gurka, paprika, morötter och andra grönsaker i dippvänliga bitar och gör en dipp av yoghurt eller fil och dina favoritkryddor. Lägg varje grönsak i en egen burk och ställ in allt i kylen, ta fram när du blir sugen eller känner att du behöver äta. Lövtunna skivör av lufttorkad skinka och lite ost kan kanske också passa bra. Jag har märkt att det ofta är lättare att äta knäckebröd eller kex istället för mjukt bröd, när aptiten är svag. Om du tål det och gillar oliver, sardeller, fetaost med mera så är dessa också bra energitillskott. Kanske kan en liten skål med blandade mandlar och nötter som du själv kryddar efter behag vara något att ta till.

/Désirée

[Tassy]
2011-09-16 22:59
0

Tack för bra tips!

Nu i kväll fick jag i mig lite riktig mat, men hu så illa jag mår nu. Jag får ta och handla smått och gott i morgon. Glad

Karmatarerskanise
2011-09-16 23:02
0

#7 Men så ska du inte behöva ha det. Du måste prata med din läkare om det finns något alternativ.

[Tassy]
2011-09-16 23:06
0

jag hoppas att det bara är insättningsbesvär, annars blir jag nog tvungen att byta. Tyvärr har jag fått byta väldigt mycket nu, så alternativen sinar.

Karmatarerskanise
2011-09-16 23:13
0
#9 håller tummarna för att det ska gå över Kyss
[Tassy]
2011-09-16 23:49
0

gulle dig!

[Lava&Zorro]
2011-09-17 11:13
0

Jag vet inte vad du äter för medicin och du behöver inte skriva det heller.

När jag åt Concerta (Har diagnos ADD+ koncentrationssvårigheter) har dock inte någon idag utan felbedömning av Soc och BUP.

Hur som helst så åt jag den och tappade ALL hunger, det spelade ingen roll om pappa eller mamma lagade god middag - jag var inte sugen och alla runtomkring mig var "tvungna" att påminna mig om att äta, annars åt jag inte! Och i vanliga fall så  äter jag som en häst Skrattande

Allt slutade med att jag gick ner totalt 20 kilo på mindre än ett år, vägde som minst 45 kilo/ !170 lång

Så jag tycker att du ska kolla med din läkare om det inte går att lösa, kanske för stark dos, om det är doser du får?

Jag hoppas att du hittar tillbaka till aptiten! Glad

Anterrabae
2011-09-17 13:09
0

Fy vad jobbigt!

Ingefära och gurkmeja dämpar illamående. Det är kemin i som blockerar illamåendesignalerna mellan hjärnan  och magen.Även om tanken kan vara jobbig så funkar det förvånansvärt effektivt.

När jag blir sådär, det händer lite då och då, så funkar curry ganska bra. Inte mycket och inte starkt men det är en tydlig smak. Jag brukar göra grönsaksbuljong med lite curry. Varmt och lätt och innehåller näring. Men inte så tungt som redda soppor. Kan du så är ju höns- eller kycklingbuljong snällt och innehåller massa nyttigheter. helst hemmakokt.

Vill du ha lite textur i, så peta i lite nudlar. Det är också lättsmält.

Annars om du vill ha mer lagad mat, kokt kyckling med ris eller potatis (och om man som jag gillar curry och får ner det) mild currysås.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2011-09-17 15:36
0

#12 Tyvärr är det inte doser jag får. Däremot har det värsta illamåendet lättat nu. Dessvärre har jag fått hiskeligt ont i magen i stället Obestämd men hungern har vaknat litegrann.

#13 Har provat både gurkmeja och ingefära, det fungerar kort sagt inte alls för mig, snarare tvärt om. Samma sak med curry. Men buljong och kokt mat funkar. Glad

[Lava&Zorro]
2011-09-17 15:39
0

#14 Hoppas det verkligen blir bättre! Jobbigt för dig Obestämd

Anterrabae
2011-09-17 16:34
0

Ah, då ska du skippa de kryddorna Flört och äta snäll mat, som du klarar. Klarar du ananas? Papaya? De innehåller mycket enzymer som hjälper matsmältningen och kan lätta upp samma med probiotika, antingen som provivia, fil/yoghurt, andra mjölksyrade produkter eller i tablettform? De brukar också hjäpa vid illamående.

Hoppas du kryar på dig och biverkningarna försvinner snabbt. har själv fått sluta med mina mediciner, började kräkas hejdlöst av dem. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2011-09-17 18:59
0

Nej, jag klarar varken ananas på grund av just enzymerna, eller papayan för smaken. Probiotika lever jag i prinicp på Tungan ute

Idag har jag mått bättre, bara lätt illamående.

[Tassy]
2011-09-17 22:28
0

ush nu kom bakslaget, illamåendet eskalerade som en blixt ifrån en klar himmel, visste jag inte bättre skulle jag tro att jag fått vinterkräk Skrikandes

Karmatarerskanise
2011-09-17 22:31
0

#18 kram till dig!!

[Tassy]
2011-09-17 22:31
0

Tack Glad

Anterrabae
2011-09-18 16:32
0

Stackare! Kryakram! Kyss