Nyårsmiddag!
Jag e i fullgång med att planera nyår!
å tänkte om någon kanske har lite tips till mig?
har tänkt mig en räkcoctail till förrätt och till varmrätt funderar ja på hasselbackspotatis och fylld lövbiff lite olika såser, sallad. och så till efterrätt antingen pannacotta eller glassbuffe.
maten ska jag göra till 10-12 personer.
tror ni detta funkar?
vill inte ha för mycket att göra under kvällen lixom, vill ju mingla med mina vänner 
blir lövbiffen torr om den ligger å håller sig varm i ugnen innan vi ska äta?
borde jag göra något helt annat?
någon som har nått gott recept på räkcocktail? 
Jag skulle nog välja något som t ex en gryta istället som du kan göra i förväg och bara värma, om du vill ha tid för mingel och slippa göra grejer á la minute! Och ja, magert nötkött kan bli torrt. Jag skulle välja ett lite fetare nötkött istället. Kanske lövbiffsgryta? Köttgrytor kan ofta smaka som allra bäst dagen efter tillagningen. Fyllningen kan du ha som såser istället.
Gör rulladerna i en sås, så bör de inte bli torra. Låter gott :)
åh tack för tipsen =)
Varför inte använda skinkstek? Skinkan är helt klart underskattad!
Alternativt skär du ut o tunnar ut kycklingfiléer o fyller med något mumsigt. De går fort att göra färdiga i ugnen så du kan göra dem färdiga ett tag i förväg o sedan stoppa in dem i ugnen när gästerna kommer. Då är de färdiga när ni druckit välkomstdrinken o ätit förrätten o du slipper stå o slabba alltför mkt i köket. .
Det är trots allt gästerna som ska vänta på maten o inte tvärt om!
Om man lindar in rulladerna i bacon eller lufttorkad skinka (typ Parma) så minskar risken för att de blir torra
Dock kräver det ju att fyllningen inte är alltför salt i smaken. Eller så kan man tillaga dem i sås som Hera föreslog.
Jag skulle ha kört pannacotta till efterrätt, det är lyxigt (häll gärna upp i martiniglas eller liknande!) och glass blir nog lite väl kladdigt (hinner tina medan ni äter så du får springa till och från frysen hela tiden ifall några vill ha mer sen).
Låter gott i vilket fall!
Med vänliga hälsningar
Chess
#4 stek har kommit på tal flera gånger mellan mig å sambon men jag vet inte riktigt om ja fixar att göra de
vill göra nåt ja e säker på 
men hinner kanske testa att göra nån gång innan middagen 
#5 bra tips 
de lutar åt pannacotta i champagneglas faktiskt 
men sambon surrar å vill ha glassbuffe och massa strössel
haha! men han ger sig nog! 
Jag tänkte att du skulle skära tunna skivor av skinksteken (banka eventuellt ut dem lite) o göra rullader på dem. 
Stek är inte svårt om du kör "tjälknölstekniken". Jag penslar mina stekar med lite soya, eller smör om man inte gillar soyan, rullar dem i vald krydda/kryddor o sedan stoppar jag in den i ugnen på låg värme, sisådär 75-100 grader beroende på storleken. Sedan får den stå o gona till sig i flera timmar tills termometern visar rätt gradantal.
Vi äter mest älgkött så jag brukar hyvla över lite smör som jag öser regelbundet med. På det sättet blir köttet garanterat mört, har faktiskt aldrig misslyckats när jag gjort på det sättet!
Ska sambon ha glassbuffé tycker jag att du ska sätta hårt mot hårt! Säg att om ni ska ha det får han ansvara för att fixa till allt *samt* sköta servering med mera. Jag skulle definitivt göra något bakat eller som du säger pannacotta eller dylikt. Något som man kan göra dagen före så man slipper tänka på det samma dag.
Lycka till!
åh tack för tipset
får testa att göra stek nästa helg
haha 
ska jag göra nåt nytt så vill ja testa innan, så de inte går helt åt pipan på nyårsafton 
haha jaa jag får säga de till sambon!!