Riste - recept önskas
Jag har druckit riste flera gånger för några år sedan, men receptet är nog borta sedan länge.
Det enda jag minns är att man rostade ris i en kastrull, lät det svalna och sedan hällde på kokande vatten. Kan dock inte minnas hur mycket ris man behöver till hur mycket vatten, inte heller om det var något mer man måste göra i receptet? Någon som har recept på detta kvar?
Det låter inte som att det är gott
?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är riktigt gott, därför vill jag göra det igen, men gett upp lite, sökt på nätet men hittar ingenting. Samma många tror att grante är äckligt också fast det är riktigt gott. 
Smakar lite som den där risblomman man gör te av, den som är som en boll när man lägger den i kokande vatten slår den ut och får som en liten svans under sig.
Toppen, kom på att det heter "Genmaicha" också. Dock är ris oftast med för att dryga ut. Kul grej jag såg när jag hittade det på wikipedia att riskornen kan ibland poppa som popcorn. Det har jag varit med om, trodde faktiskt jag hade råkat få med ett popcorn med av misstag, då vet man det. Man kan även blanda i 1 tesked i en vanlig tepåse med det te som är i där.
RECEPT:
0,5 deciliter ris (gärna mörkt eller brun)
Rosta det jämt i en kastrull tills det får en liten gyllene färg på sig. Låt svalna helt. 1 matsked ska räcka till en kopp, 2 deciliter ungefär. Men bästa är att lägga med något teblad. Minst 2 och max 3 minuter ska det dra.