Rödbetschips
Hittade detta recept i en tidning och prövade det idag.
Hyvla tunt, tvättade och skalade rödbetor. Blanda i lite olja och bred ut på en bakplåtspapprad ugnsform. Grädda i 200 grader i cirka 30minuter, eller tills de krispiga. Låt rinna av på hushållspapper, salta och peppra.
Jag tog ut dem efter 20 minuter innan de blivit krispiga och åt dom som tillägg till en kycklingrätt. Det var jättegott. 3 rödbetor per person.
Har ni goda rödbetsrecept?
Tilda
Åh, det låter gott! En favorit här är annars att koka rödbetorna och ha dem delade i en sallad med bulgur och ruccola, ädelost och cashewnötter. Dressing med mycket pressad citron, lite olja och senap. Gott!

koka rödbetor tills de är mjuka, dela dem i klyftor, lägg dem i ungsfasta portionsformar, blanda i kapris, ha över mozarella, peppra och sen in i ugnen tils osten smält. det är sjukt gott som förätt eller som en smårätt.

O! Annes rödbetsrisotto är en favorit. Eller bara som primörer på sommaren med lite smör och citron. Eller i salladen blandade med härliga gröna solrosskott och apelsinklyftor. Kanske lite färskost. Mmmm, dags för lunch nu…
I somras köpte jag på en liten skånsk gård härliga rotfruktschips - alltså blandade rotfrukter som man rostat som du beskriver. Fantastiskt gott!

Skall pröva HannaAkutgruppens recept. Tack, verkar passligt enkelt recept för mig. Jag har kvar lite röbetor från egen odling i frysen.
Pernilla -jag har inte tänkt på att rosta även andra rotfrukter. Skall göra det med nästa skörd,

Ugnsbaka rödbetor i klyftor, servera med fetaost och valfri sallad.