Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 13193 ggr
Miowi
0

Förvara tillagad bacon?

Jag gillar inte alls frukost men har insett att jag måste ändra mina frukostvanor för att orka dagen.

Tänkte fixa bacon med tillbehör men tänkte kolla, är det möjligt att laga bacon i ugnen kvällen innan och sedan spara till morgonen därefter? Har ingen koll riktigt på hållbarheten på bacon. Hur ska den förvaras stekt?

DesK
0

Knaperstekt bacon har mycket god hållbarhet, så om du vill ha en bra frukost koka några ägg nästan hårda, stek lite bacon, skala äggen, skär exempelvis lite paprika och gurka. Ställ in i kylen. På morgonen tar du fram tallriken med bacon och ägg och värmer någon minut i mikron och sen äter du det tillsammans med de skurna grönsakerna. Till detta dricker du vatten, te eller kaffe. Självklart kan du istället steka bacon på kvällen och göra äggröra på morgonen och äta tillsammans med baconet. Om du tycker om keso kan du ha det som tillbehör till stekt bacon och grönsaker.

/Désirée

Miowi
0

#1 Åh låter ju otroligt gott! Tack för tipsen, måste variera frukost för att inte tröttna helt så det där får jag absolut testa på!

DesK
0

#2 Roligt att jag kunde ge dig lite inspiration! Glad
Andra frukosttips är: Byt ut bacon ovan mot någon god skinka, exempelvis lufttorkad dito, blanda keso med turkisk eller grekisk yoghurt och krydda med örtsalt, peppar och någon örtkrydda, skär flera olika grönsaker och ät allt tilsammans.
Yoghurt- och fruktfrukost: skär torkad och /eller färsk frukt i småbitar och lägg i en burk. På morgonen tar du fram den skurna frukten och mild naturell yoghurt eller turkisk dito blandar samman och ringlar lite honung över. och skiva gärna ned en banan också.
Mackfrukost: Ta gott helst hembakat grovt bröd smöra och lägg på ett lager Kesella, krydda med örtkryddor, peppar och örtsalt, lägg på skivad tomat, gurka, champinjoner med mera. Denna macka kan så klart utökas med stekrester eller annat köttpålägg, men är minst lika god helt vegetarisk.

/Désirée