Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1477 ggr
Gunlog
1

Tips till brunsås!

Jag kom på en rolig sak igår när jag skulle göra brunsåsen.

Jag gjorde panerade kotletter, något som vi inte haft på länge!

Jag använder mig av ljus Maizena-redning. Den är så enkel att använda i såser bara att hälla i, så löser den sig av sig själv. Men -

- igår, när jag då skulle göra såsen, märkte jag att vi inte hade köpt någon ny redning. Den var ju slut i affären sist. Jag tittade i skåpet och kom på att vi hade vanligt Maizena-mjöl hemma. Det ska ju först blandas i kall vätska. Även om man vispar runt med en gaffel i ett glas. så brukar det alltid vara någon klump kvar.

Jag stod och funderade, öppnade besticklådan. Där låg lösningen!

Ni vet en sådan liten elvisp som man har till mjölk? Mjölkskummare till kaffe? Jag tog cirka 3/4 deciliter lättmjölk, hällde i 3-4 teskedar maizenamjöl och sedan vispade jag med denna lilla mojäng.

Vilken sås!

Mustig, krämig, helt underbar!

Så, hädanefter när jag ska göra redning, så blir det på detta nya viset!

Prova ni också, det blir en underbar sås!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
1

Vilken bra idè! Skrattande Hum jag har ingen sån där mojäng, så jag får nog önska mig en sån Oskyldig

/Désirée

Gunlog
0

Det kan du göra. De kostar olika, vissa 29 :- och vissa 69 :- beroende på var du köper dem…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

dolfen
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om dressingflaskan är tom och jag just då inte känner för att blanda en ny och det bara är till en omgång sallad, brukar jag använda mjölkskummare till att vispa dressingen.

Har använt mjölkskummare till att blanda ut mjöl i vatten vid redning.

Behändig liten visp den där skummarn. Glad