Rosa griskött!
Råkade äta rosa griskött igår, alltså inte riktigt genomstekt. Vad ska jag hålla koll på nu? Vad kan jag få för sjukdomar?
Var köttet svenskt eller från ett annat land?
Trikiner är det första jag kommer på, men det finns nog sällan i svenskt kött..
Hur visar sig trikiner? Vet inte om det var svenskt 
Jag kollade paketet och det var svenskt
Du kan vara lugn Hera - det är inte hela världen. Det är mycket av en gammal myt att det måste vara alldeles helt genomstekt - lite rosa är inte farligt. Du kommer inte bli sjuk 
Trikiner har, vad jag vet inte, upptäckts i Svenskt kött på närmare 20 år.
Okey, då ska jag försöka att ta det lungt 
Faktum är att jag aldrig steker fläskfilé helt igenom om jag kan undvika det - det är mycket godare när det är LITE rosa 
#6 Instämmer, men vågar inte riktigt själv, men får det så hemma hos föräldrarna ibland, och som sagt - godare. 
mvh Martin
Jag råkade äta dansk/tysk fläskkarre som var rosa… Kommer jag bli sjuk?
Betvivlar det. Alla sjukdommar som man kunde få från griskött är i princip utrotade. Många restauranger har även börjat servera griskött som är lite rosa här i Storbrittanien.
#8 Nej det tror jag inte, eftersom det är precis som #9 säger.
/Désirée
Säger som övriga, ingen fara på taket alls. Tugga på 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vildsvin ska visst ha trikiner. Så det bör man laga till lite mer noga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Ja, fast alltid när man skjuter ett vildsvin så skickar man in trikinprov, av alla 20 vildsvin som vi har skjutit har ingen haft trikiner. Det är väldigt ovanligt i sverige men det finns i andra länder. 

Alla medeleuropeiska och nordiska länder är lika nogranna och det finns samma lag (Norge vet ej, men jag antar det är ungefär samma) vad gäller sjukdomar hos djur.
Vänliga hälsningar Stephan

Hur är det med salmonella då? I utländerna.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#15 "Salmonella Cholerasuis är en salmonellatyp som är speciellt anpassad till svin och sällan påvisas hos andra djurarter. Den kan också ge svår sjukdom hos människa. S. Cholerasuis förekom i Sverige fram till slutet av 1970-talet men har sedan dess inte påvisats. Internationellt sett är den fortfarande vanlig på svin men minskar i betydelse. Förutom S. Cholerasuis är Salmonella Typhimurium och Salmonella Derby de vanligast förekommande salmonellatyperna globalt sett på svin.
I Sverige har S. Typhimurium varit vanligast vid salmonellasmitta på svin under senare år, med undantag för 2003 då Salmonella Cubana dominerade på grund av ett utbrott orsakat av fodersmitta."
Från; http://www.sva.se/sv/Salmonellaportal/Salmonella-hos-djur/Salmonella-svin/