Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2991 ggr
MartinO
0

Renovera stekjärn

Jag föredrar gamla gjutjärnsstekjärn. Jag har ärvt några som känns ganska snuskiga och naturligtvis diskade istället för avtorkade.

Min tanke är att blästra dessa och sedan slipa själva stekytan. Någon som har erfarenhet av detta och vad är såfall lämpligt att anolja ytan med innan användning?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[Tassy]
0

vinkelslip med slipskiva fungerar utmärkt! matolja efteråt.

DesK
0

Det är bra om du steker in stekjärnet med generöst med olja efter att du har fått rent den. Gjutjärnspannor är de bästa vännerna i köket, enda felet med dem är att de är tunga.

/Désirée

yvonnel
0

Diskuterade detta med gamla härliga stekjärn med min syster, hon hade turen att få övertaga vår mammas fina järn med sluttande kanter. Jag ska ge mig ut på loppisar för att leta, förhoppningsvis innan alla andra kommer på detta sätt att få tag på det. Det är ju tungt men man måste ju inte svänga och vända pannkakor i luften iaf inte varje dag.

Det pratas ju om dessa beläggningar på aluminium som utgör de nyare lätta stekjärnen, att beläggningen går ju bort med tiden, frågan är ju vart den tar vägen? till naturen förstås och kanske via våra magar och man måste ju fundera på vad som händer på vägen där också och sen ska vi ju inte glömma att det handlar om ofantligt stora mängder, de flesta har ju mer än ett och

I-världen är ju stor så det blir många uttjänta stekjärn.

Så yes, jag blev faktiskt rikt  igt glad att det börjar hända att någon tar tillvara, glöm inte de gamla fina stekgrytorna från tex. Kockums jag köpte en sådan på loppis för 65 kr motsvarande ny kostar ca 2500 visserligen fick jag jobba med den - fick stå iblöt ganska länge men nu är den jättefin.

Detta kunde faktiskt vara en bra extra inkomst för någon händig person, att köpa lite billigt och sälja iordningsställt rent och frächt. Gamla hållbara grejer har nog genomgåendee bättre kvalitet än nytillverkat.

MartinO
0

Mitt 60cm gjutjärns-järn ger bra motion när man vänder pannkakor. Tungan ute

Har även ett något mindre, men betydligt tyngre. Där är en kant på det som var till för att passa spisringar på vedeldade spisar.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning