Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 1846 ggr
Staffan
0

Vett & Etikett

Det finns ett enkelt vett & etikett test på DN.se. Vågar ni se många rätt ni får och ärligt presentera svaret?

>> Länk till testet

Mvh // Staffan

lejon
0

Jag hade 5 rätt, men det var nog mest tur.

Det är sällan jag är på några" fina" tillställningar..

Hur många hade du , vågar du svara..

Eva

Pia
0

6 rätt och så ifrågasätter jag det jag fick fel på:) (Det där med att man får börja äta direkt om man är många vid bordet…)

Är det inte mest sunt förnuft som få styra ändå? Bara man inte tuggar med öppen mun och dreglar så fungerar väl det mesta, kanske…:)

AktieTrader
0

2 rätt varav en var en gissning. Klädfrågorna visste jag inte ens vad svaren betydde :-)

#2 Trams med det där när man skulle få börja äta. Har jag mat på tallriken så äter jag.

Pia
0

Personligen tycker jag inte alls det är ok att man börjar äta om inte alla fått maten, jo om man frågar resten av sällskapet först förstås och om maten riskera att bli kall. Ja som i just denna fråga när det är så många i sällskapet - då skall man naturligtvis inte behöva sitta och vänta tills alla är serverade…

tillalex
0

4 rätt och jag chansade på det mesta. Det som är rätt i ett sällskap kan ju vara fel i ett annat. Det här med när man får börja äta är väl ett typexempel. Vet inte hur många varianter jag hört på det.

Ja, Nej, >8, >13, varm-ja kall-nej, bara på torsdagar…

Kiara
0

#4 ja, bara man inte får mat först på Nobelmiddagen, när det gäller stora middagar då är just det att man får börja äta med en gång det att maten inte ska hinna kallna.

Nu ska jag göra testet få se om jag lärt mig något från mitt tidigare liv. Jag hatar stora fina middagar bara så ni vetHemlis

Kiara
0

Det där med OSA det är inte många som vet jätte jobbigt när man ska ha barnkalas och bjudit två klasser…det kan bli mycket tårta och många godis påsar över.

ett fel Penga mun

Pia
0

Men vet inte folk vad OSA betyder?? Tycker det är jättemärkligt…

Där ser du Kiara, ett fel är helt ok att ha…:) Och man kan säkert ändå ifrågasätta svaret:)

AktieTrader
0

Nä OSA visste inte min syrra vad det var. Hon skev det på en inbjudan till barkalas och var jätteförvånad när alla ringde och sa att dom skulle komme. Hon trodde det betydde tvärt om.

Vi skiver alltid "Ring om du inte kan komma"

Faxlin
0

4 rätt, hmm. Felen kom på att jag inte riktigt hade grepp på det där med kläderna. hihi
Kanske beror på att man arbetat vid de mer fina middagar man genomlidit. Vilket inneburit arbetskläder och mer hur man serverar. hihi
Det gjorde åtminstone att frågan om glaset var enkelt, likaså när man får äta. Fast svaret om när man får äta i minde sammanhang beror ju oftast på vart middagen är och vem som håller i det. Jag hatar uppstyltade middagar, men ska de serveras så ska det göras rätt. hihi
Sedan beror det ju på vem som serveras av maten också, är det prinsessan eller utrikesministern eller Olle Andersson från tomelilla. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

ha ha jag som ser mig väluppfostrad skulle förmodligen kunna bli utslängd oftare eftersom jag fick 3 rätt av 7 möjliga..fy..ja ja jag står för det.

CBA
0

2 rätt Generad

Jag kommer aldrig bli bjuden på finare middagar om detta kommer ut !!!

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

Vi får väll ta varanndra i handen och gå till korvmojjen dåra;)

Ida
0

5 rätt och ett av felen var frågan om manlig klädsel, vilket jag tydligen måste lära mig mer om…

Det finns en hel del gamla vett&etikett-regler som det börjar tänjas lite på, vilket är skönt kanske. Samtidigt bör det komma en hel del nya, eftersom samhället ändras så mycket hela tiden. Jag tänkte mest på informationssamhället med e-mails, mobiltelefoner, internetdejting, sms osv…

Tom
0

En glad och ödmjuk inställning är värd mer än tusen regler!

Regler av den här typen är jättebra om man är osäker på hur man ska bete sig i olika situationer. Annars fungerar det alltid att vara glad och göra sitt bästa. Skulle det inte fungera är det fel på värdparet, inte på dig.

Tom

Oskar
0

#2 Håller med dig. Man får aldrig börja äta innan alla fått mat. Har man många gäster får man helt enkelt se till att ha tillräckligt med serveringspersonal. De klarar ju av det på nobelmiddagen… :)

Oskar

Robert
0

4 rätt, av felen så skulle jag komma bättre klädd än vad etiketten säger.

Robert

Mandysan
0

jag fick 7 av 7!Skrattande

Staffan
0

Jag fick faktiskt 6 av 7, så jag är rätt nöjd… :)

// staffan

Pernilla
0

5 av 7. Hm. Hyfsat uppfostrad, med andra ord.

Faxlin
0

Jag serverade Madelene en gång och då spelar det ingen roll hur litet sällskapet är. Det ska vara regelrätt i alla fall. Det som gör det jobbigt då är ju alla dessa bestick och glas och tallrikar, vilken sida man serverar på och vilket håll man ska gå runt bordet. hihi
En liten rolig upplevelse var det i alla fall. Fast jag lär erkänna att jag trivdes bättre med att stå och snacka med livvakterna än att stå pompöst och servera prinsessan. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

#13 ja vi får väl göra det…tror du vi platsar där ens ? Skrattande

Mvh CBA

AndersE
0

6 av 7 - jag överklädde damen…

Jag tyckte nog att det var ganska uppenbara svar. Det hade varit ganska enkelt att göra ett betydligt svårare test.

Och, nej jag betraktar mig inte som särskilt kunnig i vett och etikett - går sällan på "fina" middagar.

Pia
0

Skulle ju ha varit svårare om det inte varit kryssfrågor…:)

Emma
0

Skrämmande, jag fick 7 rätt!

Kaj
0

Inte helt hopplös - 4 poäng men klart besviken blev jag. Trodde mer om mig själv än så

Pelle
0

6 av 7, börja äta frågan är en slamkrypare. 8 personers regeln börjar bli tillräckligt accepterad nu ;)

annars är det ju som flera påpekat, etikettsregler är ju till för att man vid osäkerhet skall ha något att luta sig mot. Vet man hur man förväntas uppträda så kan man välja själv om det passar en eller inte.

Roger
0

Hmm 3p. får nog hålla mig till hemkörd pizza så ingen ser hur jag uppför mig :)

Niklas
0

5 rätt.

Det handlar om vad etiketten säger, inte om vad som är rationellt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CBA
0

Om jag sitter till bords med ett större sällskap och känner mig osäker på vad som gäller så brukar jag hålla koll på vad alla de övriga gör….då blir jag iaf inte först med att göra bort mig Skrattande

Annars brukar jag invänta att värden sätter kniven i maten….då kan det ju inte bli fel Flört

Mvh CBA