Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2942 ggr
Martin
0

Thailändska vårrullar

Ofta på thai-restauranger får man ju "minivårrullar", oftast vegetariska.

Nu min fråga: Någon som vet var man kan köpa "skalet" och hur man gör? Tips på fyllningar?

Tänker mig själv diverse grönsaker, kanske lite bladspenat… finhackad lök/purjolök/salladslök, rotfrukter… är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser?

mvh Martin

Pernilla
0

Jag tror det funkar med färdig filo-deg. Denna deg köper du i ark och finns i frysdisken i affären.

[Asta]
0

Gillar själv de där vårrullarna. Niklas på TV gjorde några med dipsås Hanoi-stil och här finns ett annat recept. Båda de här använder rispapper. Vet inte vad som är rätt.

Martin
0

Rätt och rätt, det funkar säkert med båda. Tackar för båda tipsen, skall testas!

mvh Martin

HannaAkutgruppen
0

man kan ha thai glassnoodles vermicelli i också med grönsakerna :) santamaria har sånna i välsorterade butiker.

[TrevorS]
0

Det finns deg till vårrular som till och med är utan animalier att köpa. Jag föredrar att göra min själv.

Du hittar recept på min blogg - vårrullar.

DesK
0

#5 Din blogg är en av de absolut bästa bloggar jag känner till Skrattande

Man kan också göra vårrullar med hjälp av färdig fillodeg. Har nte hunnit testa det själv ännu, men återkommer om det så snart jag har testat.

/Désirée

[TrevorS]
0

#6. Tackar. Fillodeg är ultimat att göra det av! Man kan även ha i några droppar vinäger i degen också för att få den lite surare om man vill. Skrattande

MaMaMade
0

Jag har använt både fillodeg, rispapper o "vanlig"…det står på thailändska så jag vet inte exakt vad det är. Skrattande

Alla funkar fint men rispapperet är lite skörare i mitt tycke.

Jag föredrar de vegetariska, karnivor som jag är…hmm… Flört

Min favoritfyllning brukar bestå av; glasnudlar, riven morot, svamp, böngroddar, nam plah, lite lök o svartpeppar…som du säger; bara fantasin sätter gränser!

Lycka till!

[TrevorS]
0

#8.  Rispapper har jag också använt någongång fast jag brukar göra dumplings med dem.

Svamp har jag svårt för i nudlar jag brukar ha i riven vitkål, potatis, sötsur sås och böngroddar. Skrattande

Man kan ha det mesta i vårrullar, det är gott och lätt att göra samt variera, precis som du säger! Glad