Magsjuka
Vad är bra att äta när man är dålig i magen ?vet att man ska äta snäll mat men vad innebär det ? snälla kan nån hjälpa mig =)
Själv får jag inte i mig mycket annat än rostat bröd, med liiite smör..
Snäll mat är kokt mat, typ kokt kyckling eller fisk, och ris eller möjligen kokt potatis. Kokta morötter är också bra för att lugna ner upprörda magar.
Är man akut dålig är det viktigaste att dricka och få i sig vätska. Vanligt vatten, eller vätskeersättning (finns på apoteket) om man är riktigt dålig.

Okej tack =)

När barn har magsjuka rekomenderar dom riskakor med MYCKET smör ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Snällt mot magen är filprodukter, acidofilus, kefir, a-fil mm.. Kan man inte behålla nånting o behöver vätska är uppvispad coca cola superbra!! Vispa bort kolsyran sen drick! till små bebisar passar risavkok bättre än cola!
Annat snällt mot magen är nyponsoppa, (Pro Viva´s)
riskakor och smörgåsrån är det jag brukar lyckas pilla i mig vid såna tillfällen. Jag tål inte någon mejerimat när jag är dålig i magen konstigt nog, och det är inte nåt vidare att dricka bara vatten heller. Och absolut inte färsk frukt och grönsaker. Jag tror stenhårt på att man blir sugen på det man tål! När sambon hade kräksjukan förra året köpte jag morotspuré på barnmatsburk till honom och det funkade bra att äta, liksom ljummen blåbärssoppa och vätskeersättning.
Lyckligtvis verkar jag själv vara immun mot kräksjukan, men matförgiftad har jag varit…burr…

Tycker att du ska vara glad för att du är immun mot kräksjukan men matförgiftning kanske är värre. Problemet är inte att vi kräks nu utan att det kommer andra vägen och det är som vatten och det är inget roligt vi har kört med blåbersoppa och skorpor ,det är väll snält mot magen ?

Osötad blåbärssoppa
Sockerdricka, där man rört bort kolsyran. Koks ris med smör.
Kan man inte äta ska man dricka vatten eller cola i små klunkar.
Vad äter jag när jag har magsjuka?
Det enda jag får behålla är Röd/Gul Jaffa och Bananer. Har faktiskt inte prövat något annat.
Peppar, peppar har jag klarat mig från magsjukan denna vinter.

Barmnat på burk är snällt..

Salta chips sa läkare till en vän till mig, det funkar bra tycker jag.
MVH Isnornin
Jag brukar äta snickers🥴
#12 Hur hittade du den här gamla tråden från 2007?
/Désirée
#13: ingen aning faktiskt den dök bara upp😅💅
#13: Var magsjuk och roade mig med att läsa om andra som var det antar jag😍
Nu när någon roat sig med att hitta denna tråd igen o jag läst igenom kommentarerna ser jag iaf tre som nämner vispad sockerdricka/cola.
Jag kör själv med uppvispad sockerdricka och det har följt med sen mamma gav mig det som liten. Men känns som många nu för tiden inte förstår det konceptet.
Är det en kunskap som håller på att försvinna? Att dryck där kolsyran vispats bort brukar fungera utmärkt. Har aldrig haft problem med att få behålla det.
Utöver uppvispade sockerdrickan brukar jag leva på vaniljyoghurt och vaniljglass i cirka ett dygn.
Det brukar räcka för att bli fri från det. Det gillar åtminstone min mage. Sen har andra sagt att mjölkprodukter inte är snäll mot magen, men om det är sant har inte min mage läst den manualen.
Det här med avslagen cola har man ju sagt i många år. På 1960-talet när jag var barn bilade vi mycket och jag minns särskilt en tur genom Österrike, då jag var både magsjuk och åksjuk 🤢 Någon av dom vuxna hade då hört om just avslagen cola…det hjälpte inte ett smack 🤢 Faktum är att det tog närmare 20 innan jag vågade dricka cola efter det och det är fortfarande ingen favorit hos mig. Det som har funkat bäst för mig och mina barn är naturell sur yoghurt, osötade rån/ ljust knäckebröd, svagt te med lite socker eller honung, mild buljong, kokt fisk eller kokt kyckling med ris i små portioner.
/Désirée