Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3910 ggr
EmmaVarg
0

Kan inte äta kött..

Jag känner mig typ, onormal .

För jag kan inte äta kött..

alltså det ända jag kan äta som räknas som kött, (allt med ögon) är kycklingfilée..  inte heller ägg, mjölk eller något annat från djur.

när jag var liten åt jag allt kött tror jag, men sen när jag va ca 7 slutade jag äta fisk, sen köttbullar och korv, sen biff osv. nu är jag 14 och äter typ inget kött alls,

alltså jag KAN INTE äta, det känns jättesegt i munnen och när jag ska svälja så känns de som om jag kvävs och ska kräkas.. :O Rynkar på näsan Jag får ju inte i det jag behöver heller när jag inte äter kött, mjölk,ägg osv. och därför e jag väldigt mager o så..

Det började med att jag när jag var mindre kollade på hur man slaktade djur o sånt och tyckte det var riktigt synd o så, men då åt jag inte ägg eller drack mjölk (förutom o'boy men nu dricker jag inte de heller) så efter det åt jag inte kött alls typ.  tycker att det luktar gott men jag kan verkkligen inte få ner det, får kräk känsla i hela huvet o halsen o spottar ut det direkt. :S

någon som vet vad jag kan göra? .. för jag vill ju kunna äta kött precis som alla andra.

MaMaMade
0

Min spontana tanke (som förälder till 3 barn) är; har du fått stöd från dina föräldrar så att du fått/får i dig tillräckligt med proteiner (från typ baljväxter) så att du inte blir undernärd, får vitaminbrister osv?

Du verkar ju vet hur "problemet" startade, en psykologisk fixering liksom. Om du ser det som ett problem tycker jag att du ska tala med skolsköterskan och/eller kuratorn på din skola…o din mamma o pappa…be om hjälp av dem. Det finns många som fått hjälp med att bota sina fobier så varför skulle inte du kunna övervinna ditt obehag inför kött!?

Går det inte måste du iaf lära dig hur du får i dig det du behöver för att inte bli sjuk. Du är ju i en period då du växer som mest, både fysiskt o psykiskt. Din kropp o hjärna behöver maximalt med näring under den här perioden, så jag tycker det är bra att du uppmärksammar problemet.

Har ni kanske möjlighet att kolla upp var ni kan köpa kött från gårdar som är dokumenterat "djurvänliga" o se om det går bättre att äta det köttet. Det är dyrare än massproducerat men dina föräldrar vill nog ditt bästa, så gör ett försök med det.

Lycka till o berätta för oss hur det går för dig! Kyss

KimE
0

Träna äta enstaka bitar av olika rätter och var med när de tillreds.

AlbaStiffler
0

KBT, kognitiv beteende terapi är en metod där man med en "psykolog" tränar på att programmera om sin hjärna o vänja sig med så små steg. Du vet, är man höjdrädd kanske man tränar på att stå på en stol, sen så småningom kanske du klarar av att åka hiss osv… Prata med dina föräldrar o googla fram en kbt:are som du kan besöka. Tror t o m att man kan behandla sig via kbt på nätet. Googla vettja! :-)

Tom-B
0

Goda råd ovan!

Och fram för allt, känn dig inte onormal.

Vegeterianer finns det många, och med lite kunskap lever de med god hälsa och ett gott liv.

Jag kan själv äta kött, men man skall leva sitt liv på det sätt man känner att man mår bra av.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

storost
0

Emma, kolla järna på sajten vegetariskt.ifokus. Där finns många informationer om mat, hälsa osv. Du är absolut inte onormal, om du inte vill äta kött, mjölk, ägg och annat. Min svager och hans familje är vegetarier och de mår mycket bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
0

Naturligtvis är man inte onormal om man vill välja bort kött från sin kost men jag tolkade det som om EmmaVarg *vill* kunna äta kött men inte kan pga att hon mår dåligt av det, beroende på det hon såg på TV som liten.

Inget fel på att vara vegetarian men då måste man också se till att få i sig det man behöver, så man inte blir undernärd. Får man inte hjälp med det när man är såpass ung kan det gå dåligt.

Maria
0

Ta en titt inne på ätstörningar iFokus.Glad

Jag tycker också att det snarare verkar som en slags störning än att enbart ha valt att bli vegetarian.

/Maria

EmmaVarg
0

#6 ja det är sant, jag vill inte välja bort köttet ändå om jag tycker synd om djur, finns många anledningen men alltså ajg vill äta kött o sånt som jag gjorde när jag var liten slipper tänka på att få i mig massa andra saker då o så ,

jag vet inte om de är för att jag mår dåligt av de för vad jag sett för jag har kommit över de typ men ändå kan jag inte svälja det fastän jag inte ens tänker p att de är djur jag äter, alltså det känns konstigt när jag har de i munnen så blir jag yr i typ två skunder o spottar ut de, konstigt men ..