Surströmmingspremiär
I torsdags var det surströmmingspremiär
Det finns många historier kring denna svenska delikatess. För någon vecka sedan såg jag Jamie Oliver provsmaka surströmming när han var i Sverige. Han tyckte att det luktade förfärligt, men smakade bra 
Nu till lite frågor. Äter du surströmming? Hur äter du den? Hur ofta äter du surströmming?
/Désirée
Jag äter inte alls 
Smakat 2 gånger, det var OK men skulle aldrig drömma om att köpa och anrätta det själv.
Alldrig ens smakat. Men det får väl bli nångång

Jag har inte heller smakat surströmming. Men möjligtvis blir det någongång.
Vänliga hälsningar Stephan

Klart jag äter surströmming.
Doften vid öppnandet av burken är väl inte den bästa här i världen. Men smaken av en väl lagrad surströmming är jättegott.
Öppna burken på rätt sätt, gärna försiktigt utomhus, insvept i en tidning (kan dock spruta ändå) eller under vatten (men obs bara öppna så pyset tränger ut, och minimera sedan att vattnet kommer in i burken).
Brukar köpa ena året, lagrar burken i kylskåp till nästa års premiär. Himmelskt. Men den gick åt förra året, så i år finns ingen lagrad.
Har inte hunnit smaka i år än, men det blir. Och i år är det inte så bråttom, då strömmingen tycks ha kommit igång med mognandet lite sent i år.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Äter surströmming….så ofta jag kan!
Har ätit 2 gånger i år…och det kommer bli flera!
Med kokt mandelpotatis, gräddfil, mjukt tunnbröd, röd lök och skivad tomat.
Öl och snaps(eller mörk rom)…Mums!
Ah härligt
Mörk rom till surströmming låter spännande 
Tom-B vad äter och dricker du till surströmmingen?
/Désirée

Exakt som #5. Fast tomaten är inte lika nödvändig som det övriga.
Gör gärna en klämma.
En egenblandad snaps, typ blåbär, Pirkum eller citron. Och en inte för besk mellanöl. (Det blir för mycket med starköl!)
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Jag brukar säga att min första fasta föda som bebbe bestod av surströmming! 
Eftersom min man äter högst 1 firre o ungarna noll o ingen blir det inte lika ofta som när min mamma o pappa fanns tillhanda. Men nog ska vi klämma 2-3 burkar under hösten o självklart ska 1-2 burkar ställas "på mogning", fjolårets är oftast bäst!
Jag vill ha mjukt tunnbröd, smör, en pära o massor av hackad lök till fisken. Till detta skall det drickas bordsdricka, sött mot salt. Öl (mellan, inte stark) går väl an om jag är bjuden och ingen bordsdricka finns tillhanda men sprit står jag över, den förstör smaklökarna. 
Efter 6-7 strömmingar är det gott med nått sött till efterrätt, tårta, pannacotta, sött och lent ska det vara! Ska bjuda över vårt äldre grannpar på en burk nästa helg om de är hemma och lediga *längtar*! 
Har varken luktat på eller smakat på surströmming. Men vill verkligen prova. Med tunnbröd, rödlök och cremefraiche och mandelpotatis.

Jag har heller aldrig varken luktat eller smakat på surströmming. Men jag vill verkligen smaka det!
Dock känner jag mig inte så lockad att köpa en burk själv och öppna i lägenheten, så jag får väl fortsätta hoppas på att någon bjuder mig på surströmmingskalas. 
Något som vore kul är att ordna ett knytkalas där alla tar med sig någon maträtt de aldrig smakat förut men gärna vill smaka. Få nya smakupplevelser och lära känna nya människor.
Hera…ska vi ordna ett kalas? 
Det där med knytis med olika rätter som man inte testat är en jättebra idé 
En annan variant är att göra bara lite av det man vill testa och servera det som förrätt, det har jag gjort flera gånger med utländska vänner som till del tycker att vi har ett något exotiskt kök här i Sverige 
/Désirée
Hittade ett test av årets surströmming på svenskadagbladet.se 
/Désirée
TacoBelle; var skulle vi ha det? Jag bor i en etta ;)
Ni får väl ta o göra en resa upp till mig o hälsa på då!
Ni är välkomna! 
Tackar MaMaMade, men det är en ganska bra bit till dig ;)

Hera Jag bor i en stor trea med stor inglasad altan och trädgård. Dock tror jag inte grannarna skulle uppskatta det. Haha.
MaMaMade Var bor du? 
Västerbotten utanför Umeå, bara ett stenkast från Hufvudstaden i alla fall! 
Jag tycker mycket om surströmming, det vattnas i munnen när jag känner doften av en nyöppnad burk. Jag har ätit surströmming sen jag var liten. Vi äter med potatis, rödlök blandad med dill, tomatsallad, dricker gärna öl till och kanske tunnbröd med en stark ost på. Mums - årets strömming var fin. Oscar var bättre än röda ulven.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tacobelle; får väl bjuda in dom också ;)
Jag äter gärna surströmming. Men det skulle till tre år i Jämtland för att jag verkligen skulle uppskatta denna delikatess. Är man skåning så har man ju helt andra traditioner med sillen.
Jag ska absolut köpa en burk så snart jag får se att de finns. Det är inte så enkelt att få tag på dem här i Malmö som det var i butikerna i Jämtland.
Morgaine; här i Helsingborg ser jag dem överallt i mataffärerna. Trodde Malmö skulle vara före.
Jag ska sätta på mig glasögonen lite extra kanske. Ska på en stor ICA butik i morgon 
Hoppas du hittar delikatessen då, trevlig helg! 
Det är jag övertygad om. Ha en trevlig helg du me' 
Recension; fick en liten Ulvens för 5 kronor när jag handlade för 500 kronor på ICA i veckan. Den är nu uppäten och jag kan säga såhär: köper kanske en till burk men den får i sådant fall stå och mogna till sig till nästa år. Fisken var väldigt hård i köttet, benen satt som 17 och den hade inte det där salta stinget som surströmming ska ha.
Nästa gång ska vi äta Oscars, återkommer med kommentar om 1-2 veckor.
#25 jag håller med om att den var hård i konsistensen, till och med sambon som inte äter surströmming smakade och konstaterade att Oscar var godare!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet