handling?
Hjälp mig snälla.. Min sambo och jag har fastnat i lövbiff och köttfärs träsket! de är det ENDA vi äter.. och de är inte gott i längden. Har aldrig vart så utråkad och less på lövbiff och potatisgratäng!:(
Tänkte fråga vad ni handlar hem.. ?
nu är de så att jag fortfarande är arbetslös, så vi har inte råd med tex två bitar av rostbiff för multum med pengar. Är så otroligt trött på att stå vid köttdiksen och aldrig veta vad jag ska ta.. så de blir ju det gamla vanliga
det här beror ju också på att jag absolut inte vet vad jag ska göra av maten. vad jag ska göra med de.. är så himla sugen på GOD mat! ska iaf handla hem fisk nästa gång, fast inte sambon äter de:P mums!
vad handlar ni och vad gör ni med de? ge mig fantasie för de här är så tråkigt!

Jag är ju vegetarian, så lövbiff och köttdisk ingår aldrig i mina handlar-rutiner:)
Ett fräscht och bra alternativ som går lätt att variera är ju quorn (svamp-protein). Finns som bl a färs, bitar och filéer. Påminner lite i konsistens om kyckling. Bara fantasin och kryddorna sätter dock gränser för vad man skall göra med det!
Grillad halloumi (ost) är beroendeframkallande!
Just nu befinner jag mig i en paprika-fas, en god grönsak som går att variera så bra. T ex i pastasallader, grillat, grytor, soppa, fylla med färs och gratinera…
Kika i grönsaksdisken, kolla säsongsvaror som brukar ligga bra i pris. T ex Coop har enkla recept på nätet (och i butik) där quorn ofta ingår.

Jag utgår alltid ifrån PASTA / POTATIS / RIS / BRÖD & GRYN
Sen handlar jag hem ingredienser TILL dessa huvudrätter!
PASTA :
Spagetti & köttfärssås, kycklingsallad, makaronipudding, pasta & skinksås, lasange etc etc…
POTATIS :
Potatisbullar, ungspannkaka, kokt potatis & kött, rotfruktsgratäng, potatissoppa, kroppkakor etc etc…
RIS :
Risotto, korv stroganoff & ris, kycklinggryta & Ris, wok & ris, kassler & ris etc etc..
GRYN :
Pannkakor, fyllda baguetter, risgrynsgröt, varm smörgåstårta, varma mackor etc etc…
jag brukar ofta köpa lite olika sorters grönsaker som jag skär i bitar och ungsrostar med lite olivolja, salt, svartpeppar och timjan. det är gott till det mesta :)
färska champinjoner som man skivar och steker med lite lök, sedan kokar med det lite grädde och lite färskost med vitlökssmak. gott som tex pastasås.
grytkött brukar inte vara så dyrt heller. bara att slänga ner vad man känner för.
lasagne med linsröra istället för köttfärssås är också gott. Linser kan man ju koka med lite lök, vitlök, krossade tomater, buljong, svartpeppar, basilika och oregano eller annan kryddning. gryta, röra eller soppa beroende på hur mycket vätska man tillsätter.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Kassler är gott till det mesta. Dessutom fungerar det bra i pastasås, som stroganoff, på mackan, kall till potatissallad osv.
Sara
Jag äter väldigt varierat - mest för att det finns så mycket gott. Vi handlar när det behövs, men när vi är ordentligt välplanerade så gör vi planer för de närmaste dagarna, eller i idealfallet en hel vecka, och handlar hem det som behövs. När vi planerar äter vi både roligare, nyttigare och billigare..
Men det gäller att få inspiration, och idéer. Själv läser jag vansinnigt många matbloggar, och kokböcker. :)
tack så jätte mycket.
Var och handla idag innan jag såg era förslag såklart:P Men inhandla lite andra krydor iaf så de är lite anorlunda på den fronten med. Sen var jag sååå sugen på kräftstjärtar, så de slank ner en sån med.. men vad tusan kan man göra me det? visst de är gott som det är, men är säkert godare som en riktigt rätt också..
Att planera vad man ska äta låter faktist jätte bra.. bara den andra parten är med på det också. Och som sagt ska man ha fantasi till de vilket inte jag har. Men jag får väl kolla runt överallt.. tycker bara att de mesta ja hittar är lite väl komplicerat. Att planera en hel vecka med bara sån mat kan bli lite jobbigt i längden. men aa.. tack för de förslaget
Att utgå ifrån saker är ju också jätte bra.. men de är ju det jag gör:P och jag kommer bara på köttfärssås eller tacos, lövbiff och gratäng.. osv! väldig dålig fantasi på den fronten. (de är så man skäms när ens mor vart kock)
handlar väl också om att jag har en rätt tråkig sambo:) han gillar varken fisk eller potatis vilket jag älskar! men han KAN ju äta de så ska nog tvinga i honom lite av de nu faktist.. är så sugen.