Kosttillskott
Jo jag tror också att en väl avvägd konsumtion av allt från kostcirkeln är vägen till hälsa. Men ibland blir kroppen lite trött trots allt… Särskilt under den mörka tiden på året eller på våren. Så ibland blir det kosttillskott för min del, ginsana eller vanliga vitamintabletter. Ja folsyretabletter blev det en gång, något man tydligen kan få brist av som vegetarian också.
Nu känner jag mig lite vår-vintertrött igen (även om solen den senaste tiden har hjälpt!), och nu är det B12+ folsyretabletter som gäller. Försöker verkligen bortse från burkens information om att tabletterna är till äldre personer med dåligt näringsupptag…hrmf… Jag tänker även testa Berocca-brustabletter som visst skall ge rena rama Duracellkanins-effekten!
Äter ni några kosttillskott? Vitaminer? Några goda eller dåliga erfarenheter av dylika preparat?

Är det verkligen ingen som äter vitaminer eller kosttillskott? Äter alla så fenomenalt nyttigt hela tiden och är pigga som mörtar?
Jajamensan Pia. :) Nä, jag dricker ett glas c-vitamin på morgonen också…

jag äter .. sånadär multivitamineral från apoteket och jag har precis köpt lite omega3 …. vet inte riktigt varför jag köpte omegan, det var när jag var bakis och hade ångest. har dålig koll på vad omega gör men har bara läst bra grejjer =)
Jag drickel Berocca ibland, men vetefan om man känner sig som någon Duracellkanin för det.
Jag är mest ute efter B-vitaminerna eftersom jag fått för mig att det är bra för beläggningen på min tunga och blåsor i munnen.
Mvh // Johan

Äsch då, jag hade verkligen hoppats på en kanoneffekt av Berocca…:)
Inga fler erfarenheter? Ginsana?

Borde nog ta kalciumtillskott iom att jag dragit ned på mjölk och ostkonsumtionen så vansinnigt mkt, men inget just nu.
Rumpino, Omega-3 är en essentiell fettsyra dvs kroppen måste ha den, och den måste tillföras genom kost. Kroppen kan inte producera den själv. Omega-3 hittas naturligt främst i fisk och skaldjur. Högt omega-3 intag genom just fiskfetter har en mkt positiv påverkan på hjärtochkärlsjukdomar.
Om tillskottet är baserat på vegetabiliskt omega-3 fett så är det viktigt att komplettera med ett stort intag av antioxidanter då det vegetabiliska omega-3 fettet inte är lika bra som det animaliska.

oj, tackar för svaret!

Jo, jag knaprar "Mitt Val- Kvinna" från apoteket. Lär ska vara bra. Vet inte om jag märker så mycket skillnad. Sedan brukar jag äta lite öljästtabletter i perioder för att få i mig b-vitaminer för håret och naglarna, men jag får för mig att jag blir extra hungrig av de små rackarna, så det går verkligen i perioder.

Jag kan inte fungera utan berocca blir sur och grinig får kort stubin! Känner mig mycket mer harmonisk med dom. Det var min sambo som är sjuksköterska som blev tippsad om dom och även hon upplever liknande effekt.