Créme fraiche
Det är inte ofta jag använder mig av créme fraiche i maten, men så hittade jag en intressant variant med saffran och tomat när jag botaniserade i kyldisken. Den följde med hem, men nu funderar jag på vad jag skall göra med den… Några förslag?
Brukar ni använda créme fraiche i maten? I så fall i vilka rätter? Några recept ni vill dela med er av? Tycker ni att det gör skillnad om det är lätt, mini eller vanlig créme fraiche?

Det är bara att ta quorn filéer och hälla Crème fraiche över och tillaga som valigt servera med råris = mums
Om du wokar grönsaker så häll över Crème fraiche på slutet och det blir lite krämigare. Saffran tomat låter som det kunde vara gott med räkor också jag brukar köpa naturell och krydda upp.

Åh, det blev precis quornfiléer häromdagen, de väntar på att tillagas, då passar ju denna fraiche perfekt och så kan man ta broccoli till, det tror jag blir bra. Tack för tipset!

Bra tips med creme fraiche i woken, tack Kiara.
Robert

En enkel och jättejättegod sås är att ta en burk lättcremefraiche och blanda med en halv deciliter sweet chilisås. Färdigt! Gott till grillat eller en stekt kycklingfilé.

Bara när jag gör nån sås, typ med vitlök och grönmögel-/ädelost, eller senap och vitlök är också gott, curry och mango chutney är också en trevlig variant 
En köttfärssås blir krämig och god om man istället för alla vattniga krossade tomater blandar i en burk creme fraiche och en skvätt chilisås.

Igår stod jag och tittade in i kylskåpet och funderade på om jag skulle välja lätt creme fraiche eller gräddfil.
Vad är skillnaden mellan dem?
Du kan inte värma/koka gräddfil.
Kall sås - gräddfil eller creme fraiche
Varm sås / creme fraiche eller grädde

Så varför använder man gräddfil då? Känns som en onödig produkt. Jag har svårt att känna någon skillnad i smak.

I dipp och i kalla såser tycker jag att Gräddfil är överlägsen.
Créme fraiche med saffran och tomat är jättegod till pasta med kräftstjärtar!! Fort går det också, bara att koka pastan och sedan blanda kräftstjärtarna med créme fraichen så att det värms upp lite för att sedan blanda ihop alltihop! Prova gärna med lite hackad röd paprika i också, jättegott!

Åh det lät gott, skogskatten! Så superenkelt och snabbt, perfekt
Mmm, det är jättegott! Hör av dig när du har provat och säg vad du tycker!
#10 Håller med.