Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6244 ggr
TacoBelle
0

Dagens middag?

Det här är den ultimata middagstråden. Här kan man varje dag skriva in vad man hade till middag, gärna med en bild också.

Så kan man gå in och kika om man behöver middagstips någon gång.

TacoBelle
0

Hos oss blev det panerad aubergin, fullkornsris, sötsur sås och avokado. Supergott!

MarieK
0

Lasagne med råkostsallad. Tyvärr är den redan uppäten så något kort blev det inte den här gången!

ikna
0

Grönsakschili har vi ätit till middag. Gott!

Terrierlina
0

Vi åt chiliconcarne igår… gott! idag vet jag inte, blir nog kinakrogen på vägen hem kanske….

Anne
0

Ikväll blir det typ varma mackor tror jag.

TacoBelle
0

Dagens middag här blev färska ostfyllda tortellini med mascarpone-sås, avokado och majs.

Pheobe
0

Lasangette blev det idag, inmorgon blir det Tacos

KajsaM
0

Idag Lasange med en jättegod sallad :)

Sehvrin
0

Det blev stekt ris med champinjoner, fläskkött och aubergin

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Heda
0

idag åt vi lax i ugn med potatis och sallad:majs,tomat och ananas.

fastina
0

Soppa med varmamackor och så semla till den som orkar till efterrätt

MojansDotter
0

idag ska det bli kokt fläsk i currysås med wokade grönsaker till middag

Terrierlina
0

Det blir restaurang idag igen…. Capri på Nybrogatan… ska bli sååå gott… Igår blev det tortellini (färska) som jag blandade med körsbärstomater, soltorkade tomater, oliver, mozarella, paprika, olivolja, salt och peppar… gott och kan med fördel ätas kallt!

Pernilla
0

Ikväll blir det risotto med spenat, bacon, chili, vitlök och honung… tack Anne som lett in mig i risottons underbara värld!

Terrierlina
0

Måste erkänna att jag aldrig har gjort risotto och inte heller har någon aaaaaning om hur man gör… Men det är gott! När någon annan gör…

Anne
0

Pernilla, idag blir det risotto här med - getost och sparris tänkte jag mig.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det sushi :)

Pernilla
0

#15 Här är en artikel som Anne skrivit om sin prisbelönta (Yes! It's true!) Rödbetsrisotto. Grundreceptet är jättebra och rödbetorna kan förstås bytas ut mot vilken grönsak som man själv tycker passar.

Tricket med risotto är att röra… ösa… röra… ösa… meditativt värre. Särskilt med ett glas gott "matlagningsvin" till på fredagkvällen.

Terrierlina
0

#18 Åh tack! Ska läsa och se om jag vågar prova… :-)

TacoBelle
0

Dagens middag blev en slät grön ärtsoppa med ostsmörgås till.

TacoBelle
0

Idag blev det linguine (platt spagettiliknande pasta) med en supergod quornfärssås och kokt broccoli till. *mätt*

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en lite sen bild på Sushin :)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det hummersoppa (pulver som blandas med vatten) och jag kommer göra den mer matig med lite bläckfiskringar och räkor :)

Anne
0

Ikväll blev det taco-tubs med diverse tillbehör. :)

[Asta]
0

Igår kväll blev det sparrisrisotto med oxfile (ja vi slog till och lyxade lite) och små chokladmuffinsar till efterrätt. Idag blev det rester av sparrisrisotton och kallrökt lax.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kycklingfileer i ugn med buljongsås, fullkornsris till det.

TacoBelle
0

Här blev det spenat och avokadopaj.

Anne
0

Ikväll har vi tänkt oss pannkakor, får se hur det går. Sist blev det stort fiasko..

[Asta]
0

Anne - vi är lika usla på pannkakor. Jag fattar inte varför det skall vara så svårt. Ibland ger jag upp och gör små plättar på en plättlagg istället.

Anne
0

Asta, nu funkade det faktiskt! Äntligen!! :)

Heda
0

Här blir det falukorv i ugn med potatis mos*mmm;D*..

Linda
0

#31 Ha ha skulle just skriva det samma, har oxå en falukorv i ugnen:)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det "kött"färssås. Tror det "falska köttet" heter Mince eller ngt liknande :)

Terrierlina
0

Sushi här idag :-)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det tonfisk fileer med potatis sallad.

Karmatarerskanise
0

Maten blev god den :)

Anne
0

Ikväll ska jag göra köttbullar i tomatsås, med pasta. Mmm. :)

Terrierlina
0

Idag blir det Kina… igen…. orkar inte laga för jag är kvar på jobbet fortfarande…

Karmatarerskanise
0

Idag blir det asiatisk kycklingsallad med lime och sesamfrön

Marre79
0

I kväll blir det het kycklinggryta serverat med nudlar som jag kommit på själv

[Anna-N]
0

Idag blir det fläskpannkaka med lingonsylt! (torsdag)

Anne
0

lkväll lagar maken middag. Det blir linspanerad sejfilé med en risotto på räkor och babyspenat.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det lasagne :)

Maggis
0

ikväll blir det Tacos

Mariabullen
0

Maken hade bestämts sig för att laga Osso Buco, visst…..med gremolata och risotto…..medan jag ligger på soffan och läppjar på vinet ;-)

Anne
0

Ikväll har vi gäster. Förrätten blir lite fransk - kronärtskocksbottnar inlindade i bacon, med en dijon-dipsås. Varmrätten - libanesisk snarare - falafel med en getosttzatziki i pitabröd. Efterrätten, brasiliansk - mangomousse. :)

Terrierlina
0

Ikväll ska vi på fest. Hoppas att det blir god mat!

TacoBelle
0

Idag blir det potatisklyftor, quornfilé och en god sås med dill, äpple och tomat.

Karmatarerskanise
0

Idag hämtade vi hem kinamat. Biff i sojasås och jätteräkor i vitlökssås :)

Gozan
0

kyckling i rödcurry/kokosmjölk med wokade grönsaker

fido
0

Vi var upp till Luleå idag, på hemvägen stannade vi i Norrfjärden och åt på restaurang toppen. Jag tog en kebabtallrik,frugan hade tänkt ta en plankstek , men priset var för högt tyckte hon. Dom tyckte att hon skulle prova plankstekspizza. Det var som plankstek på pizzabotten. Hon blev nöjd

Karmatarerskanise
0

Lax fileer i ugnen och en bönsallad till det :)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det antingen wok eller köttfärsbiffar.. Kan inte bestämma mig :)

Gozan
0

Idag blir det Kålpudding.. gjorde jättemycket för en tid sedan och frös in.. perfekt att ta upp..

Anne
0

Jag tänkte göra nån variant på korv stroganoff, med curry och äpplen.

TacoBelle
0

Idag blir det spagetti och quornfärssås med bönsallad.

Terrierlina
0

Jag tror det blir wok idag… eller keema…. har inte bestämt mig!

Karmatarerskanise
0

Vad är keema?

Terrierlina
0

Det är som chili con carne ungefär, fast det är med köttfärs, krossade tomater, gurkmeja, fefferoni och gröna ärtor… gott gott och ganska starkt..

Martin
0

(ang bilden, mina matbilder blir bättre och bättre men än saknas det lite innan jag lärt mig de bästa förhållandena för matbilder…)

Fullkornspasta med lättchorizo och broccolisås

Koka fullkornspasta (jag valde som synes spaghetti). Slanta chorizo (kan med fördel välja en lättare variant) och gör bacon i micron. Stek på korven med grovhackad gul lök och lite champinjoner, när allt börjar bli klart, lägg på den stekta baconen i skivor.

Broccolisåsen

Hittade receptet på Broccolihyllan på Hemköp innan idag, och höftade till lite. Koka 150 gram färsk broccoli i buljong. Mixa till slät sås med ca 1 dl olivolja (och jag krämade i en vitlöksklyfta också), och 1 dl riven ost.

Bacon i micron

Lägg dubbelt laget hushållspapper på en tallrik, och lägg sedan baconskivorna så att de täcker papperslagret, lägg en hushållsbitspapper över och sedan nytt lager med bacon, och lägg två dubbla lager hushållspapper över. 2-2½ minut / sida på full effekt i micron (obs, det är VARMT när man skall vända…). På detta sättet slipper man mycket av fettet som tas upp av hushållspappret.

Resultatet:

Gott, man kan nog piffa till broccolisåsen ytterliggare. Och det blev mer kräm än sås när jag idag premiärgjorde det, förslag på hur man skulle kunna få den lösare?

mvh Martin

Anne
0

Bilderna blir bättre och bättre ja! :) Du kan såsa till såsen med ett par skedar av vattnet som pastan kokat i. Det är stärkelserikt och gör såsen härligt krämig :)

Martin
0

#61 Ja, fick tips av en annan också att det nog kunde vara så att lite av buljongen som pastan kokade i borde varit med, jag fick ju för mig att den skulle hällas av… :o)

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kyckling tikka masala

Karmatarerskanise
0

Terrierlina : Okey.

Förresten på tal om gurkmeja, blev lurad på Korfu när jag köpte krydda. Det stod att det var saffran, men när jag bakade lussekatter var det bara färgen som var rätt ;) Misstänker att jag faktiskt köpte gurkmeja, när jag trodde jag gjorde ett riiiktigt bra köp av saffran ;)

Synd att jag aldrig hade luktat på saffran. Hade jag vetat hur det ska lukta hade jag insett att gurkmejan inte luktade som saffran hehe

Anne
0

Ikväll ska jag skapa en långkokt gryta med högrev och karamelliserad lök. Och hemgjord pasta om jag orkar. :)

Ida
0

#64 Saffran luktar ungefär som det smakar och är knallrött i färgen. Ibland kan man köpa den "hel", dvs som tunna röda "trådar". Det vanligaste är dock att den är mald och den brukar säljas i ganska små förpackningar, även i andra länder vad jag förstår. (Man behöver ju oftast så lite)

TacoBelle
0

Idag blev det wookade grönsaker med pasta och het curry.

clivia
0

sjömansbiff som sambon kokat efter recept från Per Morbergs matprogram i TV4 (+?). Mycket gott, och ett mycket bra program också.

Terrierlina
0

Åt faktiskt blodpudding igår, och de va riktigt gott. Med vitkål och lingonsylt till…

Karmatarerskanise
0

Nu till lunch blir det rökt lax m. hovmästarsås och pot.

Ikväll har jag ännu ingen aning.

Karmatarerskanise
0

Ivkäll blir det kräftor, eftersom jag kom på att jag har tinat dem ;) Lite räkor till och en sallad. MUMS

TacoBelle
0

Idag blir det panerade quornfiléer, potatismos, kokt broccoli och en supergod senapssås.

Mariabullen
0

#71 - vi gör som du, havskräftor, räkor, hemmavispad aioli, gott bröd och skumpa….. men så firar vi också 5 år + 2 årig förlovningsdag, maken och jag.

Vannillia
0

stekta panerade fiskfileer med potatismos och hemmagjord remoulad (creme fraich, majonäs, bostongurka och lite curry.. )

Mandysan
0

Idag blev det korv stroganoff och taglitelle…

clivia
0

långkokt tomatsås från frysen med "sportpasta" gjord på råg som jag köpte för ett tag sedan. Faktiskt riktigt god!

TacoBelle
0

Igår åt vi en underbar thailändsk grönsaksgryta med cocosmjölk, ingefära, kanel och curry. Till det jasminris och grönsallad.

Idag blir det pannbiffar av veggifärs, pasta och en tomat och ananas-salsa med basilika.

Mariabullen
0

Lammfärsbiffar med getost i.

Karmatarerskanise
0

Idag blev det kinamat :P

Martin
0

Idag har det inte blivit, men kommer att bli strimlad lövbiff, wokade grönsaker, pasta och ett par skedar Creme Bonjour Couisne, "Örter och vitlök" tror jag det är jag har stående i kylskåpet.

Men först en STOOR kopp varm choklad för att få upp lite värme i kroppen!

mvh Martin

Anne
0

Ikväll ska vi göra soppa på rostad blomkål och vitlök.

Mariabullen
0

Kåldolmar.

fido
0

idag blev det mat tinas köttfärspaj, med en god tomatsallad. ica maxi sålde irländsk köttfärs i storpack för endast 29.90 kr per kilo. nog är väl den irlänska köttfärsen bra ?

Karmatarerskanise
0

Idag blir det fullkorns fiskpinnar (ska bli spännande;) och potatismos.

TacoBelle
0

Idag blir det wheatloaf (som en köttfärslimpa av tofu) med äpple, tomat och lök. Till det potatismos.

Anne
0

Ikväll blir det pasta med skinka, broccoli och ädelostsås.

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

Ikväll blir det grillad kyckling m kikärtssallad

Mariabullen
0

Grillad kotlett med morotstsatsiki, kokt potatis och broccoli.

Anne
0

Eh, det råkade bli McDonalds igår. Så vi försöker ikväll igen med pasta :)

Karmatarerskanise
0

Ikväll blir det indiskt på en jätte mysig lite restaurang :)

Ha en bra alla hjärtans dag :)

TacoBelle
0

Idag blev det sparrissoppa med krutonger.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det hamburgerbiffar och makaroner.

clivia
0

Ikväll blir det suovas med mandelpotatismos och råkostsallad. Ser fram emot det, jag älskar suovas (lättrökt, otroligt mört renkött som man halstrar i tunna skivor) men det är första gången jag lagar till det själv.

Anne
0

Ikväll blir det pizza.

fido
0

Ikväll blir det blodpudding med lingon och vitkål. Frugan handlade igår och såg blodpudding till extrapris.Längtan  gjorde att hon köpte en bit

Karmatarerskanise
0

Idag blir det Marulk i tomat,vin,basilika och saffranssås :) Svart tagiatelle till. Och självklart ett glas vitt, eller två ;)

Trevlig helg!

Terrierlina
0

Igår åt vi burritos, himla gott faktiskt….

Martin
0

Idag skall jag synda rejält… pizza och Coca Cola. Därefter mer Cola, och chips med dippa till fotbollen. Ibland har man bara en sådan dag att man måste få synda, haha!

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Idag blir det varma mackor, orkar inget annat :)

Bellona
0

grönsallad med rödlök och senapsdressing och ungsbakad kyckling i vitlöks och cayenne havregrädde blev det idag

Karmatarerskanise
0

101: Låter smarrigt

Mariabullen
0

vildsvin, potatisgratäng och grönsaker

Karmatarerskanise
0

#103: Hur smakar vildsvin? Liknar det ngn annan vilt?

TacoBelle
0

Idag blev det McDonalds och den nya McBean. Riktigt torr, tråkig och nästan äcklig var den. Nä tacka vet jag Max!

Anne
0

Hera, jag tycker inte att det smakar så värst mycket vilt, men det smakar mer som nötkött än fläsk. Jättegott att göra gryta på!

TacoBelle, vad trist att McBean var tråkig! Jag har inte provat den själv, känns ju inte så lockande.

Middag här blev pasta med ostsås och broccoli, och Scans jägarbacon. Gott.

Mariabullen
0

#104 & 106…..ja, inte mycket vilt där, inte. Som fläskfilé, snarare, tyckte jag. Gott!

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kyckling Korma m. ris och sallad:)

Mariabullen
0

Pasta med lax&pepparrotsås.

TacoBelle
0

Här blir det idag en mustig rotfruktssoppa med risoni.

mandymoo
0

Farmarbiffar (tinas från frysen), koktpotatis, brunsås o rönnbärsgele - dottern har beställt *Ler*

Anne
0

Jag var så sugen på guacamole efter tråden här, så ikväll blir det nachos.. :)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kycklingsnitzlar (eller hur man stavar det) med makaroner, gurka och purjolök :)

Anne
0

Idag tänkte jag göra en god rödbetsrisotto.

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig använt rödbetor. Men skulle vilja testa rödbetssoppa ngn gång.

TacoBelle
0

Idag blev det ärtsoppa med söt senap.

Martin
0

Som #116 fast med stark senap, samt lite strimlad falukorv i för att göra det matigare (var ett fuskverk, "Soldatens ärtsoppa"…).

mvh Martin

woodspirit
0

# 115 Testa RÖDBETSPOTATIS, supergott "tillbehör/bas" till vad du tycker:

1 kg potatis, 500 gr (jag tar 1 kg gärna kravmärkta!) färska rödbetor, 1-2 msk olivolja, örtsalt efter smak. Skrapa o dela potatisen i bitar. Skala rödbetorna o skär dem i mindre bitar/klyftor än potatisen. Lägg allt på bakpappersklädd plåt. Ringla över oljan o strö över saltet. Tillaga i ugn 250 grader ca 20 min eller tills allt känns färdigt. Rör runt ibland.

GODIS till både fisk o kött!

Ixatrixa
0

Idag blir det pastagratäng som är ett ihoplock av rester.

Fryser in alla slattar med pasta som blir över, även hackad lök (gärna röd och purjolök), hade lite paprika och tomat i samt korv, kalkonskivor.

Lägger allt i en stor bunke och rör om samt blandar i riven ost som jag rivit ner av slattarna som alltid blir över på ostarna.

Smörjer formar och lägger i röran

Blandar i samma bunke som röran låg i för att spara disk samt få med alla eventella rester….ägg och mjölk salt och svartpeppar som jag sedan fördelar över gratängerna.

Karmatarerskanise
0

Det ska jag testa :) Låter jättegott!

Karmatarerskanise
0

I eftermiddag blir det köttbullar, potatis, gräddsås och lingon :)

Petter
0

Idag blir det stuvade makaroner och fläsk och till kvälls blir det tacopaj.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det antagligen chili con carne :)

Mariabullen
0

savoykål-lamm-dolmar.

Salmiak
0

Idag blev det hemmagjorda fullkornspannkakor (första gången "nyttiga" ) med citronsaft och en gnutta florsocker.. var JÄTTEGOTT.

Min grabb fick dock hallonsylt på sina.

TacoBelle
0

Idag blev det tortillas fyllda med bönröra, avokado, majs, tomater, ananas och gurka. Smarrigt.

Karmatarerskanise
0

Pasta Carbonara

Bellona
0

Fransk löksoppa som kokade sig alldeles geggig och god i 2timmar och sedan gratinerad med krutonger och parmesan. mums.

Karmatarerskanise
0

Fullkorns spagetti m. köttfärssås med en massa vitlök :D

Kokoskorven
0

hmm…idag blev det naturdiet drinkmix….Wildberry :) Måste hålla igen….massor av festmåltider väntar….

Mariabullen
0

Felix pytt-i-panna :-O

Fråga gärna om recept ;-)

Karmatarerskanise
0

Kokoskorven Jag behöver tappa några kilo jag med.. men jag klarar inte det här med att bara dricka :P

Kokoskorven
0

Hera  Nä, det är lite tufft, det gäller att hålla sej sysselsatt så att man inte behöver fundera över kurret i magen….och sen gå lägga sej och sova…:)

Karmatarerskanise
0

Mitt problem är att jag intalar mig själv att jag inte kan sova om jag är hungrig. Men man kan ju alltid kompletera med frukt.

Kokoskorven
0

Ja, frukt är alltid bra, älskar äppelpäron, det finns ett annat ord för dem som jag inte minns…

Ikväll blir det dock inget pulver utan färsk sejfile i folie

TacoBelle
0

Idag blev det bön och grönsakswook med risnudlar och thaisås.

Ixatrixa
0

Idag blev det hemmagjorda hamburgare med fullkornsbröd…

I botten dressing, röd lök, sallad och gurka

Hamburgare(tupperwares fantastiska hamburgerpress) nötfärs

cheddarostskivor

senap och ketchup

-------------------------------

Dressing

Majo och chili

rör i vispad grädde och lite bostongurka

Mums;)

Marre79
0

Idag fick jag mat hemma hos mamma…potatis, pepparrotsås o kött
Det är gott!!!

Karmatarerskanise
0

Idag blev det mina nya anlänga Camping korvar från finland m potatismos och ketchup :)

Mariabullen
0

Grillad tonfisk och risotto.

Anne
0

Ikväll ska vi äta sushi.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kycklinglårfileer i antingen korma sås eller tikka sås.

clivia
0

till förrätt åt vi halstrade pilgrimsmusslor på en bädd av lättkokta rotfruktsstavar, med rapsoljedressing. Och till huvudrätt laxfilé i portionsbitar med en klick ört- och fetaostkräm och lindad med parmaskinka, med quinoa.

Vi kände bara för att festa till det!

Karmatarerskanise
0

#143 Oh, pilgrimsmusslor är så gott! Har aldrig vågat mig på det hemma. Men ska allt försöka!

clivia
0

Hera, det var verkligen enkelt. Bara gör en god sallad och sen steker du på musslorna nån halv minut på båda sidor och serverar bums.

Ikväll är vi bortbjudna på middag, gudars så skönt. Lasagne ska vi visst få.

Martin
0

Plankstek hos farmor och farfar, har inte tid att sitta här längre. Måste dit. :o)

mvh Martin

Heda
0

När ni skriver "idag blir det grillat"….har ni grillat ute eller har ni någon slags mini grill inne?*bara nyfiken*;)

Idag blir de ugnsekts kyckling med klyftpotatis och sås;D..och såklart sallad:)

Mariabullen
0

Tonfisken grillade jag i/på grillpannan. Med citronpeppar. Rekommenderas - URGOTT!

Anne
0

Ikväll gör vi en pastagratäng med spenat, soltorkade tomater och getost, och stekt lammfilé till det.

Salmiak
0

Jag gjorde just en kasslerlåda..

kassler, mozarella, rödlök och tunnt skivad gul paprika i botten.. i mellan dessa hällde jag en sås på 

chilisås, tomatpure, salt/peppar och mycket oregano med lite minimat (7% grädde) för såsighet.

Serverade med ris.. :)

Om jag inte vore lat hade jag haft lite broccoli eller en sallad till.. men nu var jag själv hemma (får lunch imorgon)..så ha ha.

Anne
0

Idag tänkte jag göra en champinjonsoppa.

Mariabullen
0

Lammstek med MASSOR av vitlök.

TacoBelle
0

Här blev det tortillas med quorn och bönfärs med grönsaker, avokado och ananassalsa.

Salmiak
0

pastasås på kassler, lök, minimat 7%, lite cantadou vitlök, chilisås och vitlök.. serveras med pasta och broccoli :)

Heda
0

idag blev de "snabb mat"…potatis bullar med köttbullar;D

clivia
0

chips med dipp

*rodnar*

…men jag var SÅ trött efter att ha hållit en tvårätters lunch för mina två väninnor med sammanlagt tre barn. En meny för de stora flickorna (Ceasarsallad och ambrosiakaka) och en för den lilla (köttbullar, gurka, tomat på spett och pasta till, och sen amerikanska pannkakor med mangosylt). De två minsta nöjde sig gudskelov med mamma-mat. Och 3-åringen tyckte det var toppen att få hjälpa mig att diska!

Karmatarerskanise
0

Ryggbiff m. potatis och sås :)

Titti
0

7-åringen i huset ville ha potatis och helstekt lever, så det blev det.

Mariabullen
0

Min 13-åring äter allt utom svamp, lever och lamm.

Kalvlever som är så gott med svamp, lök och bacon *dregglar*.

Karmatarerskanise
0

Själv klarar jag inte riktigt av smaken av lever.. Det går men det är inget jag själv skulle tillaga eller bli sugen på.

Kokoskorven
0

Funderar på kokt torsk med äggsås….visst kan man koka fisken i creme frashe….letar recept….

Karmatarerskanise
0

Korvsoppa

Anne
0

Ikväll lutar det åt en risotto med taleggio. Igår kväll gjorde jag köttfärssås med morötter, vitt vin, bacon, kanel och matlagningsgrädde. Supergott.

Karmatarerskanise
0

Anne: Skicka gärna receptet :)

Terrierlina
0

Ikväll blir det kycklingfilé lagad i ugn med en sallad till….

Anne
0

Hera, jag ska blogga om det så fort jag hinner, ska försöka komma ihåg att lägga upp det här med :) Det var en lyckad improvisation som jag gjort om ett par gånger nu.

Karmatarerskanise
0

Okey :) Låter spännande :)

Heda
0

Idag ska vi äta stekt kassler med potatis och champinjonsås

Karmatarerskanise
0

Korv stroganoff :) En favvis :)

Karmatarerskanise
0

Findus fiskgratäng med dillsås. Även det en favorit :)

TacoBelle
0

Idag blir det fullkornsspagetti med quornsås och sallad.

Salmiak
0

Det blev en tacogratäng på grillad kyckling.. vi har förätit oss, grabben och jag *skratt*

Heda
0

Idag blir det färska väst kusten räkor*Mumma*

jag bor i hjärtat Göteborg,men unnar mig aldrig färska räkor.

Och tänkte att idag ska det allt bli,längtar till klockan snart är 20.00…då dukar jag fram räkor,vitlöksbröd,ägg,majonäs..

Titti
0

Idag blir det marinerade kycklinglår i ugn och ris till mat.

Mariabullen
0

Favorit i repris; grillad tonfisk.
Idag blir det spenat"lasagne" med filodeg till.

Anne
0

Vi åt lite sushi nu på eftermiddagen, och sen blir det nachos med guacamole till schlagern.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kycklingfileer fyllda med smulad fetaost,hackad soltorkad tomat och olja.

Sedan ska det in i ugnen med skivor av auburegin och tomat.

Till det en grekisk sallad :)

TacoBelle
0

Här blev det vegetarisk pyttipanna.

Mariabullen
0

Gulasch - jag älskar grytor, men de hör höst och vintern till, så jag skyndar mig medan krokusen prunkar i rabatterna.

Titti
0

Här serverades det kåldolmar till middag idag.
Hade föresten maten färdig när jag kom hem från jobbet. Bara att sätta sig ner och äta.

Martin
0

Stekte kycklingfilé halvfärdig, snittade dem och fyllde dem med ädelost som blev över från en osbricka förra veckan. Till det klyftpotatis och lite grönsaker.

Känns lite lyxigt att äta sådan mat ensam en måndagkväll :o)

mvh Martin

Heda
0

ädelost till kyckling,låter smaskens,var de gott?=)

Martin
0

Mycket gott. En annan favorit är att man tag ngn creme-bonjour (vitlök/örter, pepparrot eller valfri) och blandar med finhackad rökt skinka (eller varför inte knaperstekt bacon).

Man steker sedan hela kycklinfileer i ca 10 min, så att de får färg. Man snittar dem sedan på längden, lägger i blandningen där och sedan in i ugnen, ca 200 grader och 15 minuter brukar räcka bra.

Jag brukar göra lite extrablandning och lägga ner i formen också, så att det blir som "sås".

Funkar lika bra till ris som pasta, eller potatis i valfri form.

mvh Martin

Mariabullen
0

Dottern har beställt bruna bönor, slurp :-)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det hemmagjorda hamburgare :D

Martin
0

Stekt cabanoss med hemgjord fransk potatissallasd. Gott och enkelt.

mvh Martin

TacoBelle
0

Idag blev det wookade grönsaker och rotfrukter med stekt ris och söt chilisås till.

Martin
0

Lagad idag - men blir morgondagens middag.

Kycklingfilé fylld med Creme Bonjour Bleu Sinihome (jaja, jag är inte så påhittig, men just nu är jag helt inne på kyckling i ugnen). Till det klyftpotatis och kokta grönsaker.

Och fotot blev inte lysande idag heller - det är verkligen svårt att fotografera mat…

mvh Martin

Anne
0

Åh, vad gott… här blev det en ganska fattig banan till middag. Hade kvällsmöte, och då blir det ingen middag…

Mariabullen
0

En banan? *s*
Jag hoppas att mötena blir få i år!

Här blev det blodkorv & lingon. Fast då väljer kanske många en banan ändå? ;-)

Anne
0

Mariabullen - tragiskt nog så är det kvällsmöten för min del 2-3 gånger i veckan, i snitt. Fast oftast blir det åtminstone en macka :)

TacoBelle
0

Idag blir det en mustig soppa med grönsaker, rotfrukter, linser, olika soters bönor, kokosmjölk och tomater mm.

Titti
0

Korvstroganoff och kokt potatis

Mariabullen
0

Då gäller planering, kära Anne!
Det var verkligen många möten…..
Var rädd om dig.

Idag fixar maken revbensspjäll och dansk rödkål. Antagligen en god gräddsås också.

Anne
0

Ikväll ska jag i alla fall äta ordentlig middag :) Det blir carnitas, supermumsigt.

Martin
0

Anne Man måste äta för att energi att gå på möten, en banan räcker inte…

Titti Korvstroganoff! Det var längesedan, tack för att du påminde mig om den rätten…

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Suck, det blev kinamat igen.. jag kan aldrig hålla mig mer än en vecka :/

kryddburken
0

Kinamat här med! Fast hemmagjord!
http://kryddburken.wordpress.com/http:/

Anne
0

marnyman - åh, men oftast har vi mackor också. Och jag brukar försöka äta sen och ordentlig lunch de dagar vi har det så… Det är inte så eländigt, jag lovar :)

Mariabullen
0

Räkor, rökta musslor, aioli och bröd OCH filodegsknyten (degen tar ju aldrig slut!!) med spenat och fetaost.

TacoBelle
0

Dagens middag här blir panerade auberginskivor, broccoli, ris och en sötsur sås med grönsaker och ananas.

kryddburken
0

Fredagskvällens middag : Piroger! http://kryddburken.wordpress.com/

Anne
0

Jag är bortrest, och min värdinna gjorde en fantastiskt god färsk pasta med lättstekta stora räkor, grädde, vitlök, citronpeppar, chili, delade körsbärstomater, färsk basilika och pecorinoost. Underbart!

chinerunner
0

Marinerat och dubbellagat fläsk med krispiga gönsaker och hel bulgur.

kryddburken
0

Anne! - pecorinoost? Vad är det?

Titti
0

Vet ni vad? Här var vi väldigt lata idag. Passade på att äta Pizza när vi ändå var i staden. Men en sak är säkert. Pizzorna karln min lagar är saftigare och godare.

Men något jag har börjat längta efter är Wokad mat. Så jag framförde önskemålet, så nu bara väntar jag. Är husbonden som står för matlagningen här.

chinerunner
0

#198 Imponerande proffsig matblogg.

Anne
0

Kryddburken - pecorino är en väldigt god saltad fårost! kan ersättas med parmesan, men är riktigt gott. :) Testa att doppa stavar i lite flytande honung…

Här blev det pasta idag med, penne med citronmarinerad kyckling och en sås med marsala, grädde, champinjoner och basilika. Riktigt gott! Måste försöka återskapa hemma i mitt eget kök…

Mariabullen
0

Igår var det kalvlever (Anglais), bacon och kapris, hemmagjord pommes och ugnstekta tomater och smålökar. De vinkokta päronen tvingades vi spara tills idag, för vi orkade inte…..

Idag blir det rotmos och fläskkorv, dottern har valt igen.

Martin
0

Kycklingwok med lite skinka, färska grönsaker (broccoli, paprika, morötter, champinjoner), chilisås.

Till det nudlar.

På tal om nudlar, vilka är era favoritnudlar? Tycker det är svårt att hitta lika goda som man hittar på en hel del thai-restuaranger…

mvh Martin

chinerunner
0

Det blev hjortstek med basmatiris för mig denna söndag.

kryddburken
0

Va flitiga ni är! :-) Här blev det Burger King Kalmar FF-målet efter en dag i stora staden!

Men ikväll har jag lagt en stor köttbit i marinad, fick ett läckert recept av min faster där man ska dubbelmarinera köttet före & efter stekning, det tar ca 1½ dag men det kan nog vara värt det, ska bli spännande att prova!

Titti
0

Köttsoppa

Karmatarerskanise
0

Är lite krasslig idag, så jag steker lite kantareller i smör och med lök. Sockrar,saltar och pepprar. Supergott och lätt.

Serveras på macka.

Anne
0

Idag fick jag kyckling i ugn, med en sås på creme fraiche, dragon, chilisås, fransk senap, franska örter och säkert nåt annat också, jag slapp laga idag med… :) (Vitlök och ost var det visst också i.)

Heda
0

Eftersom vi varit på tatto mässan här i göteborg passade vi på att smita in på ett grill ställe och käka en kebab tallrik,gott,men onyttigt;D..

Martin
0

Det där lät inte fel alls :o)

Skall själv på utbildning nu två veckor, det bjuds på middag varje dag. Dock sägs det från de som gått tidigare "det är mycket, men inte så värst piffigt…".

Vi får väl se…

mvh Martin

Rickard007
0

#217, Hoppas du håller ut  då ;)

Karmatarerskanise
0

Idag blir det bakad potatis m.. räkor :)

Titti
0

Uppvärmd köttsoppa, resten från igår.

kryddburken
0

Potatis & Purjolökssoppa med hårt tunnbröd o kvibille vällagrat prästost…. MMM… GOTT!

Mariabullen
0

Det lät inte alls tokigt kryddburken - reder du din soppa med creme fraiche? Jag älskar soppor! En favorit är Alibabasoppan i Systrarna Voltaires bok (veg.)

Här blir det plocka-själv-kyckling-och-pasta-sallad idag.

kryddburken
0

Receptet har jag här : http://kryddburken.wordpress.com/ 

Nä, soppan "reder" sig själv när du vispar sönder potatisen och den blir ju extra nyttig utan cf! *S*

Det lät inte heller så tokigt, plock-kyckling-pasta-sallad! :-) Gott, det var länge sen här!

Heda
0

Idag blir det kyckling med nån kenesisk sås till det =)

TacoBelle
0

Idag blir det grönsakswook med curry och risnudlar.

Abico
0

Hanna har varit duktig och bakat rosebullar idag, dom är klara om en halvtimme. Så Jag tänkte ta och bjuda familjen på det :)

Kram Hanna

Hanna 

Anne
0

Ikväll gjorde vi simpelt, men gott - grillade bröd i mackjärnet med tunt skivade champinjoner, olivolja och flingsalt. Riktigt smarrigt.

Mariabullen
0

Tur att man tittar in här och blir påmind - skulle leta upp lasagne ur frysen innan jag sticker på jobb!

Kokoskorven
0

I kväll blir det nåt snabbt….fullkornspasta, pesto med chili (färdig från burk) och bacon! Snabbt och gott!

Karmatarerskanise
0

Idag blir det oxköttgryta med rotfrukter. Nyttigt och gott :)

kryddburken
0

Dubbelmarinerat kött med varm potatissallad!

Bild + recept
http://kryddburken.wordpress.com/

kryddburken
0

Här blev det lasange ikväll! 

Vad blev det hos er!

TacoBelle
0

Här blev det vegetarisk ärtsoppa med senap och knäckemackor.

clivia
0

Förrätt: blåmusselsoppa med liten sallad på blåmusslor och hummer.
Huvudrätt: helstekt hjortkotlett med svamprisotto och ragu på vita bönor och tomat och sauce vierge
Efterrätt: kardemummasherbet med friterat äpple

Ja, jag är på konferens….

Heda
0

Idag blev det köttfärssåsRäcka ut tungan

Anne
0

Clivia vad härligt! Vi besökte svågern, och åt sushi.. :)

Karmatarerskanise
0

Igår blev det grillad oxfile på spett med klyftpotatis och rödvinssås..

Idag blir det någon form av fisk.

Titti
0

Igår åt vi Biff á la Lindström.

Vad karln min ska överaska mig idag vet jag inte, bara att det ska vara stekt potatis till.

Heda
0

Idag blir det lasange

TacoBelle
0

Här blev det ostfyllda tortellini med tofu och riacottasås och en morotssallad med morot, rädisor, russin och citron i. Gott!

Anne
0

Pad Thai, blidde det ikväll.

kryddburken
0

Här firar vi mannen födelsedag idag och eftersom jag jobbat hela dan så blev det köpt smörgåstårta & sen har jag gjort en gräddtårta med hyvlad choklad, finns i matbloggen!

Martin
0

Trots trevlig lunchbuffé med bland annat fläskkarré så blev det en grönsakstallrik, och sedan klassisk torsdagsmiddag: ärtoppa med fläsk (lite extra fläsk till), stark senap i, samt pannkakor och sylt till efterrätt…

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Idag blir det fryst färdigrätt. Pojken min ska på sitt kalas, men jag får stanna hemma men vår nya lilla kissande valp ;)

Anne
0

Ikväll har jag tänkt göra fläskfilé med ädeost, valnötter och äpple, med bulgur till.

TacoBelle
0

I det TacoBelliska hemmet bjuder vi ikväll på quornfiléer, fullkornsbulgur och ungsrostade rotfrukter med solroskärnor.

Karmatarerskanise
0

Ikväll blir det marinerad fläskfile med grekisksallad och bönor :) Inget vin då jag ska vara vit ett tag nu.

Heda
0

Idag blir det en saftig köttbit med hasselbacks potatis och bearnaisesås och sallad med ananas och gurka mm.

Karmatarerskanise
0

Blir förresten en bönsallad med purjolök, svart peppar, olivolja och vitvinsvinäger.

Mariabullen
0

Örtrostad lax och potatis- & blomkåls"mos".

Karmatarerskanise
0

Idag blir det årets första GRILLAT :) Kycklingpsett med potatissallad :) MUMS

Anne
0

Våfflor till eftermiddagen, och lite tortellini med ostsås, körsbärstomater och kalkon ikväll :)

TacoBelle
0

Här blev det ungspannkaka med sallad till.

fido
0

Det blev kotletter grillade i grillpanna. Till det grillade grönssker.Det var morot,palsternacka,vitkål,rödlök och några potatisar i klyftor

Terrierlina
0

Vi gjorde paella igår…. gott! vet inte vad jag ska hitta på idag…. blir nog ingen middag, är trött och orkar inte gå och handla…

Karmatarerskanise
0

Panerad torsk m. ris och sås.

kryddburken
0

här blev det Biff Teriyaki med ris & en sallad!
Efter det gjorde vi blåbärsmuffins, gott gott till kaffet!

Bilder + recept :

Karmatarerskanise
0

Blev tacofisk ist. Hittade receptet i tråden Fisk!

Mariabullen
0

Kyckling i grönpepparsås (snuskigt god och enkel sådan!) med ris och sallad.

Kokoskorven
0

Risotto med riktig parmesan, räkor och små gröna ärtor!

Real
0

får ja bara tränga in frågan; hur gör man rödvinsås?Generad

TacoBelle
0

Här blev det linguini med quorn och bönfärssås, avokado och grönsaker.

kryddburken
0

Här blev det pastasallad med kyckling & en kall creme fraiché-dressing!! gott gott!

Karmatarerskanise
0

real: Jag brukar ta hälften vatten hälften rödvin. Buljong,rosmarin,rödlök och lite vitlök. Sedan i med lite redning.

AnneN
0

Åt kokt köttkorv med potatismos, chillisås och starksenap idag… riktigt gott

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Real
0

tack hera.. de ska ja testa :)

Titti
0

Idag blir det stekt lever här, Jr vill ha det.

Även om min mor ringde och frågade om vi ville ha kokt Gädda till middag, så väljer vi lever idag.

Anne
0

En riktig favorit ikväll - bulgursallad med kräftstjärtar, apelsin och avocado. Mmm!

Anne
0

Den här tråden börjar bli väääldigt lång och lite seg att öppna. Vad tycker ni, ska vi låsa den och starta en Middagstråden del 2?

TacoBelle
0

Anne Jag körde igång en del 2 av middagstråden.

Anne
0

Suveränt!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer