Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 15169 ggr
Sehvrin
34

Problem med gjutjärnspanna

Jag fick en gjutgärnsstekpanna (en Skepphults) i julklapp och har just börjat använda den. Men det tråkiga är att allt fastnar i den. Jag undrar om nån vet om det kommer bli bättre ju mer man använder den, eller om det helt enkelt är nåt jag kommer få dras med så länge jag har den?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AktieTrader
0

Det låter som du diskar dem med diskmedel?

Sehvrin
0

Nej, jag har bara använt den två gånger. Den ena gången var nyss, så jag har bara diskat den en, och då använde jag inte diskmedel och jag smorde in den med rapsolja efteråt.

Anne
1

Ja, gjutjärn är ju inte sådär jättenon-stick förstås. Testa att ha högre värme, och att låta det du steker få en ordentlig yta innan du försöker vända det.

Du kan också steka in den rejält genom att hacka ett paket bacon och fräsa tills det är knaprigt.

ikna
0

Innan man överhuvud taget använder den ska man olja in den rejält, torka av överflödigt fett och sedan låta den stå och "dra" åt sig. Sen brukar det inte vara några problem. Om du är van vid non-stick sedan innan, så måste du använda mer fett vid stekning. Det kan vara bättre att steka i smör de första gångerna.

Sehvrin
0

Tack för svaren, ska ta och olja in den (enl mamma så var den redan färdigbehandlad när den var köpt)

#4 har tyvärr bara olja att steka med, men det brukar  råka bli rätt mycket ^^'

Illan
0

Det tar ett tag innan man kommit igång med en ny gjutjärnspanna. Men sen är den som en dröööööm. Har avverkat många kassa teflonpannor, men min skeppshult håller år ut och år in. Finare stekyta och så järnberikar man maten :)

Sehvrin
7

Min stekpanna har blivit lite bättre, så om ett tag blir den nog riktigt bra, jag tackar än en gång för alla svar.

Jag har ytterligare en fråga angående gjutjärnspannor: Hur ska man torka dem efter diskning? Jag har både testat att lufttorka och torka med hushållspapper, men inget av alternativen känns optimalt….

[Asta]
0

Har skrivit det i en tidigare tråd men i den broshyr vi fick när vi köpte gjutjärnspannor ( Le Gourmet) står det så här:

Ofta räcker det att torka ur pannan med varmt vatten och diskborste. Använd bara diskmedel då du lagat nåogt med stark smak. När pannan är ren sätter du tillbaka den på plattan så att den blir torr. Gnid sedan in den med matolja. Låt locket ligga på glänt när den står i grytskåpet.

Har din panna blivit fläckig eller rostig, smörj den med ett rikligt lager matolja och låt stå över natten. Torka sedan bort överflödigt fett och löst rost. Om det börjar bränna fast upprepade gånger i pannan trots att du sänker temperaturen gör så här: skrapa bort fastbrända matrester. Klipp ett paket bacon i småbitar och stek i pannan på låg värme tills det blivit knaprigt och allt fett smält ut. Grisflott ger den bästa instekningen och din panna fungerar nu som vanligt igen.

Bertil
0

Pannan kan regenereras gnm ett lager grovsalt och 15 min på högsta värme och därefter ett bottentäckt lager matolja och högsta värme i 15min…låt svlna…torka ur (inte diska)

mvh
Bertil

PS En riktig gjutjärnspanna alt. gryta är ovärderlig när man ska steka en köttbit eller laga stekar och grytor

AndersE
0

regenereras = förstöras?

Flört

Bertil
0

ja…vad kan det betyda…vad kan det betyda….neeej…jag säger INGENTING!

chinerunner
0

Johanna: är den ännu bättre nu då? Glad

Sehvrin
0

#12 Ja, den är jättebra nu, fastnar nästan ingenting. Tydligen behövdes den bara stekas in (men eftersom det var min första egna gjutjärnspanna hade jag ingen aning om detta)

Tack alla som kom med råd Skrattande

Anne
0

Vad härligt med lyckligt slut :)