Gissa köksprylen - Bildtråd!
En del köksprylar kan verkligen väcka funderingar. Vad sjutton är detta? Vad har man den till? Hur använder man den?
Jag går ofta och rotar bland gamla köksprylar i secondhandbutiker/loppisar och köper lustiga prylar. Det är så himla kul att fundera på vad det är för något, att forska om sakerna och förhoppningsvis få reda på vad det är samt lite spännande historia om prylarna.
I den här tråden tänkte jag att vi kan lägga upp bilder på lustiga, roliga, annorlunda, märkliga, ovanliga eller speciella kökssaker. Gamla eller nya saker spelar ingen roll.
Om du själv vet vad saken på din/dina bild/bilder är så skriv det inte utan låt oss andra få gissa!
Bifoga gärna en liten beskrivning om föremålet. Jag menar t.ex. mått/storlek om det inte går att se tydligt på bilden.

Jag gissar att det kan användas till att sila ut potatis/pasta-vatten t.ex.

#2 Helt rätt. Och den är superbra!
När man har kokat potatis eller grönsaker och ska hälla av vattnet så slipper man ta fram stora och bökiga silar, durkslag eller lock. Bara att lägga den där "silen" mot kanten och hälla av.
Jag använder den ofta och förstår inte varför den inte är en obligatorisk sak i alla kök.

Själv har jag inget behov av en sådan extra-pryl då sil eller lock (lite på "glänt") funkar perfa för mig.
Dolfen har du någon kökspryl vi kan gissa på?
/Désirée

Det behöver inte vara den som gissade rätt som ska lägga upp en ny bild. Alla får lägga upp! 
Jag har en sak till, ska försöka få upp bilden här ikväll.

En annan sak som ni gärna får gissa eller skriva om ni vet är vad prylarna på bilderna kallas!
Alltså den där "silen" på bilden i inlägg #1, vad heter/kallas den egentiligen för?
Ser ut som ngt man proppar igen flaskor med. Svårt att se utan ngt som visar hur stor det är.

Okej, här är en till sak att gissa på. Den här saken brukar jag se på loppisarnas köksavdelningar ganska ofta faktiskt. Men jag har aldrig någonsin sett några som sett ut exakt på samma vis. Alltså samma grundtanke i formgivningen men aldrig exakt den samma.
Men vad är det egentligen? Den mäter 23 cm i diameter. Man kan fälla ihop den så den blir platt. Vecklar man ut den så kan den stå på sina handtag. Men den står inte så stadigt att man skulle kunna använda den som t.ex. ett durkslag.
Bild 1

#8 Ser ut som nåt man använder när man brygger öl eller vin.
#10 En äggkorg.
Hoppas att det är okej med er att jag har fixat så att bilderna syns direkt i inläggen.
#8 Det är en vinkork som man använder för att skapa vacuum i en öppnad flaska.
#10 Det är antingen en ångkokningsinsats eller en friteringsinsats.
/Désirée

#8 Jag får en känsla av att man ska sätta den där saken på ett sängben (ja man får ju ha fyra då förståss), så blir sängen lite mjuk liksom. Haha.
Men en mer trolig gissning är att den ska korka igen en vintunna som de ovan skriver. 
#13 Jag har funderat på om det kan vara någon slags korg. Men kommit fram till att det vore väldigt opraktiskt att ha till t.ex. ägg eller bär, man kan ju inte ställa ner "korgen" utan att den trycks ihop och innehållet åker ur.
#14 Helt okej med bilderna. Tack!
Vad är en ångkokningsinsats? De här "korgarna" har några år på nacken. Tänker som så att fritera maten var väl inte så vanligt förekommande förr. Varför hittar man då bara "korgen" överallt? Och varför ser de aldrig likadana ut? Och borde den inte har rostat då i alla sina små skrymslen?

#15 Låter lättare att helt enkelt bara dricka upp vinet. 
TacoBelle visst är det lättare att dricka upp vinet, men ibland känns en hel flaska som för mycket och då funkar denna vacuumkork bra
En ångkokningsinsats är en hålig eller nätig insats som man har över kokande vatten i en större kastrull. Vattnet ska alltså inte komma i kontakt med det som kokas, utan det är endast vattenångorna som kokar det som finns i ångkokningsinsatsen som kokas. Om ångkokningsinsatsen är är av rostfritt stål eller bambu/vide/trä så rostar den inte.
/Désirée

#18 Aha. Men om min "korg" skulle vara en ångkokningsinsats, hur får man fast den i grytan? Att hålla den ovanför vattnet går ju inte. Står den på sina handtag som på bild 2 så finns det inget utrymme under den till vattnet. Och det går inte att lägga handtagen rakt utåt för då fälls den ihop.
Salladsslunga?
# 10 Jag håller med # 20. Det är en salladsslunga. Den fungerar faktiskt okej. Jag trodde att allt vatten skulle stänka över hela köket, men slår man den från brösthöjd och neråt så stänker det inte alls farligt och salladen blir torrare. Inte som sådana som görs idag men okej.

Det AR en salladsslunga fast manga borjade anvanda dessa att forvara agg i nar de hangde dem som dekoration i kok.

#21 Hur menar du att man ska göra med salladsslungan? Känns ju som du skriver att man kommer att skvätta ner hela köket.
Jag har en massa fler kluriga saker som ni ska få gissa på. Lägger in bilder så fort jag fått lite tid över att ladda in bilderna från kameran till datorn.
Ingen annan som vill bidra med någon pryl? 
Har nog inget som är konstigt eller annorlunda.

Jag har bara sett dem anvandas pa landet i the south of France och dar gar man utanfor koksdorren och svanger den som en diskus :0)
Det ar val detta lilla aber som gor att de anvands mest som aggbehallare/dekoration langre norrover … om det inte ar sommar och man har tillgang till utomhus.
De används nog inte ofta idag som salladsslunga eftersom den marknaden lyckligtvis har utvecklats. Jag har min till annat men har testat den lite som det den tillverkades för. Jag har den för att jag gillar 50- och 60-tals design. Men till sallad användera jag en modern slunga.