Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 2618 ggr
Bergspuman
2010-07-18 19:50
0

Smoothies

Jag fortsätter strejka allt jag orkar från organiserad matlagning nu i sommarvärmen! Skrattande

Nu tänkte jag slå ett slag för smoothies. Mycket gott och läskande och utmärkt att variera med olika bär och frukter.

En variant jag kör, är egentligen chokladdryck kan man säga - lättmjölk som jag mixar med kakaopulver och sötningsmedel (Inte socker, sockerkornen hinner inte slås sönder tillräckligt!). Fluffigt, skummigt, jättegott!

Ibland blir det frusna hallon och yoghurt, nästan som glass när det är färdigt! Vill man ha lite extra sötma, mosar jag i en banan. Mums.

Fler tips på smoothies?

DesK
2010-07-18 20:16
0

Du gör rätt i att strejka från matlagning Glad

Frysta bär som mixas med yoghurt blir ju nästan som glass Tungan ute Om man inte vill använda sötningsmedel kan man ta antingen florsocker eller flytande glukos Glad

/Désirée

pyromanen
2010-07-18 20:16
0

Vi har gjort mycket "smoothies" på vintrarna, fast vi har brukat kalla det "bärdrinkar" till det för några år sedan plötsligt blev så poppis med "smoothies" Flört.  På vintern kan bär från frysen ibland ersätta frukt hemma hos oss och vissa perioder på vintern är frukten som går att köpa både dyr och halvtrist, då bruker vi plocka fram bär från frysen och mixa.  Barnen gillar särskild när man mixar halvfrusna bär så det blir som ismos. Favoriten är nog blåbär-hallon ("drottning-drink"). Bara bär + lite vatten och kanske nån enstaka matsked socker på 1 liter bär. Bara jordgubbar är också väldigt gott.

Ett tag testade vi nya "recept" varje dag och så fick alla i familjen ge poäng från 1-5. Det var lite kul för då fick man barnen med på att prova nya verianter. Men drottningen vann ändå,  oavsett om vi lyxade oss och köpte både passionsfruker, mango med mera

DesK
2010-07-18 21:14
0

#2 Vilken smart idé med test av nya recept Glad

Det finns en gammal artikel, Smaskiga smoothies, här som Pernilla skrev alldeles i början av iFokus liv

/Désirée

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
2010-07-19 22:49
0

Blåbär och hallon blir jättegott Glad

MonisN
2010-07-22 23:08
0

Mixade fruktdrinkar med apelsinjuice, vattenmelon, ananas med mera är supergott. Man kan i princip blanda vilka frukter man vill i mixern, det mesta blir gott tillsammans. Kärnorna i vattenmelonen går sönder, så man behöver inte pilla ur alla så nogaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

barnbarnen
2010-07-24 21:29
0

Glad-låter hur gott som helst…Det får bli kvällens drink!

Kajhugo
2010-07-28 23:25
0

en smidig frukost som jag ofta gör är

frysta hallon, en gul kivi, en banan, en pressad apelsin, vetekli eller havrekli (för mättnad, kan uteslutas) samt vaniljyoghurt.

Allt mixas och drickes direkt. jag varierar mängden efter hur många som skall ha. En riktig vitaminkick.

AlbaStiffler
2010-08-10 15:13
0

Turkyoghurt, frysta/färska bär/frukt samt lite ko-/soja-/havremjölk är smask som bas. Vill man ha i lite proteiner så lägg till lite sojaMJÖL. Perfekt tips om man har svårt med aptiten till exempel när man är gravid och mår illa mycket. Levde på såna här frukostar första månaderna under min graviditet när allt annat fick mig att må illa.