Monopolet
Eftersom jag bor i ett land där det produceras vin samt att handeln är mycket öppen vilket betyder väldigt låga eller inga tullar så undrar jag hur ni som bor i Sverige ser på systembolaget.
Dom sista åren så har vi haft en stor överproduction av viner i världen. Många vingårdar har gått i konkurs eller blivit uppköpta och priser på vin har minskat drastiskt. Jag kan idag köpa mycket fina viner för mellan 50-75kr som på bolaget kostar 100-200kr.
Tycker ni att bolaget skall fortsätta att hålla dom höga priserna eller skall dom så att säga möta marknaden och ha marknadsanpassade priser?
För det första tror jag inte på något monopol. Många argumenterar med att monopolet ska finnas kvar av alkoholpolitisk anledning, men jag anser inte att detta håller. Andra tror att monopolet borgar för att vi på det sättet får större bredd på sortimentet, men det har ju visat sig att det inte heller stämmer. Att sedan priserna också blir alltför höga drabbar många människor på ett galet sätt. Det gör att exempelvis unga människor som vill prova vin håller sig till de vinerna som har lägst pris, oavsett kvalitet och därför kanske de aldrig lär sig att dricka bra och gott vin på ett förnuftigt sätt.
Idag ser jag inga som helst fördelar med att ha monopolet kvar. Det borde snarast ske en förändring här som är anpassad efter Eu:s regler. Vilket då skulle innebära att man möter marknaden på ett betydligt mer flexibelt sätt än idag.
/Désirée
Jag tycker monopolet ska slopas!
#2 Tyckte jag med innan jag tog anställning på systembolaget och fick en större inblick i det hela och de negativa sidorna med alkohol över lag. Man ser mer som anställd än vad kunderna gör under den lilla tid de vistas i butiken. Har även haft kollegor som jobbat i matbutik i finland så jag vet hur jäkligt det är på många håll där man säljer sånt som starköl i matbutik med hot och våld mot de ofta unga och kvinnliga butikskassörskorna som inte vågar vägra sälja till berusade/minderåriga + butikerna har en press på sig att gå med vinst. På bolaget här i sverige har vi ju ofta vakter inne i butiken eller nära tillhands, våld och hot händer inte dagligen men ändå bra mycket oftare än vad man har i matbutiker och liknande. Alla tar det inte bra då man nekar dem ett köp. +Jag får inte sälja på folk mer än de vill ha, jag får ingen bonus och liknande.
+Om man tänker på alla turister jag möter på bolaget ex. brittiska, amerikanska, holländska etc. så får vi mycket beröm och kommentarer om att såhär skulle jag vilja ha det hemma med. Man kan ju hitta nästan allt hos er man måste inte leta och nästan allt man provar är av bra kvalité.
Tack för svaren. Det är intressant att se vad folk tycker.
#1 Ett av argumenten för att ta bort monopolet är att få ett bredare utbud. Men kommer svensken att uppskatta det? Att inte kunna köpa bättre viner för att systemet håller upp priserna är helt fel och som du säger så gör det att dom flesta dricker viner med sämre kvalitet.
#3. Tack för ditt svar. Senast jag var i Sverige (två år sedan) så var jag förvånad över det dåliga utbudet av kvalitetsviner som fanns på bolaget. Det fanns ett stort sortiment av dåliga lådviner och andra billiga men om jag ville ha lite bättre viner så var jag tvungen att beställa.
Sedan tyckte jag att kunskapen hos personalen var rent ut sagt dålig när det gällde bättre viner. Jag träffade en trevlig och kunnig person på ett bolag i Göteborg som var generad över det dåliga utbudet i deras butik som var en av dom största. Hans egna ord var att bolaget ger ingen bra service till personer som vill ha bättre viner.
I dom länder som jag bor och arbetar i så finns inte dom problemen med hot och våld även när vanliga affärer säljer vin och öl. Varför har vi så stora problem i Sverige med detta? Varför är svensken så dålig på att umgås med alkohol? Min teori är att om du behandlar vuxna som omogna barn (inte låter dom ta eget ansvar) så kommer många att uppträda som omogna barn, men om vi började att behandla vuxna som vuxna så kanske vi skulle få se lite mer moget beteende.
#1 Kan bara hålla med dig. jätte bra skrivet, hitta ingen smylis som hoppar…. men den skulle passat här.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag tycker inte om att det enbart är Systembolaget som får sälja akolhol… lite konkurrans tycker jag ska finnas.

Jag tycker också att det skulle vara bra med lite konkurrens men vill absolut inte att det ska vara som i tex danmark att man kan gå in i vilken mat affär som helst och köpa alkohol…
#7 Lite undrande varför man inte skulle kunna köpa tex vin i en mataffär. Mat och vin är ju ganska naturligt ihop.
Tycker du inte att vi vuxna som får lov att jobba, betala skatt, välja vilka som skall leda vårt land och gå ut i krig för att försvara vårt land är tillräckligt vuxna för att få bestämma om vi vill köpa en flaska vin till maten från vår mataffär?
Det är inte frågan om det, det är frågan om matbutiken klarar av att ex. inte sälja till barn, folk som är fulla etc. En matbutik har vinstintresse och då kan det vara lätt att bryta mot regler och lagar, det har inte systembolaget jag får säga nej till alla jag inte anser lämpliga att sälja till, jag får ingen bonus ifall jag prackar på en kund en massa flaskor de inte vill ha etc.
+Frågan är om matbutikerna klarar av det ökade hotet och våldet, vi har ju vakter etc. och tränas för såna situationer och alla som jobbar på systembolaget är över 20år. Tror inte matbutikerna skulle få ha unga kassörskor under 20år ifall de skulle sälja sprit så där strök man ju en hel del av den "billiga" arbetsstyrkan
#9 Så istället för att ta itu med problem med våld i samhället så skall vi än en gång straffa den stora majoriteten som klarar av att köpa en flaska vin.
Om våldet är ett sådant stort problem i Sverige jämfört med alla dessa länder där man kan köpa vin i vanliga affärer så är det ett enormt problem som igentligen inte har att göra med om man får sälja vin i vanliga butiker.
Jag jobbar och bor i länder som inte har problem med att sälja vin i vanliga matbutiker. Kollen på åldersgränser och att inte sälja till påverkade fungerar lika bra där. Att säga att vanliga butiker inte skulle klara av det är att underskatta andra människor i detaljhandeln.
Det är lätt att sätta lagar om hur mataffärer skall agera. Om dom inte följer regler så dras deras tillstånd in. Och som du säger så är dom vinstdrivande och ser till att det inte händer.
Fördelen är att du kommer att få specialbutiker för vin med folk som kommer att ha mycket bättre vinkunskap än personalen på bolaget och kan ge bättre service.

#8 för att minimera risken att minderåriga köper ut. . .
Nu har vi ju inga större problem med våld i Sverige och inte skulle våldet som finns öka bara för att våra livsmedelsbutiker börjar sälja vin. Den här märkliga dubbelmoralen som finns kring alkoholhaltiga drycker här i Sverige har alltid förundrat mig. Ta bara en sån sak som alkoholfritt vin och öl - det finns bara att köpa på bolaget! När jag var barn bodde min far i Tyskland och han hade en rätt stor vinkällare, så jag fick tidigt lära mig att umgås med vin. Jag minns att jag alltid tyckte mina svenska skolkamrater hade en så underlig inställning till vin, öl och sprit. Själv var jag helt ointresserad av att dricka någon alkoholhaltig dryck i berusningssyfte och så är det än i denna dag.
Vad jag förstår så kan de flesta som jobbar på bolaget lite eller ingenting om vare sig vin, öl eller sprit. Dessutom får inte personalen på bolaget främja en producent framför en annan - alltså kan de inte heller rekommendera något vin eller öl, utan när man frågar får man till svar att man ska titta på deras hemsida eller läsa i katalogen.
Redan idag säljs det ju alkoholhaltiga drycker i alla livsmedelsbutiker, såväl lättöl som folköl innehåller alkohol - återigen denna märkliga dubbelmoral!
För övrigt instämmer jag helt med Mingdie.
/Désirée
Jag tycker monopolet på alkohol borde avskaffas så att de får like konkurenter och billigare priser.
De som vill få tag på alkohol får det hur som helst, och det enda höga alkoholpriser leder till är att de som dricker alkohol slopar annat istället, må det vara kläder mat eller något annat - för att de ska få råd med alkoholen (eller i värsta fall köper hembränt).
Själv skulle jag vilja "lära" mig dricka vin, då jag smakat väldigt lite av några goda viner. Men jag har inte råd att lägga 500 kronor på ett fint vin till maten i alla fall, och de billiga vinerna på systembolaget smakar ju rent utsagt apa. Jag dricker inte alkohol annars, men skulle vara trevligt att ha råd med det någon gång till en helgmiddag eller så.
Men över huvud taget så tycker jag det kan vara snuskigt dyrt med vissa saker som annan cider än kopparbergs (som finns på Ica
, whiskey, eller goda drinkar~. Sådant som man dricker enbart för att det är gott. Det är systembolaget som tjänar på det, och det skulle nog knappast drickas mer bara för att priserna blev lägre. För som sagt, de som "behöver" alkohol fixar alltid pengar ändå.
Hakuna matata!
Elshira tack och lov är det inte så illa att man behöver upp i 500-kronorsklassen för att hitta bra vin. Bolagets dryckesnycklar funkar ofta ganska bra, bara man vet själv hur de olika "tårtorna" ska se ut för att man själv ska uppskatta vinet 
Många turister och /eller invandrare som kommer från icke vinproducerande länder är ofta mycket imponerade av bolagets stora sortiment, tror att vi har tagit upp detta tidigare. Man behöver ju inte åka längre än till Danmark och besöka en vinbutik där för att konstatera att bredden i en sån butik är det då inget fel på.
/Désirée