Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 5702 ggr
tanteva
0

Crockpot någon?

Är det någon mer än jag som skaffat sig en crockpot nu när dom finns att få tag i i Sverige?

Har hittills testat två recept:

http://southernfood.about.com/od/crockpotbeefstew/r/bl51c11.htm (blev HOT - jag spädde med lite grädde + hade i lite svartvinbärssaft för att "dämpa" den lite.)

och

http://www.food.com/recipe/crock-pot-cashew-pork-58528 (alldeles för sött trots att jag minskade mängden socker - amerikanare vill verkligen ha SÖTT när det ska vara sött :) )

Köttet blir i alla fall underbart mört och jag ska testa vidare med nya recept. Älskar min nya leksak :)

Den som inte vet vad en crockpot är kan kolla här: http://www.acreto.se/crock-pot

Cats are like potato chips - you can't have only one!

DesK
0

Nej jag har inte nån Crockpot, men det verkar vara ett spännande sätt att laga mat på Glad

/Désirée

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förstår inte…vad gör den som inte en vanlig gryta i ugnen kan göra?

storost
0

#2 jag antar den har mindre strömförbrukning…. Flört

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Förklara gärna vad det är för särskilt med den här grytan. Jag har aldrig hört talas om den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MaMaMade
0

#3 Det är möjligt men i min ugn får jag in 2 st betydligt större grytor vilket gör att det förmodligen går på ett ut.

[mingdie]
0

Den stora grejen med crockpot är att du kan koka maten länge utan att behöva vara där. Visst kött behöver kokas länge i en sås och då kan crockpotten stå på även om man inte är hemma.

Många här nere gör mat som är klar när dom kommer hem efter att ha varit ute större delen av dagen. Praktiskt för många maträtter.

MonisN
1

Jag är nog trög för jag fattar ändå inte. Behöver den ingen ström?

DesK
0

I länken tycker jag att det ser ut som att den har en sladd, så ström behöver den säkert.

/Désirée

[mingdie]
0

Jo naturligtvis så går den på ström men om ni jämför med en ugn eller spis så drar den väldigt lite.

Karmatarerskanise
0

Tycker det verkar vara en onödig grej.

[mingdie]
0

Det är en sak som fungerar bra och är till stor hjälp om man gör viss sorts mat ofta. Härnere har crockpot eller slow cocker som det också heter funnits i minst 40 år och fungerar utmärkt till exempel att koka köttgryta på kött som behöver kokas i 6 timmar för att det skall bli mört.

Ni vet hur fint och saftigt kött kan bli som sakta får koka i en god sås i många timmar och du slipper då ha ugnen gående en hel dag. Om man lägger i kött, grönsaker och marinad på morgonen så är middagen klar på eftermiddagen. Lite ris till så är middagen klar.

Karmatarerskanise
0

Men jag kan lika gärna koka maten i en gjutgärnsgryta på spisen i 6 timmar.

Fast jag bör ju tillägga att jag aldrig kokat en gryta i 6 timmar. Lite över 3 timmar är längst.

[mingdie]
0

Naturligtvis så fungerar det lika bra men det finns två fördelar med en crock pot. Den första är att du bara använder bråkdelen av elen som du använder med spisen. Sedan är en crock pot säker att lämna och låta stå och puttra själv. Det bör man ju inte göra med en spis.

Men som med allt annat så är det en grej man måste prova själv för att se om man tycker om den.

Karmatarerskanise
0

#13 Jag lämnar aldrig något som har med el att göra igång om jag inte är hemma. Litar inte på det.

Men det är klart, att spara el är bra.
Jag är gammalmodig, föredrar att laga mat "på riktigt" Glad Mig gör det inget att kolla till maten lite då och då.

DesK
0

Under förutsättning att elsäkerheten funkar så kan jag tänka mig att många människor skulle ha glädje av en sån här gryta. Det är ju många gånger bättre att komma hem och äta en riktig gryta än att exempelvis köpa med sig pizza hem, när man inte hinner eller orkar laga mat. Dessvärre hittade jag inte något pris på crock poten, men jag antar att den är rätt dyr.

/Désirée

dolfen
0

Om man exempelvis kan ställa in så att den håller vätskan i "grytan" på 60 grader är den intressant. Finns det cirkulationsfunktion?

Jag såg en som la ner en köttbit i en plastpåse. Plastpåsen lades ner i vatten som, har jag för mig, höll 60 grader i X antal timmar. Detta tillagningssättet skulle ge bäst resultat vid tillagning av kött enligt denne. (Eller om det var bäst för just detta köttet. Jag kommer inte ihåg vilket sorts kött som användes.)

Jag undrar om det var en speciell sorts plastpåse eller om man kan använda vanliga tillslutningsbara plastpåsar till sådant?

MaMaMade
0

#16 Det har jag också sett, på TV. Han den där engelske kocken som hade ett program som handlade om kemi i köket? H nåt, kommer aldrig ihåg vad han heter.

Jodå, jag kan se nyttan men jag skulle behöva den största storleken…2000 kr + nåt…har inte ens råd att köpa en ny stekpanna just nu! Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

#16 Menar du Sous vide? Sög han ut luften ur påsen?

MaMaMade
0

Exactamente det jag avsåg, Hera!

dolfen
0

#17 & #18 - Då har jag ett namn på det som norrmannen visade. (#17 - Vet vem du menar.)

Det är möjligt att han grillade eller stekte en yta före han la ned köttet i påsen.

Jag kommer inte ihåg ifall han sög ut luften eller inte. Men luft i påsen borde väl hindra tillagningen något!?

MonisN
0

Om jag har kött som ska koka länge använder jag tryckkokare! Fast så segt kött som behöver 6 timmar har jag aldrig lagat Flört

[mingdie]
0

#21 En del fårkött behöver en sådan lång tid och även visst getkött. Det är väl därför det är så populärt här nere.

MonisN
0

#22 Jag tänkte nästan att det var sådant kött.

Jag hade en gång en bekant från Australien och hon använde tryckkokare till precis allt. Hon tyckte det var konstigt att vi i Sverige inte använder det mera. Och det gör faktiskt jag också! Nu använder jag inte min så ofta längre, men den är helt suverän till bland annat grytor. För att inte tala om ärtsoppa! Det går på halva tiden med allt man lagar.

storost
0

Men jag frågar mig hur det är med en lergryta istället för en crockpot? När jag lagade mat i lergrytan då var köttet alltid mört och smakade jättebra.

min egen hemsida.

[mingdie]
0

#24 Samma sak. Grejen är ju att hålla inne vätskan och samtidigt ha en jämn värme. Man kan till och med göra som här nere när man gräver ner maten i marken tillsammans med varma stenar.

MonisN
0

#25 Hur man lagade mat genom att gräva ner den såg jag härom veckan på tv. Man lade maten i speciella blad, minns inte vad det var för sort, men det såg smarrigt ut. Såg ett annat program från Tibet där dom gjorde samma sak i öknen.

MonisN
0

Nej, Tibet var det inte, det var NepalOskyldig

storost
0

#25 Ja, så gör man också i Australien och New Guinea.

min egen hemsida.

dolfen
0

#17 - Heston Blumenthal.

tanteva
0

Visst kan man se det som en onödig grej - men det är det mycket som är :)

Jag älskar min nya pryttel. Köttet blir underbart gott i det. Slår vanlig lergryta med hästlängder. Visst kan man koka på spisen också, men det är inte lika smidigt som den här grytan.

Jag köpte den största och den kostade 1795 kr + frakt. Den ska finnas på Järnias butiker för er som bor där det finns en sån.

Cats are like potato chips - you can't have only one!