Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 4943 ggr
[TrevorS]
0

Soltorkade tomater - Hjälp

Ja nu kan man ju inte kalla dem för soltorkade tomater då jag torkar dem i ugnen. Jag gör precis som vanligt delar dem och torkar dem i flera timmar tills de blir riktigt sega.

Men hur länge håller de sig och bästa sättet att förvara dem?

Håller de längre om man torkar dem hårt så de blir riktigt hårda? (brukar ändå blötlägga dem en stund om jag bakar tomatbröd eller har dem i matlagning)

Hur gör man om man vill lägga dem i olja? Hur länge håller dem då?

ettlitetalias
0

Håller de inte väldigt länge i olja? Många lägger ju chilli och andra frukter i olja och ger bort som present…

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De borde hålla relativt länge i olja, särskilt om du stoppar ner vitlök o chili också.

Själv fryser jag in det jag har torkat o lägger in i olja allteftersom. Har haft dem 1 år i frysen nu. Till och med de som locket har trillat av från burken på, smakar helt OK.

[TrevorS]
0

Hur gör man med olja då? Kryddor, uppvärming eller hur?

Tack för era svar. Skrattande

MaMaMade
0

Lägger bara tomaterna i en burk, stoppar i vitlök, ibland lite chili (flakes går bra) o nån kvist timjan+ fyller upp med olja (jag anväder raps). Låter stå i några dagar o sedan är det bara att stoppa i sig. Oljan blir god att steka i sedan.

dolfen
0

Basilika samsas fint med tomater.

[TrevorS]
0

Hur gör man vakum på burken? Räcker det att man värmer upp den då?

Ja lite chili och basilika kan jag tänka mig bli gott. Jag har 10 liter rapsolja hemma (köpte ekonomipack dessutom friterar jag i det också).

Tack för tips. Skrattande

[TrevorS]
0

Läste på en blogg att de brukar krydda tomaterna innan de torkar dem, sedan lägger de ner dem i olja (inte allt för mycket) och la de i plastpåsar och frös ner, då håller de sig 6-8 månader.

WinterPrince
0

Jag gav bort hemmagjord senap i julas och de burkarna (köpta på ö&b) var egentligen till att lägga in frukt i. Dom skulle man koka tills locket buktade in sig för att få en tät förslutning.

Tänk också på att vitlök i olja helst ska stå kallt, annars finns risk att botulism bakterier bildas.

[TrevorS]
0

Yes, jag har ställt in i kylen och äter dem som snacks och oljan har jag stekt i tre gånger redan. Mumsigt värre. Skrattande

Dock ska jag dela till klyftor nästa gång istället för dela, skulle gå fortare att torka då.

Anterrabae
0

Vill du ha en vacuumburk så gör en inkokning i ugnen som avslutning: man fyller burken som vanligt, med det man vill ha. Skruvar på locket och sen bara precis öppnar till det igen (locket sitter på men lite löst) In i ugnen på¨75-100 grader tuills det bubblar lite i den. Ta ut och dra åt och låt svalna på bänken.

Konserverat och klart.

Jättegott är att ta färska tomater, dela i bitar, möla ner i en burk tillsammans med örtkryddor och vitlök På med locket och in i ugnen enl principen ovan. När innehåller i burken sjunkit i hop med ca en tredjedel och det bubblar om innehållet är det klart. Håller lätt ett år. Färdig tomatsås på burk, utan tillsatser och kokat i sitt eget spad.

Detta funkar med det mesta som man vill koncervera och som tål kokning/värmning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MaMaMade
0

Det där lät spännande Anterrabae! Ska testa till hösten när tomaterna flödar ur växthuset (hoppas jag).

Jag brukar pensla mina tomater med vitlöksolja o strö på några korn havssalt, innan jag torkar dem. Blir som godis!

[TrevorS]
0

Tack för tipsen..  Nu äntligen, men har redan hunnit ge bort en burk och ätit upp två. Skäms