80-talsmat?
jag o min sambo satt o pratade om rätter vi ofta fick när vi var mindre, det var lite kul. dock kom vi mest upp med trist vardagsmat, vad serverades vid mer festliga tillfällen? jag minns inte …
förrätterna .. avokado el räk-coctail, efterrätterna .. fruktsallad el päronhalvor var vanligt minns jag .. även chokladpudding, men huvudrätterna?
fondue!!

80-tals mat:
Drinksnack:
*Snittar (Ostkub med oliv ovanpå med tandpetare genom)
Förrätt:
*Räkcocktail (Strimla isbergssallad. Blanda med burksparris och toppa med räkor och Rhode Islandsås. För variation kan du byta ut glaset mot en avocado)
Varmrätt:
*Smördegsinbakad fläskfilé med potatisgratäng och haricots verts.
*Snittad och gratinerad falukorv med senap, tomatskivor och ost.
*Oxfilé, pommes och bearnaisesås.
Dessert:
*Banana split
*Glace au four
*Peach melba (konserverade persikor med glass eller grädde)
*Konserverade päron med smält after eight och glass - en klassiker
Mer Snacks:
*Grönsaksstavar med dipp (glöm inte sellerin - stort på 80-talet)
*Popcorn
*Chips och dipp
Dessutom till maten, lägg på en ananasskiva och maträtten kan genast kallas något med Hawaii!
vol-au-vent kommer jag ihåg att mina föräldrar hade när det var lite extra fint. Någon slags genombruten smördegstårta, som ett galler som låg löst på en botten. Man gjorde svampstuvning och täckte botten med och sen lade man gallret på.
Och såna där små skrattande kon-ostar kommer jag ihåg att man hade när det var fest!

=)
Clivia - åååh, det minns jag också. Det fick vi på nån nyårsfest jag var på med mina föräldrar… Jättetjusigt. :)
Creme brulé…
Sara