Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1504 ggr
[Malin]
0

Italiensk buffé

Mamma och jag började spåna på en italiensk buffé till min systers student men vi vet inte riktigt vad vi vill att den ska innehålla. Saker vi har tänkt på är:

• Olika sorters ost
  • Parmaskinka, salami
  • Pastasallad
  • Tomatbruschetta

Någon som har fler förslag?

[Tassy]
0
DesK
0

Olika grönsaker som är tillagade eller inlagda.

Oliver, soltorkade marinerade tomater, inlagd vitlök och kanske en hemgjord färskost..

Ett rejält ljust surdegsbröd - helst hembakat Flört

Gott vin och vatten

/Désirée

[lucke]
0

Tiramisu till dessertTungan ute

[Malin]
0

Tack för tipsen allesammans!

asvensso
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan köpa små mozzarellakulor och rulla i olika saker for smak ock färg, till exempel paprikakrydda, finhackade örter, vallmofrön. Eller sätta dem på tandpetare med en bit soltorkad tomat.

En somrig och annorlunda favoriträtt jag har är Vitello Tonnato -kallskuret kalvkött med en mild och len tonfisksås. Låter skumt men underbar komibnation som ska serveras väl avkyld. Går lika bra med riktigt tunt skivat kalkon eller kycklingbröst.

Såsen:

1 burk tonfisk i vatten, två italienska ansjovisar från burk ( jag har inte testat med svensk ansjovis som har en sötare inläggning), en finhackad chalottenlök, 2 matskedar kapris, 2 deciliter majonnäs, salt och peppar. Kör allt i mixer tills det är en slät kräm. Blanda i 1 deciöiter creme fraiche (ej i originalrecept men jag tycker det blir lite fräschare). Kyl väl och servera på uppläggningsfat med extra kapris vid sidan om.

Tonno e Fagioli - en somrig tonfisksallad är också enkelt och gott.

Blanda en burk tonfisk i olja (spara oljan och använd gärna lite i dressingen), rödlök i ringar efter smak, finhackad bladpersilja och 1 burk cannellinibönor (små, vita, krämiga). Rör försiktigt i en vinagrettedressing med krossad vitlöksklyfta i. Kyl och ät!

Tiramisu kan var lite pyssligt att göra men däremot är pannacotta mycket enkelt. Finns massor av recept på nätet och man kan smaksätta med allt ifrån frukt till likör.