Strutsmedaljong - 150 gram
Finns det någon som har ett recept till små strutsmedaljonger? Hittar inte på nätet och vågar inte prova hipp som happ 
Struts är så magert att för att få köttet saftig (och smakrikt) så brukar jag, efter att ha brynt biten, lägga en skiva späck över som får svettas ner över köttet i ugnen.
Vad kan man köpa späck? Och hur varm och hur länge ska den vara i ugnen?
Späck är det vita som du skär loss från sidfläsk.
Det brukar finnas på affären för att malas ner när man gör korv. Men en metod är ju annars att lägga bacon över.
Tider och mått är inte min starka sida efter som jag är en sån som lagar mat på kännsla och erfarenhet.
Bryn strutsbitarna i en het panna så att dom får färg, salta/krydda och täck dom med späck/bacon och ställ in stekpannan i en varm ugn tills köttsaften blir klar istället för röd när du sticker i köttet. Ta ur pannan och låt köttet vila några minuter. Späck kastar man medans bacon går att äta.
Så köttet måste vara genomstekt innan man äter det, inte rosa som tonfisk?
Själv vågar jag äta rosa fågelkött, men med tanke på vad som kan inträffa så rekommenderar jag det inte till andra.
Jag håller med #5, jag talar av egen erfarenhet. Jag fick en campylobactinfektion efter dåligt tillagad kyckling på ett thai-ställe. Det satte sig i lederna och jag är numera kronisk sjuk med stelhet och smärta i lederna.
Ojdå. Ja då lyssnar jag till ert råd!