Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 6558 ggr
Elshira
1

Riktig klyftpotatis!

Jag är en sådan som verkligen ogillar när klyftpotatisen bara är som "kokt delad potatis". Jag vill verkligen att den ska vara krispig på utsidan, och det får man genom att ha dem inne nästan dubbla tiden mot "vanlig" klyftpotatis. Själv har jag dem drygt en timme på vanlig värme eller drygt 40 min på gillvärme. Innan har jag alltid penslat med lite matolja, och strött på flingsalt och timjan och rosarin. Och om man vill köra lyxvarianten: Ett annat recept från Jamie Oliver som verkligen är smarrigt och passar väldigt bra till grillat kött. När man har ordentligt med balsamvinäger över det hela (var inte rädda för att ha i så mycket som står i receptet!) så blir det väldigt sött och gott i slutändan. Här har ni ett riktigt gott recept: Ingredienser:

• 1.5kg mellanstora fasta potatisar
  • havssalt eller flingsalt samt svartpeppar
  • olivolja
  • 200g smör
  • en bunt färsk rosmarin, hacka och använd bladen
  • 1 hel vitlök, hackad eller krossad (krossad för mer smak)
  • 5 mellanstora rödlökar, hackade
  • 350ml valfri balsamvinäger

Ta fram en djup plåt, tillräckligt stor för att rymma all potatis i ett lager och värm den på en platta. När den är varm, häll i lite olivolja, smör, rosmarin och vitlöken. Värm upp och rör runt det lite Lägg i potatisen och blanda allt ordentligt. Ha i rödlöken och balsamvinägern, krydda med salt och peppar. Låt det stå på den varma plattan i ca 5 min så att det blir lite mindre balsamvinäger. Ställ in det i ugnen högst upp (om du har något kött som ska ugnsstekas samtidigt, annars går det lite snabbare med grillfunktionen), tills potatisen och löken börjar mörkna och bli krispiga och klibbiga. Ta ut och rör om en gång eller två under tiden de står inne. …………………………………………………… Och är ni som jag - inte är så förtjust i kokt potatis så kan jag även tipsa om: Stekt potatis med salt och vitpeppar (ganska så mycket peppar). Perfekt att göra när det blev en potatis till över från gårdagen. Eller min älskade potatismos. Koka och mosa potatisen (se till att den är ordentligt torr), kör ner en klick smör och mjölk (eller använd bara grädde), vitpeppar samt aromat i det (aromaten ger en väldigt speciell och god smak! Mumma!

Hakuna matata!

TacoBelle
0

Mums. Låter mycket gott.

Själv gör jag klyftpotatis såhär: Jag använder bakpotatisar. Tvättar dem men låter skalet vara på och delar i lagom stora klyftor. Smörj en plåt med olivolja. Ringa olivolja över potatisen, släng i några klyftade rödlökar, flingsalt, grovmalen svartpeppar, pressa saften av en lime över, släng dit några skalade vitlöksklyftor, lite honung, en näve hackad persilja och en massa citrontimjan.

Det går snabbt och blir gott.