Barnmat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som har bra tips på olika puréer och annan barnmat? Substitut till välling?
Allt kan du göra till barnmat. Hur gammal är barnet?
Om jag hade fått barn nu istället för cirka 20-28 år sedan, så hade mina barn fått äggmjölk istället för välling och istället för gröt hade jag givit dem en krämig omelett/äggröra.
Vad gäller middag hade jag gjort som jag gjorde med den jättestora skillnaden att jag hade använt smör istället för margarin, som tyvärr mina barn är uppväxta på och jag själv. 
Till den första barnmaten så frös jag in lösa grytbitar av nöt och fläsk, dessa rev jag på rivjärnet i små flisor ( i fryst form), smälte smöret och la i köttrivet och pepprade pyttelite och detta fick då koka ihop och mosad potatis och morot eller andra grönsaker. Fisk är ju jättelätt att mosa som kokt.
Ägg skall man vara försiktig med i unga år. Kan ge allergi.
Jo, det är nog så om man betänker hur mammor äter idag. Så man ska nog vara försiktig med ägg. 
i min (dröm)värld äter mamman lchf (helt utan spannmål/gluten)och ren oprocessad mat och då kan små barn äta ägg då man inte har dessa anlag för allergier längre. Alltså i min dröm värld och om jag hade fått barn. 
Heheh. Ja drömma kan man göra.
#4 Tyvärr fungerar allergier inte riktigt så enkelt. Det har att göra med att ägget i sig innehåller starka allergener som kan reta immunförsvaret, vilket till stor del är genetiskt betingat. Det skulle krävas många många generationer och en helt annan samhällsuppbyggnad för att få bukt med ett sådant problem.
Men drömma kan man alltid göra 
När mina barn var små gjorde jag puré av, morötter, potatis, ärter, haricot vertes och så vidare och frös i istärningslåda, så gjorde jag också med finskuret kött eller köttfärssås och när det var helt fryst la jag tärningarna i påsar. Superenkelt att ta fram lagom många tärningar när det var dags att äta. Mina båda döttrar fick aldrig någon välling eftersom jag ammade dem i 3 år vardera. Just beträffande att göra egen hemgjord välling ska man kanske vara lite försiktig. Om man inte vill ge sitt lilla barn välling är det bättre att ge barnet naturell yoghurt och vanlig mjölk. Det är också mycket viktigt att tänka på att små barn inte ska äta för fiberrik mat, det vill säga välj alltid de minst fiberrika spannmålsprodukterna, alltså inga fiberhavregryn utan då helst de vanliga havregrynen. Undvik också helst margarin, använd riktigt smör och bra olja. Socker i alla former bör undvikas så mycket som möjligt, men ge gärna barnet mos av bbär såsom hallon och blåbär och kanske lite rivet äpple eller päron. Var dock mer återhållsam med jordgubbar, citrusfrukter och hjortron. Börja med mycket små smakportioner och se hur barnet reagerar och fyll sedan på med fler olika saker.
Personligen har jag aldrig fattat varför barnmat på burk är så populärt, det är ju så lätt att åstadkomma egen barnmat enligt ovan för det lilla barnet, men snart nog kan barnet äta det mesta som vi vuxna äter, bara man ser till att finfördela maten lagom mycket åt barnet. 
Berätta gärna vad du ger ditt barn och hur gammalt ditt barn är så kan du säkert få fler tips.
/Désirée
Jag instämmer i princip helt med #7. Man bör också vara väldigt försiktig med salt till små barn.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar