Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3426 ggr
Jutte
2010-09-12 00:06
0

tagine

jag gillar att testa exotiskt mat också hemma i köket..och är nu sugen på att testa att laga nordafrikansk mat, som tagine

och lergrytan (eller vad man ska kalla den) ser ju också sååå läcker ut

har någon här provat det?

Maria
2010-09-12 11:50
0

Jag vet inte vad det ärSkäms

/Maria

Bergspuman
2010-09-12 14:59
0

Jag gjorde någon marockansk kycklingrätt för ca 15 år sedan, den skulle läggas upp på fat så det var ingen tagine (gryta). Men jag minns att jag förundrades över kryddningen. Det var saffran, koriander och vitlök har jag för mig. Inte alls stark, snarare mild men en färgbomb såklart, på grund av saffranet.

Jag tror att det var DN som hade en matserie just om marockäransk mat och tagine.

Är mycket förtjust också i det egyptiska köket, en lamm/kycklinggryta med kikärter och grönsaker, kryddat med tabasco. Till det äts couscous och russin. Mums!

Maria
2010-09-12 15:07
0

Tagine betyder med andra ord gryta eller…

/Maria

Maria
2010-09-12 15:11
0

Jag köpte för några år sedan en kryddmix från Marocko på en marknad som var till ett kilo nötkött om jag inte har fel.

Det var tre olika påsar med kända och okända (för mig) frön/örter som skulle tillsättat i omgångar i grytan.

Den blev helt ljuvlig.

Jag fick ett visitkort med en nätadress men sidan var nedlagd när jag sökte…Gråter

/Maria

DesK
2010-09-12 15:31
0

Tagine är både grytan som maten tillagas i och namnet på rätterna som lagas i denna speciella gryta. Kolla länken till wikipedia Glad

Bumbleboo kommer du ihåg vad kryddblandningarna hette?

/Désirée

Maria
2010-09-12 15:32
0

Tyvärr, har ingen aningRynkar på näsan

/Maria

pyromanen
2010-09-13 10:36
0

I Marocco är det vanligt att man kan köpa sig enklare lunchmat i form av såna tagine i portionsstorlek. Med det karakteristiska "tomteluva"-locket på.  Alla lergrytorna står över brasan och puttrar ganska länge och så får man gärna bröd eller couscous till. Oftast ingår både kött, grönsaker och kryddor och ibland mandel och katrinplommon eller oliver. Som nån annan nämnde är det inte speciellt starkt, utan vanligaste kryddor är nog koriander, persilja, mynta (nu glömmer jag säkert nåt).

Hemma har jag bara testat göra marrocansk gryta efter "fri fantasi" och har då använt en gjutjärnsgryta på spisen.

pyromanen
2010-09-13 10:39
0

ja: spiskummin glömde jag Skrattande

asvensso
2010-09-14 16:38
1

Kryddblandningen heter Ras el Hanout och blandningarna skiljer sig fran kryddhandel till kryddhandel (betyder ungefar "det basta huset har". Det brukar innehalla kummin, kanel, kardemumma, chilipeppar, koriander, muskot och gurkmeja.

Tagine kan goras pa fisk, notkott, lamm eller kyckling ooch man langkokar i ugnen i grytan med kryddblandningen och t ex torkade aprikoser, russin, mandel, citron eller dadlar och buljong. Ofta ar inte kottet de moraste bitarna som blir riktigt goda om man kokar lange.