Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1453 ggr
Anne
0

Enkel Chokladmousse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chokladmousse
4-6 portioner

250 g mörk choklad av god kvalitet
3 ägg
1/2 dl socker
1-2 msk whiskey eller mörk rom
3 dl vispgrädde

Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad eller i mikro. Vispa ägg och socker mycket pösigt med en elvisp. Rör ner chokladen och sprit - går också bra med kaffe, eller att utesluta helt.

Vispa grädden till mjuka toppar och vänd försiktigt ner den i smeten. Häll upp i portionsformar, och ställ kallt i minst fyra timmar.

Faxlin
0

Lät riktigt gott. Något att testa i helgen som kommer kanske. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pernilla
0

Låter fantastiskt. Vad smart med den lilla receptklammern i rubriken, Anne! Den ska jag också börja tillämpa!

Anne
0

Pernilla, gör gärna det! :) Det kan vara lite lättare att se vad som är recept, och vad som är diskussioner/frågor, kanske.

Moussen är verkligen döds-enkel att lyckas med. Istället för whiskey eller rom kan man använda annan sprit (Amaretto blir jättegott, eller varför inte Xanté?), kom jag på i morse att jag borde skrivit. :)

Pelle
0

man kanske kan tänka sig att dessutom addera lite apelsinzest och färskpressad apelsin också? Apelsinchokladmousse med mörk rom, mmmm

eller…. varför inte lite Cointreau eller Triple Sec om man vill ha lite citruston, gjorde en sån mousse på nyår och det blev supersmarrigt.