Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1169 ggr
Illan
0

Omvänd lyx?

Idag var jag i en butik som säljer Renée Voltaires produkter. Väl designade, men i väldigt enkla förpackningar, kravmärkt och lite ovanliga produkter. Kul som "extra grej". Jag köpte Kamut Helkorn. Ska bli kul att smaka.

MEN! Så började jag tänka. Så konstigt det har blivit. Dessa små hypade påsar. 59.90 för typ 4 dl sädesslag. Är det klokt? Att äta det urfolket en gång åt är idag inne och bara för de rikaste. Hur sned är inte världen? Socker och bakelser är för den dumma underklassen och de rika gottar sig i rött råris och kravodlat bovete?

Jag äter gärna mer korn och gryn, men inte till det här priset. Renée gör sig säkert en god hacka på sina stylade produkter. Men jag kan inte annat än att känna att jag är … lurad.

Är det så här vi vill ha världen? Att bara de rika har råd att äta hälsosam mat?

http://www.reneevoltaire.se/Hem/

Mariabullen
0

Viktiga och "skrämmande" frågor!

Anne
0

Verkligen intressanta funderingar! Och jag håller med - Voltaires produkter är sanslöst dyra - men ofta lockande och i spännande förpackningar. Dock är ju mycket sånt som går att köpa även på andra håll, och betydligt billigare.

chinerunner
0

Det mesta går att köpa i en "invandrarbutik" eller vad man nu korrekt benämner dessa.

"Kulturbreddande minilivs" är mitt förslag Glad

Jag kan inte motstå att gå in i arabiska butiker och handla tex. kikärtor från en säck, kryddor i lösvikt och kryddblandningar i pastaform som harrissa.

Inte heller kan jag motså kinesiska butiker eller thailändska motsvarigheter. Alla dessa matlagningssåser dom har, gör mig lycklig.

Men för att hålla sig till tråden så är jag av uppfattningen att i dessa butiker får man tag på produkter likvärdiga de som tidigare nämnts, och till ett betydligt fördelaktigare pris.

(vilket formelt morgonspråk)

/Patrik

cosmonita
0

Jag förstår mycket väl att man känner sig lurad om man handlar dylika produkterFörvånad

Jag visste inte ens att det fanns sådana vardagsprodukter i lyxförpackning. Men sen är jag inte särskilt glamorös i köket heller…jag tror nog att jag klarar mig utan rött råris faktiskt…

Det går faktiskt att äta riktigt nyttigt utan designermat!

[Asta]
0

Vettiga tankar. Jag brukar också fundera på hur lättstyrda vi är. Och hur gör de som kör igång oss? Jag menar någonstans blir saker en trend. Plötsligt är alla intresserade av whisky och det är whiskyprovningar hit och whiskyprovningar dit. Sedan skall alla dricka kaffe av alla de slag och massor av människor köper kaffemaskiner och det öppnar kaffebarer överallt.

Trenderna just nu är väl GI och mörk choklad.
Det är chokladprovningar och det är diskussioner om choklad och om du inte gillar mörk choklad så är du nästan en alien.
Och skriv GI på något så köps det utan någon större eftertanke. Jag säger inget, jag trillar ofta dit på trenderna jag också. Jag har visserligen ingen kaffemaskin, men jag har ärligen funderat på det. Mörk chokladtrenden har jag inte trillat in på, men det är väl för att jag är ingen chokladälskare av stora mått och jag har aldrig gillat mörk choklad (så jag kanske är en alien?).

Hoppsan, lite från ämnet, men ändå inte. Se till att det du säljer följer den/de aktuella trenderna och du kan sälja saker nästan hur dyrt som helst. Det är som den där gamla sången.
"Allting går att sälja med mördande reklam, även lagom söt, konserverad gröt."

Själv är jag sur för att jag inte kommer på några trender - kunde jag det så skulle jag kunna bli stenrik!