Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 9382 ggr
MaMaMade
0

Göra egen pastadeg?

Jag tänker göra hemgjorda tortellinis och undrar om någon av er har ett bra recept på pastadeg.

Måste man använda durumvete eller går det att få ihop en hyfsad deg med vanligt vetemjöl? (Bor så till att det är svårt att få tag i vissa saker om jag inte vill köra 5 mil enkel väg för att få tag i det.) Har lite finsiktat dinkel hemma också.

Har gjort pastadeg en gång förut men den blev väldigt hård och jättejobbig att kavla (har ingen maskin - än) så alla tips emottages med tacksamhet!

storost
0

Det går bra med vanligt mjöl. Jag gjorde flera gånger pastadeg och den smakar mycket bättre än köpt pasta.

Grundrecep med ägg

per 100 gram vetemjöl använder man 1 hönsägg storlek L plus eventuell lite vatten plus 1 kryddmått salt

per 300 gram vetemjöl använder man 1 gåsägg plus 1 tesked salt

per 100 gram dinkelmjöl använder man 1 hönsägg storlek L plus 1 kryddmått salt.

Grundrecept utan ägg

per 100 gram vetemjöl använder man 50 milliliter vatten plus 1 kryddmått salt.

Pastadg är seg och jättesvår att kavla utan maskin.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Tack!

Jo, jag fick ta i ordentligt men med envishet o kroppstyngd så fick jag riktigt fina plattor. Lite tunga i konsistensen bara, lite åt det "hårdtuggade" hållet. Men skam den som ger sig! Glad

storost
0

Det är så lite så.Glad

Det finns också pastadeg med olivolja i, men jag tycker inte att den smakar speciell gott. Om du vill ha receptet för en sånt också, då är det bara meddela.Glad

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Har aldrig olivolja hemma, gillar inte smaken. Här kör vi med svensk rapsolja! Skrattande

Tack i alla fall! Kyss

storost
0

Skrattande Samma här!Glad

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Resultat; jag gjorde stora raviolis med min suveräna plastomojäng. Inköpt på Konsum för 25 kronor för 5 stycken i olika storlekar nnån gång på 80-talet.

Antingen klurade jag ut fel sätt att använda tortellini-plattan (Tupperware) på eller så blev degen inte bra. Vet inte hur den ska vara så det är inte så lätt att veta. Obestämd

Degen blev *väldigt* elastisk och drog ihop sig mycket och snabbt. Gick bra att kavla ut tunnt, cirka 1 millimeter fick jag ut den till men sedan drog den ihop sig blixtsnabbt igen.

Får klura ett tag till eller skaffa en maskin.

storost
0

Det är som med jästdeg. Den ska ligga ett tag mellan "kavlingstillfällen" för att den ska slappna av (om man kan säga så).

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Den fick ligga 1½ timme i kylen (i en plastpåse).

Nåväl, jag och Guben kokade och åt dem till middag och smaken var helt Okej men själva pastan var lite väl al dente för min smak, trots idogt kokande. Flört Fyllningen blev dock *superb*! Mixade ihop alspånsrökt karré med en rejäl bit gorgonzola + mjukstekt gul lök som jag glaserade med lite ljust muscovadosocker. Smakade toppen! Glad

storost
0

Jag antar att jag skrev "konstig". Mellan man kavlar ut degen, då ska den ligga ett tag innan man kavlar vidare. Man kavlar degen och låter den ligga ett tag. Sen kavlar man en gång till och låter den vila, kavla en gång till och låt vila och så vidare. När jag gjorde egen pasta tidigare, då hade jag flera degbitar på gång.

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Aha! Det har inte stått i nåt av de recept jag spanat in - bra att veta till nästa gång!

Låter du den vila under en fuktig handduk då, så den inte torkar?

storost
0

Nej, jag lägger den under en plastfolie. Och inte mycket mjöl till kavlingen heller.

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Jag använde inte nåt mjöl alls till kavlingen, degen blev ganska fet. Så har jag ett bakbord i plast, helt suveränt att baka ut på!

storost
0

Det är konstig, att degen har blivit fet. Sånt känner jag inte. Vilken recept har du använt?

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Tog ett med olja i då jag inbillade mig att den skulle vara mer lättarbetad. Nu var den ju lätt att kavla ut men som sagt; drog ihop sig rejält! Men nu har du ju lärt mig knepet så jag gör nya försök framöver! Glad

storost
0

Okej, men jag rekomenderar att försöka med en deg utan olja.

min egen hemsida.

merapasta
0

Hej, vi har provat hur många recept som helst, vi har nog spårat lite därhemma i pastatillverkningen. Vårt klara favoritrecept är följande:

2 deciliter Durumvetemjöl
1 Ägg
2 Äggulor
1 tesked Salt

så inget vatten, ingen olja. Och absolut inget vanligt vetemjöl.  
Vi har nog blivit pastanördar, kika in på http://merapasta.wordpress.com/