Laktosfritt mat
Hejsan! Jag behöver hjälp med enkla recept (plus inte för dyr) man kan göra till på lördag när jag bjuder hem tre tjejer. En av dem kan inte äta grädde/mjölk plus röda kött. hon äter i alla fall kyckling så..
plus efterätt också..
Har kollat på nätet men inte fått fast på nåt - svårt.
Vore tacksam för tips! om ni som vet mer kring denna området?
Är det mjök hon inte kan äta eller Laktos? Det är skillnad på laktosintollerans och komjölksproteinallergiker.
Kan inte äta nån mjölk grädde och så vidare då kan du inte köpa laktosfritt till henne för det innehåller fortfarande mjölkproetin.
Bra fråga, är ny i denna område
får fråga henne mer detaljerat.
återkommer..
Ja gör det. 
Min dotter blev tillfälligt laktosintollerant (man kan tydligen bli det) och då funkade laktosfria alternativ mycket bra. Ingen skillnad blev det i smaken heller som jag naivt trodde innan jag hade provat dem
Nackdelen är att dom är mycket dyrare, men för ett enstaka tillfälle som ditt spelar det ju ingen roll.
Jag har en hel mjölkfri blogg: 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Har frågat henne och det är laktos. Då så 
Tack för era rader!
så är era rader välkommet med tips..
Mina tankar vad för mat var kanske Taco (med kycklingfärs) men vad ska man blanda med kycklingfärs i? Inte tacokrydda?
Eller kanske pizza som man kan välja fram vilket man vill ha på.
Hum
Du kan ju alltid göra (färsk) pasta med någon lyxig sås? Till exempel krossade tomater med vitlök, en skvätt vitt vin, oliver och strimlad kyckling /räkor 
Eller ugnsbakade rotsaker (potatis, palsternacka, morot, lök, vitlök) och stekt /grillad kyckling?
Finns annars mycket laktosfritt, laktosfri grädde och laktosfri mjölk, sedan kan man använda soja eller havre-produkter som är naturligt fria från laktos och även mjölkprotein.
Sedan är ju färsrätter lätt att göra och svårt att bli fel.