Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 16310 ggr
Mitralis
0

Gelé på tårta

Ska göra en tårta till helgen och tänkte ha konserverad frukt och bananer på den.
Hur ska jag göra för att få till det där geléiga på tårtan?
Har för mej att jag läst någonting om att smälta aprikosgelé, men jag kommer inte ihåg.
Vill helst inte göra med gelatin eftersom jag antagligen inte kommer att göra åt hela förpakningen innan den blir gammal, men om det inte finns något annat alternativ så vill jag ha förslag på det enklaste Glad

[cancan]
0

Gelesocker kanske?

Mitralis
0

#1 Bra tips, men det blir nog mycket kvar av den också Glad Har inte en aning om hu jag ska göra med den heller. Är lite rädd för att det ska bli tok eftersom jag inte har någon vana på detta.
Det bästa vore om jag kunde hitta tipset med aprikosgelen så behöver jag bara köpa en burk och göra slut på den.

DesK
3

Du kan köpa vilken gelé du vill och smälta den försiktigt på svag värme, sen breder du ut den över tårtan, ställer tårtan svalt och låter geléet stelna igen. Gelatin och socker är två produkter som kan användas mycket långt efter utgånget datum Flört Till en frukttårta gör man gelé så här:
6 blad gelatin
2 1/2 deciliter vatten
3-4 matskedar socker
3 kryddmått citronsyra
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten cirka 10 minuter
Värm vattnet med sockret och citronsyran.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen.
Lägg ned dem i den heta vätskan och rör föriktigt tills de har lösts upp.
Kyl ned i kallt vatten.
Ös det tjockflytande geléet över tårtan och ställ tårtan svalt tills geléet stelnat.

Fördelen med gelé gjort på gelatin är att det alltid får rätt koncistens, medan smält gelé ibland inte riktigt stelnar igen Glad

/Désirée

Mitralis
0

#3 Hm Obestämd, man kanske ska försöka våga sig på gelatin ändå då.
Fick ju en utförlig steg för steg beskrivning som är helt avgörande för om jag överhuvudet taget ska försökaGlad
Men eftersom jag är totalt oruttinerad inom detta område så måste jag ändå fråga. Ska jag stoppa ner kastrullen med geléet i vatten?

DesK
0

Ja enklast är att fylla lite kallt vatten i diskhon och ställa ned kastrullen i det. Tänk också på att blötläggningsvattnet inte är samma vatten som de 2 1/2 decilitrarna vatten som du ska använda till geléet. Det är inte svårt att göra sånt här gelé Glad

/Désirée

Mitralis
0

#5 Som jag tänkte då. Tack för hjälpen Glad

Elshira
0

Gelatinblad kostar inte många kronor, och de varar nog en kortare evighet ändå!

Hakuna matata!

Mitralis
0

#7 Nu har jag köpt bladen. De var inte så dyra och inte så många så jag tänkte att det får gå.
Sitter och läser instruktionerna nu. Ska bli spännande att se om jag får till det Glad

MaMaMade
1

Nu tänkte du väl inte ha kiwi på tårtan men det kan vara bra att veta, att kiwi innehåller ett enzym, actinidin, som bryter ner proteiner. Man kan möra kött genom att använda kiwi. Av samma anledning kan man inte använda färsk kiwi i fruktgeléer, eftersom den hindrar geleet att stelna.

[Tassy]
0

kiwi kan även få grädden att skära sig och smaka illa.

Mitralis
0

Attans. Kylde den för länge. Höll på att dekorera med frukten så jag glömde av den. Kan jag värma om den?

DesK
0

Om du värmer den på låg värme försiktigt så går det bra att värma om gelé.

/Désirée

Mitralis
0

#12 Gjorde ett försök att värma om den, men efter nära fyra timmar i köket och klockan började närma sig 23:30 så var jag en smula less så jag råkade "vispa" runt den lite för mycketSkäms Stelnade fint men ser tyvärr ut som lite spott. Tänker låta bli att säga någonting om den lilla detaljen så kanske det paserar obemärktFlört
Fick i alla fall till en tigerkaka som jag gjorde trifle av och den här tårtan på den tiden så det var inte bara tårtan jag gjorde om det var någon som blev fundersam över tidangivelserna Skrattande

DesK
0

Det passerar säkert obemärkt Glad Trifle har jag faktiskt aldrig gjort, har du nåt bra recept på det?

/Désirée

Mitralis
0

#14 Ska smaka Choklad- och banantriflen idag så ska jag ge ett utlåtande sedan Tungan ute