Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 8793 ggr
Anders 50
3

Istället för messmör?

Hej.

Ny här! Läste på "Om sajten" att ingen fråga var för dum att ställa, så då kommer här en sådan då!

Såg i tidningen Land ett recept på Viltfärslimpa med porter som jag tänker göra, och till den ska det vara en "ljus viltsås".

I denna sås ska det vara 4 msk messmör. Nu är frågan..om man inte vill köpa hem messmör bara för att använda 4 msk:ar av den, och aldrig mer, vad kan man ta istället för messmör som gör samma verkan?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

storost
0

Man kan säkert använda creme fraiche istället eller färskt ost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
0

När jag gör gryta el stek med porter brukar vi bara reda med lite grädde o en klick vinbärsgéle i.

Men messmörsmås är inte dumt Anders…lättrök en älgbit o gör skav i messmörsmås…med hjortonlingonsylt (hälften av vardera) o presspären till! Då har du gjort av med en tub messmör på en vecka, det är ju inte så mkt i tuberna. Glad

[Tassy]
0

Man kan fråga en snäll granne Skrattande (kanske mot ett smakprov?)

Bergspuman
0

Kanske ska det vara en lätt sälta och syrlighet i såsen som tänks kontrastera mot köttet. Creme fraiche som Storost säger, jag kanm tänka mig gräddfil också eller rentav smetana. Alltså, om de går att koka??? Lite osäker där.

MaMaMade
1

Men då missar man den subtila kolasmaken! Obestämd

Anders 50
0

Tack för tipsen!  Glad

Men jag lydde MaMas råd och köpte mig en tub Messmör!

Men det var värre att hitta kryddblandningen som skulle vara till!

Épice riche hette den, men på svenska är det "Fyra kryddor"

Finns tydligen inte längre i affärerna längre, men jag hittade "receptet" på nätet.

1del. mald muskot, 2delar. mald vitpeppar, 1del mald kryddnejlika, 1del mald kryddpeppar.

Så nu är detta inhandlat, likspom fransk senap!

Så nu ska det snart bli Viltfärs limpa med porter och Ljus viltsås endera dagen!

(jä*lar…ingen porter hemma….)Skrikandes

Karmatarerskanise
0

Ojdå, fyra kryddor. Jag köper "five spice" i kinaffären, men inte hört talas om fyra kryddor.

Bergspuman
0

Öl och Coca cola, Anders, istället för porter? Glad

Anders 50
0

#8 Tack!  Men ska en tur till civilisationen i morron, så det löser sig, som ha sa som sket i handfaten och spolade varmvatten! Skrattande

Anders 50
0

Vill meddela att viltfärslimpan och den ljusa viltsåsen blev perfekt!

Kanske lite för mycket peppar i "fyra krydd blandningen" för min smak.

men det åtgärdas lätt nästa gång.

Karmatarerskanise
0

Bra Glad

storost
0

Vad kul att det blev perfekt!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Det blir alltså till att köpa en stor förpackning messmör vid nästa affärsbesök då…!? Flört

Anders 50
0

#13 köpte en tub, 350 g, och tog bara ha 6 msk så jag har kvar till nån omgång till!

Skulle haft i mer men det var tur att jag tog mindre, blev nog med messmörssmak ändå.  Glad

Gjorde mycket sås och frös in den + limpa i portioner, bra att ha….

Jenahbella
1

åh va gott det lät! :) 

fyra kryddor har ja inte hört talas om men har fyra peppar här hemma iaf :)