Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 6394 ggr
Chestnut
0

Er nyårsmiddag

Inspirerad av en annan tråd så tänkte jag att det vore kul med en tråd där alla skrev upp vad de planerar till nyår (någon månad i förväg, men men) och på så sätt kan vi inspirera varandra Glad

Så, vad ska ni äta på nyår 2010/2011?

Med vänliga hälsningar
Chess

Bergspuman
0

Ha ha. Det får allt anstå innan jag planerar nyårsmiddagen. Särskilt om man har en särbo som inte kan laga mat alls Flört - jag måste planera allt och måste sätta honom i arbete dessutom för att slippa göra allt själv, pust.

Chestnut
0

Jag själv vill jättegärna försöka anordna en egen nyårsfest i år (bortbjuden förra) men vet inte riktigt om jag kommer orka det.. Obestämd Syster min är bjuden på en riktigt fin fest med aftonklänningar och kostym (något liknande som jag skulle försöka vilja ordna) där huvudrätten är tjälknöl av älg. Efterrätt och förrätt är hemligt.

Klurar i banor kring risotto till förrätt (hade det förra året men är så vansinnigt gott och enkelt att göra!) och kyckling till huvudrätt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenahbella
0

jaa de e ju faktiskt inte sååå långt kvar =) kanske e jag tidig som reda planerat hälften :) 
denna nyår kommer bli lite utöver de vanliga bland mej å mina vänner. de kommer bli 3rätters, vad är ja inte riktigt 100 på än men räkcoctail till förrätt och något med hasselbackspotatis till varmrätt, pannacottan e ganska säker som efterrätt men sambon tjatar om sin glassbuffe :)
på nyårsfesten kommer de även finnas fri dricka och ja ska knåpa ihop en varin goodiebag till alla med :)
kostym och klänning e väl inget måste men de flesta kommer nog ha de :) de viktigaste en sån kväll är väl ändå ett glatt humör? :)

[Tassy]
0

Här blir det nog porterstek med min specialsås, potatis och kryddmarinerade stekta morötter Glad

Bergspuman
0

Men: Klart jag vill ha en strålande festlig nyårsmiddag. Flört

Det blir nog jag och särbon. Vi "träffades" ju just nyårsaftonen 2008 - dvs. vi knöt kontakt då på allvar efter att tidigare bara mailat ytterst sporadiskt till varandra. Ca 3 månader senare träffades vi för första gången och sedan dess har vi hängt ihop. Så nyårsaftonen är speciell just därför!

Jag vill nog ha en skaldjursförrätt och en köttvarmrätt och sedan en smarrig efterrätt jag med.

Förra året halstrade jag pilgrimsmusslor som jag lade i renskrubbade snäckskal och droppade citronolivolja över. Varmrätten minns jag inte. Men det var gott!

Funderar på hummer till förrätt, samt göra den där enormt goda chokladcheesecake jag testade förra veckan. Entrecote med min råstekta potatis (urgott, skivar potatis tunt ihop med tunna skivor lök och squash och pressar ihop till en kaka i stekpannan, får brynas långsamt).

Förra nyårsaftonen blev min särbo ganska så full, ha ha ha. Blev inte mycket sömn för någon av oss Flört

MaMaMade
0

Jag hoppas få råd till skaldjur av ngt slag, det äter vi inte så ofta då det är såpass dyrt…o så gott med vitt vin till! Skrattande

Om inte ska jag göra kantarell- o färskostfyllda stora raviolis som jag steker i smör o till det blir det helstekt älgfilé. Skippar förrätt då det bara är jag, Guben o ungarna. Istället kanske vi lyxar till lunchen lite med typ rökt laxmousse på kavring ed…men det förutsätter ju att jag är ledig den fredagen förstås. Obestämd

Efterrätten står öppen än, det beror på humör o vad som finns hemmavid. Borde kanske testa Puman´s chokladcheesecake…el så blir det min vanliga med vit choklad…med hallon o vaniljsås till… Vi får se!

Karmatarerskanise
0

Här blir det chili och vitlöksmarinerad hummer, räkor och grekisk sallad. Och lite olika dippsåser.

storost
0

Väl lite tidigt med den här frågan tycker jag. Inte den blekaste vad vi gör.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte det är tidigt alls, det är ju inte långt kvar. JAg gillar framförhållning :)

fridaas
0

Om vi är hemma, vilket jag hoppas så blir det skagentoast eller vitlöksmarinerade sniglar till förrätt, flamberad pepparstek med pepparsås och friterad klyftpotatis till varmrätt, dessert vet jag inte än, sambon får bestämma det tror jag Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

pyromanen
0

Oj, det bestämmer vi tidigast några dagar innan. Beror på vad som finns i frysen och om vi är själva eller ihop med några av vegetariankompisarna. Bruker dock alltid göra det extra lyxigt, fast inte dyrt utan använder huvudsakligen råvaror vi har.

Martin
0

Blir väl förmodligen att jobba tror jag, så det blir väl inte mycket till fest. Brukar dock försöka hitta lite tid att äta något gott, gärna ox- eller fläskfilé. Som sagt, får se hur jag är ledig först innan kan börja planera mat, och 1½ månad innan är rent för långt i förväg för min del :o)

mvh Martin

SaraC
0

Jag har inte heller planerat något, för tidigt för mig med. Men ska läsa noggrannare i tråden och se om man får några idéer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maria
0

Här blir det någon form av älgstek i år. Förrätt och efterätt har vi inte bestämt ännu.

Våra nyårsaftnar ihop med min bror och svägerska är heliga.

Dagen innan åker vi och handlar i Saluhallen och tar en öl på anrika 7:ans ölhall. Själva nyårsafton brukar vi i princip laga mat hela dagen.

Vi har olika menyer varje år.

Det enda som alltid finns är ostron och champagneFlört

/Maria

Chestnut
0

Puttar upp denna då nyår närmar sig med stormsteg! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

Vi börjar med ostron som vanligt.

Förrätten blir i år en ganska avancerad paté som börjas tillagas dagen innan då kött och kycklinglever ska ligga i marinad. Serveras med cumberlainsås och stora kvistkapris.

Huvudrätten blir älgstek med en sås från Per Morbergs bok "Morberg jagar och lagar" med tillika hans rostade mandelpotatis till.

Efterrätt blir Tiramisu.Glad

/Maria

Bergspuman
0

Vi går ut och äter nyårssupé, jag bokade idag och jag har ingen aning om vad som står på menyn hihi!

Karmatarerskanise
0

Vår meny har ändrats. Vi blev bortbjudna på middag hos en väninna. Där blir det toast med räkor, någon kycklingrätt och glass till efterrätt.

fridaas
0

Vi ska till svärföräldrarna nu om jag blir bättre, annars stannar jag hemma, men där bjuds det iaf på räktoast till förrätt och kalkon till huvudrätt, dessert är fortfarande en överraskning.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Karmatarerskanise
0

fridaas; låter ju ganska likt menyn vi ska få :)

SaraC
0

Vi ska äta bruschetta till förrätt och sedan oxfilé med potatisgratäng. Ostbricka, istället för efterrätt, några timmar efter middagen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

pyromanen
0

Vi ska tagga helt ner och äta pizza Skrattande.  Ska bli trevligt!

MaMaMade
0

Ändrade planer, jag har varit helmatt sedan före julhelgen o har nu ont i halsen. Guben fick en infektion i en tand igår o går på Voltaren. Inte läge för att stå vid spisen hela dagen således (särskilt som jag lagade mat 7 h i sträck hos min brukare igår).

Vi åt upp resten av gårdagens älgryggbiff o gjorde Hasselbackspotatis till det. Töserna älskar den o Minstan fyllde år i förrgår så det passade bra med ngt som hon gillar. Pavlova-tårta med grädde o blåbär beställd till efterrätt/födelsedagstårta.

Julmust, te o varm mjölk med kaffe-dajmpulver är det starkaste vi kommer att dricka ikväll o några dagar framåt.

Chestnut
0

Jag åt en underbar meny med en liten mezetallrik till förrätt (räkspett, gurksallad, tortillachips och myntayoghurt), sen porterstek med potatis, sås och vinbäragelé. Efterrätten var en syrlig citronyoghurt med kanderade nötter och frukt. Glad Riktigt gott!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Och jag firade nyår ihop med Chestnut, så jag kan bara konstatera att alltsamman blev väldigt gott, och jag är en smula stolt över min porterstek som blev så fin Tungan ute

DesK
0

#23 Krya på dig!

Tassy Porterstek är himmelskt gott, vad roligt att du blev nöjd Glad

Nyårsafton är ju inte riktigt vår favorit på grund av att särskilt vår ena hund är jätterädd för raketerna, därför satsar vi vanligen på alkoholfritt men god mat. I år blev det örtagårdsstek, rättika- och potatosgratäng, sallad med nobisdressing och till dessert åt vi hemgjort chokladgodis och espresso gjord i fars espressomaskin Tungan ute Senare på kvällen dukade jag fram lite goda ostar, lufttorkad skinka, salami och hembakat knäckebröd.

/Désirée