Kolsyrad olja?
Jag har lagt in chili och vitlök i olja (raps). Är inne på 7:e dygnet.
I början brukade jag öppna och lukta, lite då och då, på oljan. Lät det sedan stå orört ett par dygn.
När jag därefter öppnade för att lukta, pös det till och en massa bubblor kom upp från botten.
Någon som vet vad som hänt?
(På ett ställe stod det att man skulle låta dra ett par dygn innan man silade och hällde upp oljan på en annan flaska.)
Bubbelvatten har jag ju hört talas om, men inte bubbelolja? 
Hum nej det har jag aldrig hört talas om! Det verkar ju som att du har fått igång ett slags jäsning - undrar varför?
Fniss ja bubbelvatten dricker jag ofta, men bubbelolja, annat än som badskum, har jag som sagt aldrig hört talas om 
Hoppas det finns nån annan här som kan reda ut detta åt oss. 
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På detta stället står det att oljan är mogen att användas efter ett par veckor.
Det är ju rätt stor skillnat på ett par dygn (som jag läst tidigare) och ett par veckor.
Om jag låter detta stå (och bubbla) någon vecka till hinner det väl bli stark-olja. 
I min enda kokbok står det att man ska förtära oljan minst 1 dag efter man kryddat den, max 7 dagar efter.
Fast bubblar den måste något gått fel? Ska ju inte jäsa?
Jag såg ett program med Ernst när han kryddade olja. Han berättade att man kan få till jasning och tillväxt av mindre trevliga bakterier, han påstod att man kan förhindra det genom att lägga i citron i sin olja.
Kan det vara detta som hänt? Att kryddorna börjat jäsa? har även hört att torra kryddor inte ställer till samma jäsrisk som färska när det finns för mycket vatten i. Då håller den längre.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Låter absolut som jäsning eller bakterietillväxt. Med andra ord, inget vidare.
Med vänliga hälsningar
Chess
Kryddor som är självplockad och även andra färska innehåller ju naturliga jässvampar.
Du bör inte bruka det du fått fram! Testa om från början, eventuellt skölja av grejerna noga, förvara på en sval plats och plocka gärna upp det som ska smaka efter 1 dygn så brukar det vara lugnt. Citron /lime eller citronsyra är perfekt att ha i lite i oljan, ger även en god smak på den, samt skyddar mot vissa sjukdommar som kan uppkomma.
Nu har jag hällt ut bubbeloljan. Får försöka på nytt.
Citron/citronsaft, citronsyra och/eller uppvärmning av burk och innehåll.
Citronskalet (med det vita innanför) skär jag i så fall bort eftersom när jag gjorde arom(at?)olja av citronskal och smakade på den oljan smakade det inget vidare. Men det gjorde ju inget eftersom det inte skulle ätas.
Dras smakerna ut snabbare om man värmer oljeinläggningen?
När Camilla Plum koncerverade tomater i olja, satte hon in burkarna i ugn.
Kanske värma upp burken i vattenbad och låta locket koka med i vattnet? Blir glaset ovan vattenytan tillräckligt varmt för att ta död på oönskade organismer?
I vissa lock finns det en plastring. Tål denna ring värme?
Camilla Plums tomater var inkokta, dvs kokta i sitt eget spad i ugnen, oljan var mest där som smaksättare. Har gjort det några gånger och det är dödligt gott! 
Oljan blir inte lika besk med bara den gula delen av skalet, cezten. Det vita är bittert.
Ja, du får ut mer smak i varm olja. Se till bara att du har en olja som tål värme. Vill ju inte att den ska bli förstörd. Smakerna på kryddorna kan dock ändras något. Inte nödvändigt till det negativa, men det är bra att veta.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack alla för svaren.