Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6585 ggr
DesK
0

Dagens middag 2

Nu startar jag en ny tråd eftersom den förra tråden började bli så lång. Här lägger vi in vad vi äter dag för dag eller om någon vill lägga in en hel vecka så är det också bra Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Idag blir det kalops a la Nina, med vinbärsgele och saltgurka till.

DesK
0

Här blir det Gulaschsoppa med surkål och kesoplättar till efterrätt.

/Désirée

storost
0

Idag blev det stekt fläsk med kålsallad.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

fridaas
0

igår blev det sallad med, kebabkött, rostbiff, riven ost, isbergssallat, rucculasallat, gurka, majs, tomat och tzatziki

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Karmatarerskanise
0

Idag ska vi över till Helsingör för att prommenera lite. Så det blir alldeles säkert pölse med DANSK ketchup och bröd :D Ska köpa med kethup hem också.

fibro
0

Ikväll gör vi plankstek.. mm så gott Skrattande

storost
0

Idag ska det bli sallad.

min egen hemsida.

Bergspuman
0

Idag… ingen aaaning.

Men jag tror jag går och köper mig lite goa skaldjur eller så!

DesK
0

Idag blev det hemgjord pizza och sallad Glad

/Désirée

Ronny-K
0

Det blev nyrökt makrill (upptinad o rökt i låda) med ett gott mos på potatis o sötpotatis, 50-50, massor av persilja i. GottGlad

Chestnut
0

Idag blir det rester från gårdagens quiche lorraine.

Med vänliga hälsningar
Chess

Bergspuman
0

Jag ska göra fiskgratäng med musslor men måste hitta ett bra recept först som är Vv-anpassat, får inte vara massa grädde, mjöl och fett.

Chestnut
0

#12 Byt ut grädden mot Milda Matextra (osäker på om den heter så men är bara 4% fett och den är lika krämig som vispgrädde, superbra!), tar man maizena och reder med istället för vetemjöl kommer man ofta undan med mindre mängd.

Med vänliga hälsningar
Chess

Bergspuman
0

Change Of Plan: det blir kyckling filé med frästa grönsaker. Jag har bl a rödkål, och ska göra en kul grej, nämligen pressa över lite citronsaft - då färgas rödkålen blågrön, ha ha Skrattande

För övrigt har jag bakat mycket konstfärdiga kakor idag och svär över att jag inte har någon kamera, de måste ses!

DesK
0

Bergspuman du får investera i en liten kamera, det skulle vara så roligt att se dina konstfärdiga kakor och annat gott du gör Glad

Idag gjorde vi hemgjord kebab och till efterrätt fick äldsta dotter och jag kaffe med tyska cognacspraliner Tungan ute sambon och yngsta dotter tog glass med chokladsås.

/Désirée

storost
0

Vi hadde pumpasoppa och fisktgratäng med broccoli.

min egen hemsida.

pyromanen
0

Idag var det 5 barn + två vuxna, så det blev lite barnvänlig mat. Köttfärslasagne, kokta (egenodlade) majskorvar och tomatsallad med rödlök och kalamataoliver (vitlöksvingtrette).  Och efterrätt bruker vi ha på söndagar. Det blev jordgubbsisglass (egenodlade jordgubbar från frysen, lite lite tinade och sen mixade med lite socker) .

Sen var vi i svampskogen i det fina vädret med alla barn och fick ihop ca 10 liter så till kvällen blir det nog en smörgås med smörstekta kantareller.

[Tassy]
0

idag står det en boef bourguignon och puttrar på spisen Glad

DesK
0

Här har vi grillat marinerad fläskkarré och så gjorde jag klyftpotatis och klyfträttika i ugnen till. Till efterrätt blev det chokladkaka som yngsta dottern hade gjort.

/Désirée

Ronny-K
0

Kyckling Adobo med ris och ångade färska Haricots Verts.

Fillippinskt recept som passar utmärkt till fläskkött också. Ungefär (VG se Ps), men minus 7-up (tar lite socker i stället). Brukar inte använda ananasen heller. Perfekt pick-nick mat också, hållbar och god även kall.

Ps. Återkommer med skrivet recept, dock inte idag. jag har fyrkantiga ögon efter att ha släktforskat på nätet större delen av dagen..Glad

DesK
0

Tyvärr kan vi inte läsa receptet i din länk, alltså föreslår jag att du skriver in ditt eget recept på denna kycklingrätt Glad

/Désirée

storost
0

Igår åt vi pumpasoppa och ikväll blev det broccolifiskgratäng.

min egen hemsida.

RosaKiwi
0

Idag åt vi pastasallad med bacon och fetaost i. Till det hade vi hemmagjord vitlöksdressing.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Karmatarerskanise
0

Idag ska jag göra ärtsoppa med fläsklägg Glad Ärtorna har legat i blöt cirka 24 timmar då det är dags.

Bergspuman
0

Igår blev det först musselomelett, sedan svampsoppa på nyplockade gula kantareller och äppelscones. Mums!

DesK
0

Igår blev det tysk stekt korv, surkålssallad och potatis.

Idag blir det broccoligratäng med köttrester.

/Désirée

[Tassy]
0

igår blev det olika sorters ost + grönsaksstavar och dipp, sedan hjortronglass till efterrätt (åt ute) Tungan ute

I kväll blir det kyckling i jordnötssås på spett.

Karmatarerskanise
0

Idag ska vi faktiskt äta på max, har rabattkuponger vi ska utnyttja ;) dom går ut imorgon.

DesK
0

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Idag ska vi göra en pastasås med kyklinglårfile, kantareller, lök, grädde, kycklingbiljong, vitlök och rosmarin.

[Tassy]
0

Idag blir det ugnsgratinerad falukorv, senapssås och potatis

storost
0

Idag blev det chorizo med goudaost.

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
0

storost; bara korv och ost?

storost
0

Yepp, Hera, bara korv och ost. Fett och protein, det räcker för mig (äter enligt LCHF).Glad

Ikväll blev det pumpasoppa med chorizo

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
0

Aha då förstår jag Glad

Karmatarerskanise
0

Idag blir det köttfärssås och spagetti med champinjoner och morot i.

DesK
0

Idag blev det hemgjorda hamburgare med grönsaker, hemgjord avokadoröra och resten av gårdagens grönsaksgryta Glad

/Désirée

ophelia
0

Idag ska jag inte glömma att köpa hem färs till kålpuddingen är så himmla sugen på det.Glad

Sylvia

Bergspuman
0

Ikväll är det fredag och då brukar jag festa på antingen lite dyra skaldjur eller färsk (dyr) fisk. Idag har man ju fått lön dessutom Glad - kanske slår till på en krabba rentav!

Jutte
0

kycklingsallad..snabbt och gott när man är trött efter en vecka

grillad kyckling, plocka ut och skär i bitar så mycket man behöver-

en påse medelhavssallad (eller vad man vill), skivad rödlök, gurka, körsbärstomater, melon, päron, druvor (och andra frukter som man vill och tycker om, nektariner är gott, el färsk ananas)

dressing på olivolja, vit balsamvinäger, honung, vitlök pressad,rivet citronskal, någon färsk kryddört (basilika, oregano, persilja…)peppar, uns salt

blanda allt till salladen (av någon anledning tycker jag att det ser godare ut att lägga upp salladen på ett stort serveringsfat istället för i en skål (när det är en ensamrätt), i sista stund, lite dressing över, servera mesta dressingen på sidan om för de som vill ha mer

servera med en creme fraiche (eller gräddfil) sås, med mosad grönmögelost, lite lite pressad vitlök, kanske hackad purjo el gräslök också

ett gott tuggigt bröd…älskar ICAs bakeoff ungerskt bröd

ett glas kylt vin…aaaaah..det är fredag

har börjat på ett glas vin, ska strax ta itu med salladen :)

Jutte
0

ååhh kålpudding! vad gott Glad med lingonsylt. I den här tråden blir man påmind om en massa god mat, verkligen bra.

tack vare er här ska jag nu i alla fall koka pepparrotskött på söndag! mmmmmm…

[Tassy]
0

Här blir det kyckling Glad

DesK
0

Här blev det kycklingfilé kokt med många grönsaker och mascarponemousse med hallon till efterrätt.

/Désirée

Chestnut
0

Här blev det kycklingröra i baguette med sallad till.

Värst vad många vi är som äter kyckling idag Förvånad

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
0

#44 Det är tydligen nya fredagsmysmaten Flört

/Désirée

Jutte
0

min mormor gjorde klappgröt på mannagryn. serverades med vispad grädde..mycket mäktigt..ack så gott

Nån här som minns klappgröt ?

har denna efterrätt fallit i glömska? Måste erkänna att jag aldrig gjort klappgröt, och inte ätit det på tjugo år kanske…

Jutte
0

oj, ursäkta, detta inlägg skulle vara i "nordisk mat"

sorry…Skäms

pyromanen
0

Skulle ha varit kokt blomkål (egenodlat) med skinksås, men det fanns inte skinka i kylen, däremot fanns bacon, så det blev "baconsås" med grädde hmmmm troligen inte godkänd av viktväktarna Tungan utemen gott blev det ihop med blomkålen och lite bladpersilja.

Maria
0

Idag blir det "grekisk köttfärslimpa" (med oliver och fetaost) och rostade rotfrukter till.

/Maria

Bergspuman
0

Har just ätit lunch, ångad hajmal och frästa grönsaker, så middag känns lite avlägset … Men jag hittar nog på något!

Kanske svampsoppa igen av de outsinliga trattkantarellerna, ha ha Glad

DesK
0

Jutte jag skriver in ditt inlägg i den rätta tråden. Tyvärr går det inte att flytta enstaka inlägg.

Här blir det kåldolmar, kokt potatis, sås och lingon. Personligen hoppar jag över lingon och potatis istället tar jag lite kokt broccoli till dolmarna.

/Désirée

[Tassy]
0

Har lagat en matig kycklingsoppa idag, det behövde vi sjuklingar här hemma Tungan ute I kväll blir det ost och kex!

Chestnut
0

Blev tapas kväll här med tårta som dessert Glad

Bilder kommer!

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
0

#53 Låter gott och bilder är alltid lika uppskattat, lägg gärna in recepten också i en egen tråd Glad

/Désirée

fridaas
0

Tacopaj först och sen blev det kräftor idag, eller ptja igår Tungan ute

Karmatarerskanise
0

Idag blir det nog Camping Makkara, mamma kom hem med det idag :)

DesK
0

Hera vad är det?

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Det är finska korvar, som är jättegoda att grilla i stenarna i bastun :) Grillkorvar. Jag älskar dom!

TacoBelle
0

Idag blir det pasta med en sås av rostad Butternut och en rucolasallad.

pyromanen
0

Smörstekt nyfångat aborre med kokt potatis, smörklick, bladpersilja och grönsaker från lannet (kokt majskolv, rå blomkål, riven morot). Allt utom smöret hade maken själv antingen odlat eller fiskat.

Karmatarerskanise
0

#60 Ååh vad gott!

Maria
0

#60 Det låter helt ljuvligt. Jag har inte ätit abborre sedan jag var barn.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#62 Samma här.

pyromanen
0

o jag tycker havsfisk är så mycket godare Skäms växte ju upp vid havet och hamnade här i inlandet som vuxen.

Chestnut
0

Här blev det hamburgare Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Karmatarerskanise
0

Här blev det chili con carne

DesK
0

Här blev det exklusiv söndagsmiddag: Oxfilé Provencale på mitt vis Tungan ute

/Désirée

pyromanen
0

#67 MUMS!

Jutte
0

nyfångad aborre..stekt i smör..aaah , kan känna doften

fisk som steker i smör..en ljuvlig arom i mitt tycke-

Idag har jag gjort pepparrotskött Glad väl ambitiöst eftersom jag lever ensam nu…men blev så sugen tack vare någon här påminde mig, så nu har jag flera mål mat att stoppa i frysen Glad

vilken fantastisk sås det blir, när kött får koka med lite grönsaker till underbar buljong. Köpte hel pepparrot dessutom.

mätt och glad blev jag idag.

fridaas
0

fläskstek, potatis och sås och nu på kvällen blev det fruktsallad Skrattande

Bergspuman
0

Vi käkade ute igår. Det blev Mellanöstern-meze. Skaldjurssallad, kycklingspett och tomat- och gurksallad med feta och oliver. Smaskens!

DesK
0

#71 Det lät smaskens Tungan ute

Idag blir det enkel kycklinggryta här.

/Désirée

Chestnut
0

Ikväll blir det nog tacogratäng med sallad Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Karmatarerskanise
0

Idag blir det panerade stekta spättafileér, pommes och remulade :)

fridaas
0

Köttfärssås och potatismos blev det idag för mig, sambon åt korv istället

[Tassy]
0

I kväll blir det nog torrostade alvedon med ett stänkt av naproxen till middag Obestämd rungande huvudvärk var det här! (eller så tar jag en matlåda som finns i frysen) Flört så idag blir det lasagne Tungan ute

Karmatarerskanise
0

TAssy Skrattande

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dagens middag

Ugnsbakade pommes, panerad stekt rödspätta, smörstekta kantareller med charlottenlök, citron marinerad zuccini, cintronmeliss och remulade. (gick inte att få remuladen fint ;)

pyromanen
0

Nu blev jag hungrig igen. värsta sajten altså!

Maria
0

#78 Åh, det såg gott utGlad

/Maria

Karmatarerskanise
0

Tack Skrattande

DesK
0

Tassy god bättring! Skrattande

Hera det ser gott ut! Tungan ute

/Désirée

DesK
0

I måndags blev det rester från helgen

Igår blev det stekt fisk, potatis, broccoli, bearnaissås och sallad

Idag blir det wok

/Désirée

fridaas
0

Igår blev det spaghetti och köttfärssås, får se vad vi hittar på idag

pyromanen
0

pannkakor!

Hönsen har varit flitiga så det är lite äggöverflow

storost
0

Idag var det köpt sallad.

min egen hemsida.

Chestnut
0

Idag blev det köttgryta, klyftpotatis, blandad grönsallad och tzatsiki.

Med vänliga hälsningar
Chess

fridaas
0

Fläskytterfilé stekt tillsammans med gul-, röd- och vitlök, champinjoner och kryddor. Klyftpotatis och bearnesås blev det oxå

[Tassy]
0

biffgryta med bambuskott och champinjoner blev det här (rester ifrån gårdagen, blev kinamat då gubben fyllde år)

storost
0

kokt ägg och salami och ost.

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
0

Idag blir det stekt strömming med potatis och lingon.

Maria
0

#91 En av mina absoluta favoriterGlad Helst mos till…

/Maria

DesK
0

Snyft Gråter jag kan tyvärr inte äta strömming, så jag är avis på er

Idag fick vi potatis- och purjolökssoppa och till efterrätt blev det vaniljvåfflor och chokladvåfflor

/Désirée

fridaas
0

rester blir det idag, så spaghetti och köttfärsås för min del

[Tassy]
0

Här blev det spaghetti och köttfärssås också

Bergspuman
0

Ikväll är det ju fredag, tror jag köper pilgrimsmusslor som jag brukar tjata om! Och skvätter citronolivolja över dem, MUMS!

Karmatarerskanise
0

Idag ska jag och killen ut och äta för att fira att jag fyller år på måndag, på kanelbullens dag ;)

Vi ska äta här; http://www.thaicorner.se/.

Menyn ser så god ut att jag redan har beslutsångest :P

DesK
0

Det blev en oväntad utflykt idag och mat på Max Glad

/Désirée

[Tassy]
0

Här blev det ängamatsoppa

fridaas
0

Idag blev det färdigköpt potatisgratäng, mediumstekt ryggbiff och trattkantarellsås av egenplockade trattisar. Till efterrätt blev det clementiner Glad

Bergspuman
0

Idag gjorde jag frästa Medelhavsgrönsaker, ångad Hajmal och kokt ris. Mycket gott i sin enkelhet! Efterrätt chokladpudding.

DesK
0

Igår blev det Tacos, för yngsta dottern hade kompisar här  Glad

/Désirée

Maria
0

Igår blev det kokt torsk i örtsås. (salvia, basilika och grädde) till det ris med gräslök och ångkokad fänkålGlad

Idag blir det en hel jättegryta med ärtsoppa kokt på fläskben med mycket kött på.

/Maria

DesK
0

Bumbleboo, är det torsdag hos dig idag? Flört

Idag blir köttgryta i lergryta Glad

/Désirée

Maria
0

Jajjamensan torsdag idagGlad

/Maria

Chestnut
0

Här blir det hemlagade hamburgare. Vi har levt på pizza och mcdonalds de senaste dagarna (flyttar…) så ska bli skönt med mat vi har lagat själva åtminstone Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
0

Nu är denna tråden så lång att jag startar en ny tråd och låser denna. Välkomna till Dagens middag 3 Glad

/Désirée

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer