Din värsta matkatastrof..
Berätta om den gången det gick riktigt åt skogen…
Jag har flera att välja på eftersom inlärningen, trots morsans och hemkunskapsfrökens idoga försök, mest har varit av typen "trial & error" (försök o misstag)…
Här kommer ett..
Tidigt åttiotal och jag befann mig i ett främmande land. Jag ville impa på min flickvän och bjuda på något riktigt svenskt och fick snilleblixten , Biffstek med lök!
Hade ju sett morsan laga det ibland när ekonomin tillät, så det skulle ju vara en baggis!
Inhandlade ett par fina biffar (trodde jag) och skred till verket, kokte potatis, stekte lök med lite socker, stekte biffarna och lät dem sedan sjuda lite med löken. Serverade med ett par iskalla Öl.
Potatisen o löken ok, men biffen …det segaste ¤#¤#material som frambringats i en stekpanna!
Flickstackarn ville ju vara snäll och slet som en besatt med bestick o käkmuskler. Fick skamset avbryta plågan och föreslå en restaurang vilket motttogs med viss, men väl dold, tacksamhet.
Lärdom, man ska välja rätt kött eller rätt tillagningsmetod till köttet..
Har du en ¨katastrof¨att bjuda på?
Ha en fin Lördag!
Ronny
Tidigt åttiotal även här, jag hade mitt första egna boende och ville bjuda en klasskamrat på middag. Höns med ris och curry, hade jag bestämt, det var gott!
Misstag 1: När morsan gjorde det, använde hon en fryst höna. Inte hade jag köpt fryst höns, och satt det på tining eller kokat det. Jag fick köpa en grillad kyckling.
Misstag 2: Brände vid riset 2 gånger.
Misstag 3: Misslyckades totalt med såsen, den fastnade i kastrullen, som jag kunde vända upp och ner utan att såsen rubbades ur fläcken.
Middagen blev den 3e omgången kokt ris och grillad kyckling.
Min klasskamrat hade väntat tålmodigt och sa hela tiden O vad gott!
Jag teg och stirrade ner i tallriken och skämdes fruktansvärt.
Hade tyvärr länge såskomplex, och det sitter i! Lagar aldrig sås om jag kan slippa det 
Har visserligen aldrig misslyckats med sås sedan dess, och jag har till och med rett av en soppa med äggula och det gick bra. Men det är fasa att behöva göra sås ännu.
#2 Känner igen en del..
Kommer inte på nån riktig kul egen kataströd (kanske har förträngt
) men kan berätta den värsta ja varit med om att min man ställd till med
.
Han är en flitig gösfiskare och även aborre och nån gädda kommer han hem med, men övrig fisk han får bruker han kasta tillbaka. Men nån gång hade han fått en sån stor fin brax tyckte han och funderade på att varför lagar vi alldrig till en sån? det brukade man väl äta förr? Så han letade upp en kokbok hemma och hittade då ett recept i vår kokbok på inkokt brax! och gjorde som det stod i receptet. Några 5 krydpepparkorn hittade han inte i skafferiet men väl mald kryddpeppar som han då hällde i rejält av.
Resultatet : en dallrig kryddpepparstark gelemoj med fiskbitar med massor av ben i. Fisken hade en väl tilltagen dysmak. När vi satt o petade för att få bort ben uptäckte vi att det dessutom fanns sytrådstunna maskar i fisken.
(fanns ingen smiley som äcklades så det fick bli en arg). Sen kånkade vi bort allt och tog smörgås istället… Alldrig mer braxen!
Början av 80-talet och jag skulle bjuda en färsk kille på middag. Hade inte hunnit få nått större intresse av matlagning och körde "studentstuket" alternativt åt hos mamma och pappa annars.
Bestämde mig för att steka rimmat fläsk, det bidde både lite väl hårdstekt och segt. Man bör känna sin stekpanna, spis samt veta att det ska bräsera ett tag för att bli sådär mört och smakrikt. Vi tuggade i oss några bitar och sedan lassade vi in av efterrätten istället.
Nej, det bidde inte vi två men det berodde inte på min matlagning i alla fall 
Jag höll på att starta en mindre brand när jag gjorde falafel första gången.
Skulle fritera falafeln och hade hällt upp olja i en kastrull. "Hetta upp till 180 grader" stod det i recepten och klipsk som man är tänkte man i följande banor "vatten kokar vid 100 grader, då borde ju oljan rimligtvis åtminstone började puttra". Inte så mycket hände och otålig som jag är la jag första falafeln i en hålslev och började sänka ner. Fräs sprutt katastrof! Halva falafeln hann täckas av olja innan den drogs upp igen. Hela köket var fyllt av rök och falafelhalvan var svartbränd.
_No way! Yes way!
gjort en hel del misstag
men en kompis till mig gjorde ett vi fortfarande kan skratta åt, för länge sen, vi pratar 80-tal..bjuda svärföräldrar på middag för första gången..nervöst nervöst
kommer inte ihåg menyn, men hon skulle sila köttbuljongen som puttrat i evigheter med kött och en massa andra godsaker..och göra sås på den..lyfter ut köttbiten…och riggar upp en sil i SLASKEN…och HÄLLER ALL DEN GODA SKYN GENOM SILEN..ner i slasken!
skriiiiiiik!
kvar står hon med köttbit och en sil full med urkokta lökbitar och grönsaker…och all den goda buljongen på väg till reningsverket..
Skrattade mig halvt fördärvad när hon berättade det…väl medveten om att det mycket väl kunde varit jag
Skulle som barn bjuda mina föräldrar på stekt currybanan.
Slutade med att bananerna var brända och smakade allt annat än curry 

Hett tips.. stoppa inte pepparmynta i potatisknytena.. potatis"gratäng" med tuggummismak är INTE gott :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag gjorde egen bolognaisesås och jag hade på högsta värmen men trots detta började den aldrig koka (bubbla), jag rörde och rörde och väntade men sen gav jag upp. Den var ju varm i alla fall
Hällde upp det över första varvet lasagne och smakade lite bara och FY F*N vad illa det smakade!
Nog för att jag smakat bränt innan och jag är långt ifrån känslig men den smaken höll på att få mig att spy. Det var det värsta jag någonsin smakat, vidrigt
Och att jag hade muskot (som redan har en lite mysko smak) som därmed också brändes gjorde inte saken bättre.
Hakuna matata!
hehe roliga historier 
Min sambo brukar alltid experimentera i köket, han har aldrig någonsin lagat efter recept och allt han har gjort har smakat fantastiskt. Han brukar hitta på något av det som finns i kylen, så även den här gången.
Han lindade bacon runt en ring falukorv och tyckte det var tråkigt (vi hade inte mkt annat hemma, var precis innan löning) så fick han syn på en burk apelsinmarmelad och tänke att det kunde vara en fräck smakkombination om han glacerade falukorven med det.
resultatet: En till hälften, från ovansidan räknad, kolsvart, söt korv, till hälften från undersidan räknat, rå korv och rå bacon! Det inte bara smakade fruktansvärt, det så riktigt jävligt ut. hahaha jag kunde inte med att säga något heller så jag försökte berömma lite försiktigt och äta så gott det gick men han räddade mig ur knipan genom att slänga allt och beställa pizza