Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1470 ggr
Charlotta-B
2011-04-24 02:04
0

LCHF ???

Hej hej!

Jag är ny här, och ser att det finns en del recept som är LCHF.
Har hört talas om detta innan.. Men vet inte riktigt vad det är eller vad det innebär.
NÅgon som vet?
Kanske har nån bra länk?

// Lotta

Charlotta-B

[ngupa]
2011-04-24 09:45
0

Hej Charlotta-B!

LCHF står ju för Low Carb High Fat, det vill säga säga att man äter lite kolhydrater och en högre andel fett. INTE så att maten ska dränkas i fett, utan man fyller på med fullfeta produkter istället för light och är inte rädd för att använda smör rikligt=lagom.

jag har en blogg om du är nyfiken på den, den hittar du som en länk längst ner i alla mina inlägg.

Jag rekommenderar dig att läsa på hos Kostdoktorn

och även besöka Kolhydrater iFokus.

Där kan man djupstudera allt och lite till. Man kan ju precis som här inne på Matlust också ställa frågor.

Fråga även här om du undrar mer! Skrattande

Charlotta-B
2011-04-24 10:09
0

är detta en bra form av mat om man vill gå ner i vikt?

Tänker på eftersom det ska va lite kolhydrater?
eller är jag helt ute och cyklar nu??

Skäms

Charlotta-B

Charlotta-B
2011-04-24 10:09
0

Tack för sidorna Glad Ska kolla upp dessa!

Charlotta-B

DesK
2011-04-24 10:37
0

Hej och välkommen hit Charlotte-B! Glad

De flesta som provar denna kost för att gå ned i vikt går också ned i vikt. Fördelen med LCHF jämfört med annan kost är att man slipper att vara hungrig medan man bantar, men denna kost är ingen kost som man tillfälligt använder för att gå ned i vikt, snarare blir den även efter viktnedgång en livsstil. Dock finns det en del människor som inte kan eller bör äta enligt LCHF.Det finns inget kosthåll som passar alla människor.

En ofta felaktig uppfattning är att man tar bort alla kolhydrater ur maten, det är det mycket få som gör och i sådana fall bara för kortare tid. De flesta som äter enligt LCHF äter lite kolhydrater, främst från ovanjordväxande grönsaker. Det finns många som mår bättre av ett lite lägre kolhydratintag, men långt ifrån alla äter enligt LCHF i syfte att gå ned i vikt. Om du vill prova att äta LCHF börjar du med att skippa, bröd, potatis, pasta och ris och så äter du bara de naturligt feta produkterna, alltså inga lättprodukter.

/Désirée

Charlotta-B
2011-04-24 10:43
0

okej tack :Glad

Jag tycker detta verkar intressant, men samtidigt lite invecklat. 
Jag har aldrig direkt tänkt på vad jag har ätit eller så.

Jag älskar att laga mat Glad så skoj att kolla in nya saker Glad

Charlotta-B

DesK
2011-04-24 10:51
0

Anledningen till att jag började intressera mig för LCHF är att jag alltid tenderat att äta ungefär så. Jag har aldrig köpt lättprodukter och äter hellre sallad, broccoli, blomkål eller rättika till kött, fågel och fisk. Däremot bakar jag gärna bröd Flört Precis som du älskar jag att laga mat Glad En till sak som är bra med LCHF-recept är ju att det är hur enkelt som helst att exempelvis koka lite potatis till den som vill ha det.

/Désirée

Charlotta-B
2011-04-24 10:57
0

Det låter super! Glad Låter gott med när man läser recepten Glad

Charlotta-B

storost
2011-04-25 20:44
0

Jag till exempel åt tidigare enligt LCHF och gick vid början ner i vikt, men sen blev det stopp. Det hände ingeting. Sen kort efter julen 2010 ändrade jag till pescotarian (vegetarian som äter fisk) och efter slutet av februari 2011 valde jag bort fisken. Nu är jag vegetarian och gick ner i vikt i 20 kilo under tre och en halv månad.

Som du ser, LCHF passar inte alla. Men prova, jag tycker det är viktigt, att du hittar ditt sätt att äta.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[ngupa]
2011-04-25 21:00
0

Lustigt för det var under mina 15 år som vegetarian jag gick upp mina 20-25 kilo.

Anterrabae
2011-04-25 22:52
0

vi är som sagt alla olika! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Charlotta-B
2011-04-26 15:26
0

#10 tur är vell det Glad

Charlotta-B

Anterrabae