Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 6084 ggr
Jutte
2010-08-28 17:20
1

Matnostalgi

tråden Mammas köttbullar fick mig att fundera över det här med mat och nostalgi.

har ni någon barndoms/ungdoms favoriträtt ni fortfarande lagar ?

för mig är det nog torsk med äggsås, älskade det som barn, älskar det fortfarande, och lagar det då och då Glad

DesK
2010-08-28 19:04
1

Min farmor var mycket duktig i köket. Hon är nog den som står för de flesta av mina tidiga matminnen. Tyvärr dog hon när jag var bara 10 år gammal.

Några exempel på farmors mat är:

Surstek som i Rhenlandet
Skinka med surkål
Grönkål på farmors vis
Grönsallad med sursöt dressing
Bredda smörgåsar av smörrebrödstyp på gott surdegsbröd
Kall bricka med allehanda charkuterier, lufttorkad skinka, ost och surdegsbröd
Kompott av trädgårdens bär eller frukter
Vaniljpudding eller kräm
Italiensk citronglass som farmor bjöd på när vi var i stan på shoppingrunda

/Désirée

AlbaStiffler
2010-08-30 22:31
0

Palt, kyckling med currygräddsås, köttsoppa är mina bästa matminnen från min mormor o morfar.

Maria
2010-08-30 23:47
0

KålpuddingGlad

/Maria

Karmatarerskanise
2010-08-31 20:55
0

Kalops. Nu när farmor har gått bort är det jag som får bjuda familjen på det.

Maria
2010-08-31 20:57
0

#4 Tänk att man "ärver" matFlört

/Maria

Karmatarerskanise
2010-08-31 21:03
0

haha ja Skrattande

Bergspuman
2010-08-31 23:57
0

Tja. Jag kommer ju inte från ett husmanskost-hem. Utan det vimlade av utländska recept.

Men det första som rann mig i hågen är faktiskt falukorv och makaroner, som min dagmamma brukade göra åt mig. I en särskild liten panna som hon dessutom ställde in i ugnen. Av någon anledning tyckte jag som liten att det var JÄTTEGOTT.

Men som vuxen har jag aldrig gjort det igen!

Däremot - höns med ris och curry, är en sådan rätt. Tyvärr går det ju inte att köpa fryst höns längre, hittar det inte i frysdiskarna. Höna smakar trots allt bra mycket mer än kyckling.

DesK
2010-09-01 11:15
0

Bergspuman på City Gross brukar det finnas fryst höna Glad Men du kanske inte har någon sån butik i din närhet.

/Désirée

Bergspuman
2010-09-01 11:37
0

Jo, City Gross finns i Uppsala men det ligger verkligen på andra sidan om stan!

Möjligen tar jag en sväng förbi där nästa vecka, jag ska handla lysrör - många bygg- och elaffärer ligger i den stadsdelen där City Gross finns.

Tack för tips! Glad

DesK
2010-09-01 11:44
0

City Gross tillhör väl Bergendahlgruppen, så någon av de andra butikerna i den gruppen kan kanske också tänkas ha fryst höns.

/Désirée

storost
2010-09-01 22:01
0

Jag är uppvuxen främst med italiensk och schweizsik mat. Mina favoriter har varit

Gnocci di patate, Spaghetti Bolognese, Pizza, Älpler Makaronen, kokt potatis med smör och ost, olika sorters Fondue.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Karmatarerskanise
2010-09-02 17:45
0

#7 Ja citygross har höna.
Men jag gillar nog kycklingsmaken bättre tror jag.

pyromanen
2010-09-04 00:36
0

I och med att jag är invandrare och varit "borta" i 17 år nu så blir nostalgi oftast lika med sånt jag fick i Danmark under min uppväxt men inte finns här i Sverige.  Till exempel:

Fläskstek med knapriga svålar på ytan.

"Äbleskiver", en sorts pannkakssmet som gräddas i ett järn där det blir runda bollar.  Våran dagmamma stekte dessutom dessa i rikligt med grisfett. GOTT!

"soppa", var ungefär den enda sortens soppa vi fick under min uppväxt. Man började med att koka buljong på en massa ben + rotsaker + örter i flera timmar. Sen silades buljongen. I denna klara soppa tillsattes nya rotsaker i bitar + "ködboller og melboller" = små minifrikadeller och "klimp"?  dom senare gjordes på smör som smältes, mjöl som slängs i när smöret bubblar och sen ägg om vispas i.  Av denna deg görs sedan små bollar som kokas i vatten innan de läggs i soppan.  Sån soppa är en hel dags jobb Tungan ute

Persillesovs  = Typ vit sås med jättemycket hackat persilja i, nästan persiljestuvning. Äter man till stekt sill/strömming + potatis eller ungefär som svenskt dillkött, bara inte dill utan persilja istället. Övrhuvudtaget äter man mycket mer persilja i Danmark jämfört med här.

Dansk julmat är förstås också väldigt nostalgiskt. Stekt anka med "bruna kartofler" (= minipotatisar kokta, pillade och stekta i smör + socker så de får lite kola-yta) och rödkål.  Och Risalamandel (kökt grötris + vispat grädde + hackat skållat mandel + vaniljstång) med körsbärssås. Och diverse kakor av gamla recept som gått i släkten i minst 5 generationer (de var bagare)

DesK
2010-09-04 10:54
0

#13 Vi är väldigt glada för nya recept, så om du har några recept att dela med dig av blir jag jättetacksam. För att recepten ska vara lättare att hitta är det alltid bäst att skriva ett recept i en egen tråd med ordet recept efter namnet. Vill du dela med dig av bakrecept så gör gärna det inne på Matbröd, det finns en avdelning där för Vetebröd, kakor och söta bakverk Glad

Jag har några danska kokböcker och har lagat en del rätter ur dem. Just den danska formen av ris à la malta är jättegod och numera standard här hemma. En annan favorit är brinnande kärlek Flört

/Désirée

pyromanen
2010-09-04 12:55
0

#5, ja visst är det så att man ärver mat! Glad Det tänker jag ofta på när jag bakar vissa av dom samma kakor som min farmor brukade baka då jag var liten och sen ser mina barn äta dom … och tänker på att de garanterat kommer baka samma….

Jutte
2010-09-05 17:10
0

Vilka trevliga svar.

tänk att man ärver mat, har inte tänkt på det sättet, men det är ju faktiskt så.

Inför varje jul måste det finnas åtminstone 3 särskilda kakor i mina annars tomma kakburkar

pepparkakor efter det recept mormor alltid bakade dem, och det receptet kom i sin tur från hennes egen farmor. Jättegoda spröda pepparkakor blir det, även om de aldrig blir så tunna som mormors..

vaniljhorn, som alltid fanns på kaffebordet hos min gammalfarmor och gammalfarfar, där vi alltid firade en stor familjejulafton på sextiotalet när jag var barn

halvmånar, fyllda med äppelmos, och med ljusgrön och rosa florsockerglasyr, så som min mamma alltid bakade dem, vad jag älskade dessa halvmånar! själv brukar jag på julafton fästa små söta änglabokmärken på glasyren Glad

Bergspuman
2010-09-05 17:14
0

Nu blir jag påmind om min farmors kakrecept som väl måste finnas någonstans, eftersom hon drev eget café en gång i tiden och bakade allt bröd och alla kakor själv!

Har många gånger tänkt höra av mig till min pappa och fråga om han har dem. I så fall ska jag börja baka dem också!

Har inte egna barn, men mina bröder har barn - kanske kan jag föra recepten vidare till min brorsdotter Glad

DesK
2010-09-05 17:15
0

Jutte vill du dela med dig av recepten? Jag /vi är alltid tacksam för nya recept. För att recepten ska bli sökbara är det bäst att lägga dem i en egen ny tråd med ordet "recpet" efter namnet på receptet. Recept på bakverk lägges med fördel in på Matbröd Glad

/Désirée

DesK
2010-09-08 16:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Farmors tyska ostkaka glömde jag ju att skriva in ovan Glad

/Désirée

MaMaMade
2010-09-11 11:04
0

Minns min mammas pressylta som hon gjorde på huvudet från den halva gris som hon köpte hem före varje jul. Har försökt själv några gånger, men den blir inte lika god. Kanske för att jag inte använt just grishuvud? Gelén blev så smakrik och "dallrig" *mums*!

Har heller aldrig lyckats med att göra kamsen *sååå gott*! Hon gjorde också en inlagt ättiksströmming som jag aldrig mer upplevt och nu är det försent att fråga. Rynkar på näsan

Annars har jag inga större matminnen med mig hemifrån. Jag var mycket sjuk och inte så matfrisk på den tiden. Det blev mycket blodpudding och eftersom mina föräldrar var fiskefrälsta åt vi stekt harr och öring i parti och minut.

Julkakor är chokladbröd och strassburgare för mig. Har gjort de sistnämnda förut men de vill inte hålla formen och det blir inte samma tjusiga snits på dem med moderna tyllar. Min mamma hade en plåtkon som man skulle pressa ur degen med tummarna. Ett hiskeligt kladdande för de med små händer men ack så vackra kakor det blev! Nuförtiden bakar jag inte så mycket, blir för mycket småätande här hemma och ingen hälsar någonsin på oss så varför ödsla tid och ingredienser på det.

Jutte
2010-09-11 22:51
0

visst kan jag dela med mig av recepten. rekommenderar pepparkakorna Glad

ska leta imorgon ( har nästan alla mina recept- o kokböcker i flyttlådor fortfarande, flyttade för en tid sedan o mycket är inte uppackat ännu)

trevligt att läsa alla svar här.

Pressylta har jag funderat många gånger på att göra själv, men aldrig gett mig på det…en dag kanske det blir av..

men minns mormors kalvsylta…den var grå (inte rosa som i affärerna, och mycket fastare i konsistensen) men ack så god….med rödbetor

Hon hade 3 enorma Höganäskrus i matkällaren

en innehöll lingonsylt, en inlagd gurka och den tredje (det minsta kruset) inlagda rödbetor.Mormor skickade ner en med en skål i pressglas för att hämta endera av krukinnehållet… det var alltid lite läskigt att gå ner i källaren till den mörka matkällaren,,jag kan fortfarande se alla saftflaskor på rad…och geléburkar…man tog det man blivit skickad att hämta..rödbetor eller gurka…och sen SPRANG man upp, övertygad om att trollen i källaren var efter en…SkrattandeSkrattandeSkrattande

DesK
2010-09-11 23:14
0

Jutte vilket roligt barndomsminne du delar med dig av Skrattande
Att din mormors kalvsylta var grå beror på att hon använde vanligt bordssalt och inte salt med nitirit. Det är tillsatsen nitrit som gör att köttet behåller sin rosa färg. Att göra pressylta är inte direkt svårt, men lite omständigt. Så prova gärna att göra pressylta och berätta för oss vad du tycker Glad

/Désirée

Jutte
2010-09-11 23:22
0

kom att tänka på min absoluta favoritmiddag sommartid  på tidigt sextiotal.

Burkskinka, färskpotatis (från eget land, men det brydde man sig inte i så mycket när man var barn) och sen gjorde mamma en majonnässås på hälften majonnäs(och då fanns minsann inte fettsnål majonnäs) och hälften VISPAD GRÄDDE, och gräslök…

kan inte minnas när jag senast köpte burkskinka

och skulle nuförtiden aldrig ens drömma om att blanda majonnäs med vispad grädde

oj, oj…men gott var det  för ett hungrigt barfotabarn på sextiotalets evigt soliga sommardagar Glad

pyromanen
2010-09-11 23:30
0

#23 Min mammas potatissallad gör hon på just hälften majonäs (hemmagjort) och hälften vispat grädde. Sen har hon pyttelite curry i den och finhackat inlagt gurka… och förstås god fast potatis mums Tungan ute

Jutte
2010-09-11 23:48
0

ja nog låter det gott pyromanen…tror jag ska prova det faktiskt Glad

och kom på att jag faktiskt visst blandar majonnäs med vispad grädde (skäms på mig som glömde det)

min bästa väns mamma gjorde en "sallad" av majonnäs, vispad grädde, bananer, burkärtor (absolut INTE frysta ärtor) plus lite annat smått och gott) och jag gör den till julafton sen kanske 15 år tillbaka.inte gjort det på ett par år dock, måste se till att göra den denna jul….mums (och udda) till skinkan Glad

MaMaMade
2010-09-12 00:41
0

#25 Det lät spännande…recept? Oskyldig Kyss

Jutte
2010-09-12 00:45
0

ska kolla upp det, ligger nånstans i en flyttkartong med kokböcker o receptsamlingar SkrattandeSkrattande

asvensso
2010-09-14 16:40
0

Sjomansbiff och kalsoppa med frikadeller - speciellt som sondagsmiddag efter en lang promenad i ruskvader.

[Sephrenia]
2010-09-15 22:59
0

Har en turkisk gryta som kommer ifrån min mosters nu avlidna man som var turk, det är en sån där gryta man kan värma på som fryst och den smakar nylagad, min favorit tror jag.

Sen har vi mammas dill kyckling gryta jag älskar, dock hatar sambon den så jag ska väll räkna ut portioner för solo körning och käka själv ^^

asvensso
2010-09-16 15:55
0

Dilll? Mums, nu kom jag att tänka på mammas lite syrliga dillkött. Och kalops.

[Sephrenia]
2010-09-16 21:00
0

#30 dillkött käkade jag för någon månad sedan på Viiby vägkrog! Så kokad så den ramlade isär.. MUMS!

Ronny-K
2010-09-17 00:13
0

Som #3 Kålpudding och också Kåldolmar!Tungan ute